hledat

Pokora a úcta jsou jedny z vlastností, které nechci nikdy ztratit, tvrdí skromný Kenny Rough

Sdílej

Přestože jeho jméno ještě nemá takovou váhu a nepatří mezi nejžádanější české producenty, je potřeba s ním do budoucna počítat. O tom ani potom. Liberecký beatmaker Kenny Rough je přirozený talent, o čemž nás už několikrát přesvědčil. Naposledy a důkladně na desce Páni Kluci. Protože od našeho posledního rozhovoru už uběhl nějaký ten pátek, zajímalo mě, co se odehrálo před vydáním společné desky s Ryesem. Ta mě samozřejmě zajímá taky. Ona je tím hlavním důvodem, proč opět navazuji spojení.

Už je to docela slušná doba, co jsme spolu dělali první rozhovor ještě do tištěného Bbaráku. Od té doby se toho změnilo docela dost, ne? Remixová deska Slova, zařazení do formace BPM, koncertování se ságem, nová instra, společná deska s Ryesem…Na to, že ti je teprve devatenáct, tak si toho stihnul už docela dost.

Zrovna nedávno jsem prohlížel starý Bbaráky, který si doma skladuju a našel jsem mezi nimi i ten s tím naším rozhovorem. Kdybys věděl, co to pro mě tenkrát znamenalo mít rozhovor v tomhle časáku. Hned ráno v den, kdy to číslo vyšlo, jsem jel do školy dřív, abych si ho stihl koupit. V Liberci totiž měli Bbarák jen v jedné trafice v centru… Ale od té doby se toho stalo určitě hodně. Posbíral jsem nějaké zkušenosti a hodně se toho naučil. V tomhle ohledu věk podle mě nehraje takovou roli. Ale když už o věku mluvíme, tak jsem toho chtěl do téhle doby stihnout daleko víc, ale letos jsem maturoval a alespoň minimum času jsem té škole věnovat musel.

Když už jsem zmínil koncertování s BPM, tak musím říct, jak mě příjemně překvapilo, jak lidi pozitivně reagují na tvoje vsuvky se saxofonem. Myslím, že to lidi berou jako příjemné zpestření a něco nového a neokoukaného, když dokážeš třeba zahrát nějakou melodii klasiky, kterou znají nebo svoji vlastní. Tohle vzniklo asi neplánovaně a spontánně, a když jste viděli tu reakci, tak jste to zařadili do standardního repertoáru, ne?

Ono to příjemně překvapilo i nás. Zezačátku to byl jen takovej nápad na Hip Hop Kemp před dvěma lety, že si zahraju ságo v jedné nebo ve dvou věcech a uvidíme, jak to bude fungovat. No a pak se to začalo nabalovat, začal jsem si do koncertu vymýšlet svoje instrumentální vsuvky a myslím si, že i můj saxofon přispívá k našemu statusu „originální“. Lidi, co chodí na hip hop nebo na jakoukoliv elektronicky pouštěnou či skládanou muziku, nejsou zvyklí na živé nástroje a je asi dobře, když to jednou za čas uvidí, respektive uslyší.

Ryes také na tebe na desce Páni kluci prásknul, že si samá ženská, že „už ani neříkáš rande, ale schůzka“. Na jednu stranu mě to trošku zaskočilo, protože na mě působíš trochu plaše až zakřiknutě, ale na druhou stranu u člena kapely BPM mě to ani nepřekvapuje. Ty ale ten zájem něžného pohlaví bereš jako „profesionál“, ne?

On to Ryes taky trošku přehání. Fanynek máme jako BPM asi dost a tak i já mám nejspíš nějaké. Ale s oblibou slovo schůzka a rande zaměňuju. Slovo rande mi přijde celkem vtipný. Stejně tak sousloví hip hop nebo spousta dalších pojmenování. Každopádně ten pocit plachosti a zakřiknutosti máš nejspíš, protože pokora a úcta jsou jedny z vlastností, které nechci nikdy ztratit. Zájem něžného pohlaví musí brát každej umělec jako „profesionál“, jinak se do toho člověk zamotá a pak se z toho hrozně těžko dostává ven.

Jak vůbec došlo ke spolupráci s Ryesem? Už jste spolu dělali na jeho první desce, na mixtapu Plus a společná deska z toho vyzněla asi tak nějak přirozeně, ne?

Jo, přesně jak říkáš. Oslovil jsem ho já, protože jsem se tenkrát nějak dostal na jeho myspace profil. On mě tuším znal a na nabídku spolupráce hnedka kývl. Dal jsem mu tři věci na debut. Spolupráce nás oba dva bavila. Tak jsme se postupně dostali k tomu, že bychom spolu mohli udělat desku. Když mi skončila práce na Horizontech, tak nebyla žádná překážka začít makat na společném projektu. Abych řekl pravdu, tak track Porota z IF mixtapu Plus byl původně track na Pány kluky a do jiného beatu, ten beat si vzal nakonec Paulie na svýho Haranta a já udělal tenhle remix, kterej můžeš slyšet na mixtapu Plus.

