hledat

SCIENCE FICTION – Walls Don’t Exist (2003, Third Earth)

Sdílej

Přiznám se, že jsem k desce Scince Fictiona „Walls Don’t Exist“ přistupoval poněkud opatně. Přeci jenom instrumentální album od do té doby pro mě neznámeho autora to před vlastním poslechem nevzbuzovalo zrovna nadměrné očekávání. S mírným skepticizmem v duši jsem teda trpělivě vyčkal až mě realita všedního dne naladí přesmě tak chmurně a nostalgicky, abych si mohl poněkud masochistisky užít údajně instrumentálního hip-hopu, a jal se těch více než sedmdesát minut, které nám Science Fiction přichystal, prozkoumávat. A teď už můžu prozradit, že exkurze to byla zajímavá, ne že ne. První poslech potlačil můj skepticismus ba naopak podnítil zájem. Druhý poslech následoval hned za prvním a pak další a další. Výsledkem je , že se pokouším o tuhle recenzi, abych upozornil na tuhle desku i čtenáře webového Bbaráku. Science Fiction je týpek původem z nejčernější Afriky, teda abych byl přesný, z petrolejem nasáklé Nigerie. Tamní chlebíček mu zřejmě nevoněl, takže dal rodné hroudě vale a oklikou přes Blízký Východ nakonec zjistil, že asi nejvíc se mu bude líbit ve Státech. Sebou spolu se svým nesporným talentem si z domoviny a cest přivezl i multikulturní hudební background, který bohatě zúročuje na svém debutním albu. „Walls Don’t Exist“ je deska mnoha tváří. Jak už název napovídá, Science Fiction neuznává hranice mezi jednotlivými styly. Proplouvá jak vodami abstraktního hip hopu tak i hájemstvím breakbeatu nebo bludištěm jazzy trip-hopových zvukových ploch. Osobně si myslím, že právě třeba vyhranění fandové drum’n’bassu budou mít s přijetím téhle desky méně potíží než čistě hard-core hip-hopoví headz, protože breakbeatu a návazných postupů běžných na d’n’b deskách je tady dokonce více než těch s jednoznačným odkazem na hip-hop. Ale hranice mezi styly jsou rozostřené, a vem to ďas , hlavně když se to dobře poslouchá. A mně se to poslouchá po čertech dobře (abych zůstal u pekelné terminologie). „Walls Don’t Exist“ není dílko pro každodenní spotřebu. Nepředkládá jednoznačnou „message“ jak je tomu v případě klasických hip-hopových fláku, kdy vám to zručný emcee vpálí do hlavy jako ukrajinský vymahač nedobytné pohledávky. Tady musí přijít i posluchač se svou troškou do mlýna a zapojit svou vlastní fantazii k dotvoření toho, co mu Science Fiction podsouvá. Jednotlivé zvukové plochy v šestnácti traccích jeho alba jsou ideálním pracovním polem pro takovou fušku. Zmínil jsem se, že se jedná o instrumentální album. Jednotlivé skladby ovšem nejsou zcela bez lidského hlasu. Často se tady pracuje s vysamplovanými vokály, ať už ženskými, které zapadají do snové nálady některých jazzově laděných skladeb tak i třeba s celým africkým sborem jako v tracku „Hold On“. Co se určitě bude líbit hip-hopové dušičce je těžký hypno rytmus, který Science Fiction používá poměrně často jako základ pro vrchní „nátěr“ různých jazzových nájezdů , pianových motivků či syntetických melancholií. Pro tenhle aspekt, se asi „Walls“ najdete v kšeftech v oddělení hip-hop. Jasným důkazem budiž skladby jako úvodní „Like Metal Hands With Paper Scissors (part 2)“, už zmiňovaná „africká“ „Hold On“, případně hypnotické úlety pojmenované „I Sat Up By The Phone At Nights … And Waited For My Dreams To Call“ či „Beneath The Ice & Still Breathing“. Zase na druhou stanu máme tady tracky jakoby vypadlé ze stájí drum’n’bassových labelů typu Good Looking Records („Let Go“, „Christine“ nebo „Carousel“), stejně jak jako relaxační jazz tripově laděné „This Where I Landed When I Fell For You“ či celé album uzavírající „All Is Not Lost“. Science Fiction s jeho „Walls Don’t Exist“ je pro mě příjemným překvapením. Na netu sev souvislosti se Science Fictionem často zmiňují o DJ Shadowovi nebo RJD2. Do toho bych se osobně nerad pouštěl, podle mě jde každý z těch tří na věc z jiné strany a srovnávání postrádá význam. Každopádně způsob jakých celou věc uchopil Science Fiction nepostrádá kouzlo a určitě stojí za pokus pro každého, komu se naskytne příležitost a kdo netrvá nekompromisně na tom, že každá deska musí být tak „banging“ až si omlátí čelo o parkety. Já osobně takovouto exotiku do mých uší vítám a dávám čistých za osm. Ahmet

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?