hledat

COOKBOOK: Miluju 80. léta

Sdílej

Rapper a producent Cookbook je známý především jako člen kapely LA Symphony, se kterou vydal čtyři řadová alba a několik EP a mixtapeů. Cookbook ale rovněž výrazně spolupracuje s dalším členem LA Symphony – UNO Mas -, se kterým zhotovil dvě desky a EP. Na podzim pak připravují novinku C & U Music Factory. Hostovat jim na ní budou přední interpreti ze západního podzemí a Cookbook a UNO se jí budou snažit navázat na loňský volně dostupný počin The Overflow (link), který si za pět měsíců stáhlo přes 40 tisíc lidí. Jejich video ke tracku LA Times si pak za první týden připsalo 50 tisíc shlédnutí. V současné chvíli má Cookbook venku své aktuální album I Love the 80´s s jedinečným konceptem 80. let. Samply, beaty i texty odkazují na dvacet let starou éru s The Huxtables, Nekonečným příběhem a 7Up. I Love the 80´s je navíc zdarma ke stažení (link). Proč jsi zvolil za téma alba zrovna 80. léta? Když jsem se rozhodl, že budu dělat sólo album, začal jsem si dávat beaty stranou. Měl jsem jich pár se samply z 80. let a přišly mi jako nejlepší, takže jsem začal přemýšlet, že bych natočil celou desku s tímhle konceptem. Jednak miluju muziku a pak to zní velmi dobře s mým rapem. Hodně lidí považuje 80. léta za nejobskurnější éru minulého století. Jak by jsi je přesvědčil, že tomu tak není? Já s tím ale souhlasím! To je součást jejich půvabu. Tehdy bylo tolik podivného experimentování s muzikou, módou a šílenými styly, ale právě to na nich miluju. Možná to nebyla éra pro každého, ale nemůžeš popřít, že dneska má na muziku i styl oblékání ohromný vliv. Každý, kdo říká, že ho nebaví 80. léta, a přitom nosí trendy barevné věci a poslouchá komerční rádio, je ve skutečnosti fanoušek 80. let, ať už to ví, nebo ne.

„Osmdesátky jsou zpátky. To je přece úžasný.“

Některé názvy skladeb nesouvisí úplně přímo s jejich obsahem. Proč? Popravdě všechny názvy skladeb souvisí s jejich obsahem. Součást mých pravidel při tvorbě alba bylo, že názvy tracků musí být jména, názvy filmů nebo fráze z pop kultury 80. let. Napsal jsem třeba skladbu, která vypráví o síle v životním boji, a místo toho, abych ji nazval “I´m Strong“ nebo něco podobně nudného, tak jsem se zamyslel: Kdo z osmdesátek je symbol síly? Andre the Giant. Je tam skladba o mé vysněné holce a zase jsem to nenazval “I love You, Girl“, ale “Molly Ringwald“, protože ona byla vysvěnou dívkou pro spoustu lidí. A tak dál. Když budeš hledat, najdeš spojení. Reaganomics = jeho ekonomická politika = peníze = má skladba o penězích. Ready for the World byla pop/rnb kapela. Mít vizi a plán pro život vyprávěný skrz pouliční příběh? Vision Street Wear. Myslíš, že je potřeba si sehnat celé album namísto pár skladeb, aby se do něj člověk skutečně ponořil? Vzhledem k tomu, že si ho můžeš volně stáhnout, tak je to podle mne velmi důležité (smích). Určitě si můžeš užít skladby samy o sobě, ale k pochopení celého tématu je lepší slyšet vše. Album má jasný koncept a měl by jsi ho tak slyšet. Ale užiješ si to i po částech. Myslíš, že desku jako I Love the 80´s je kvůli čištění samplů možné nahrát jen na undergroundové úrovni? Myslím, že kdyby za mnou stál major label ochotný ty samply vyčistit, byl by to hit jako Jay-Zho nebo Kanyeho album. Myslím, že tam takové skladby jsou. Jsem ale v pozici, že vydávat to nezávisle byla jediná volba. Pochopitelně by to bylo neuvěřitelně náročné to vše vyčistit, ale přesně to se děje u Kanyeho, Jay-Zho nebo Commona. Ti tam mají tuny samplů. Zajímavý je, že třeba na Graduation má Kanye song Champion, kde vysamploval Steely Dan. Jak to chápu, tak oni ty samply samostatně nečistí, ale když se koukneš do kreditů, tak tam jsou jejich jména uvedena jako spoluautoři, takže jim ale stejně musí dát peníze (smích).

„Kdyby za mnou stál major label ochotný ty samply vyčistit, byl by to hit jako Jay-Zho nebo Kanyeho album.“

Jak velká to byla výzva samplovat skladby z 80. let? Byla to hlavně zábava. Výzva byla s nimi rozumně pracovat a nevyjít z toho provařeně. Říkal jsem si: Jak můžu ty skladby přepracovat, aby zněly jako nové? Částečně nové, ale abys pořád poznal, odkud pocházejí. Často se ti stane, že umělci ti nechtějí samply prozradit, u mě to je opačně. Chci, abys to poznal a říkal si: Znám to, jen to nedokážu přesně určit. Vychází ti i nové album s UNO Mas. Řekni o něm více. Jmenuje se C & U Music Faktory a hostuje zde Evidence z Dilated Peoples, Scarub z Living Legends, DJ Rhettmatic z Beat Junkies a Pigeon John z Quannum Projects. Na produkci čekejte Million Watts (Tommy Lee, LA Symphony, F.I.L.T.H.E.E. Immigrants), DJ Shok (Busta Rhymes, Rough Ridas, Rah Diggah), JJ Brown (Gym Class Heroes, Ludacris, Louis Logic), a GRT JSN (Snoop Dogg, Daz). Jsme z alba nadšení. Věříme, že si jej lidé zamilují. Kolaborace s Evidencem není tvá první. Jak jsi ho původně potkal? V době, kdy vyšla první deska Dilated Peoples, jsem ho potkal před Key Club v Hollywoodu. On si to už asi nepamatuje, ale šel jsem za ním a říkám, že jsem fanoušek jeho beatů. On říká: Díky. A pak jsem mu pogratuloval k beatu, který ve skutečnosti udělal Alchemist (smích). Pak jsme se několikrát potkali a když jsme s LA Symphony natáčeli Disappear Here požádal jsem ho, aby pro nás jednu věc produkoval. Od té doby spolu děláme a teď je na naší desce s UNO. Měl být i jediný hostující producent na I Love the 80´s, ale nevyšlo nám to časově. Třeba ho uvidíme na I Love the 90´s nebo tak (smích).

„Říkám Evidencovi, že jsem fanoušek jeho produkce, a pak jsem mu pogratuloval k beatu, co udělal Alchemist.“

Proč vlastně spolupracuješ hlavně s UNO Mas? Vyrůstali jsme spolu a byli duo ještě před LA Symphony. Vždycky jsme spolu dělali muziku, což je vzhledem k našemu přátelství naprosto přirozené. Na desce jste pracovali přes 18 měsíců. Co zabralo tak dlouho? Život, chlape, život. Sice to máme chvíli hotový, ale čekali jsme na hosty a chtěli ještě před tím vydat I Love the 80´s. Připravujeme finální mix a přemýšlíme, že tam možná ještě skladbu dvě přidáme. Co LA Symphony? Pracujete na něčem novém? Máme teď hodně koncertů, takže nenahráváme. Vzali jsme si prostor na sólo aktivity. Zažili jsme toho dost, takže po těch letech je trochu volna fajn. Jak to, že jako sólo umělec uspěl z kapely hlavně Pigeon John? Není v LA Symphony od roku 2003, což je šest let sólo práce. Takže když nás pět buduje LA Symphony, Pigeon John staví vlastní kariéru, což dělal i když byl v kapele. Je to v srdci sólo umělec, proto jsme ho nechali jít. Uvědomili jsme si, že to bude lepší. Jsme ale pořád přátelé a vždycky bude součástí LA Symphony rodiny.

Diskutuj na Bbarak.cz