Co mě hrozně potěšilo, že to album Páni kluci je opravdu 50/50. Někdy se totiž stane, že MC zastíní svého producenta anebo, že beatmaker nemá dostatečný prostor se vyjádřit. I když tam nemáš žádné instrumentální vsuvky, tak v každé skladbě máš místo pro svoje exhibování, aby si dokázal jaká si hračička, jak se s instrem dokážeš mazlit. Vždycky je tam nějaký most, kde se vyblbneš a pak přijde třeba ještě jednou refrén.

To jsem rád, že to takhle cítíš. Já si ty instrumentální vsuvky šetřím na další věci. Nejsem moc velký příznivec inter a outer na deskách, ale určitě se toho nebojím a jednou to taky určitě zkusím. Taky mi přijde, že ta deska funguje jako celek a že tam exhibujeme oba ve stejné míře. Baví mě hrozně dělat finální podoby pecek, aranžovat, míchat a pak si to pustit do sluchátek a kontrolovat při noční procházce na „čerstvém“ vzduchu.

Další věc, která mě hrozně potěšila, že album je hrozně pestrý. Já čekal, že to pojede v duchu skladby “Porota“, kterou jste se prezentovali na mixtapu Plus. Že to bude taková klasika, smutnější motivy, piána, houslí, tradiční samplování a ono, ne. Kromě samplování, tam máš i synťáky, které sice nehrají hlavní roli, ale jsou tam. Navíc “Dveře“ a “Nezměním, kdo tě vychoval za týden“ jsou atypicky roztančené, rychlé pecky s vysokým BPM. Přesto, že jsem si hlavně na ty rychlejší musel nejdřív zvyknout, tak jsem byl za ně strašně rád, protože je z celé desky cítit progres a chuť jít dál a nehrát jenom na jistotu.

Nechci se zaseknout a začít přešlapovat na místě. Stále poslouchám nový desky, baví mě kvalitní elektro, občas nějakej dubstep. Sleduju postupy různých producentů. To, o čem si psal ty, mě hrozně baví, ale vím, že tenhle styl neutáhne v dnešní době celou desku. Synťáky se nebojím používat, ale asi nechci dělat věci založené jen na new synth zvuku. Spousta lidí, co poslouchá hip hop, tvrdí že moderní taneční hudba je špatná hudba. Já tvrdím, že poměrně hodně moderní taneční hudby je odpad, ale určitě se dá najít kvalita.

Překvapil mě i podklad pro úvodní “Chůvu“, který bych od tebe nečekal, ale o to víc jsem si ho užil. Co si říkal na to, když do něj Ryes vložil text o pedofilní chůvě? Konzultoval vůbec někdy s tebou o čem a do jakého beatu bude rapovat? Jak probíhala komunikace? Vybral si Ryes beaty a ty jsi pak čekal, až ti přijde narapovaný track na smíchání?

Bavili jsme se tenkrát o prvním singlu a napadlo nás, že by to mohla být trošku vlezlá radio-friendly pecka. No a tak jsem něco na ten způsob vyplodil. To téma, co si Ryes vybral, mě bavilo a výsledná věc ještě víc. Konzultovali jsme spolu defakto celou desku, vždycky jsem mu dal prostor pro jeho kreativitu a pak mu jen říkal, co se mi líbí nebo naopak nelíbí a vnucoval mu svoje nápady – to samé dělal on mně, takže jsme se občas oba navzájem dost nesnášeli. Jinak komunikace probíhala suprově. Bydlíme od sebe tuším víc jak 400 kilometrů, takže jsme si často volali, skajpovali, psali, ale stále jsme to řešili, aby to bylo stoprocentní.

Další moje pochvala se týká výborného zvuku, o který ses postaral jen ty sám. Překvapilo mě, že pořád makáš ve Fruity Loops, zní to krutě. To, že sis to i sám smíchal a mastroval je určitě obdivuhodné a výhoda, že si měl nad vším kontrolu, ale na druhou stranu to mohlo být i trochu přecenění sil, když nemáš výbavu jako uznávaná studia, ne? Nicméně ty jsi živoucí důkaz toho, že nezáleží na tom, jakou máš výbavu, ale na tom, jak s ní umíš zacházet.

Díky. Už bylo dost řečí, že Fruity Loops je program pro loosery. Používám spoustu VST pluginů, ale výsledný zvuk všech mých věcí vychází z FL. Jak říkáš, je to velká výhoda, že jsem měl nad vším kontrolu. Hele pokud jde o mě, svoje síly nepřeceňuji a zpočátku jsem počítal s tím, že buď nebude mít deska tak dobrý zvuk nebo se bude muset poslat někam na mix a master. Ale v průběhu práce na desce a v podstatě i před ní jsem si na ten „svůj“ zvuk tak nějak přišel a i díky supportu ostatních, co do toho mají, co mluvit, jsem si stál za tím, že si mix i master udělám sám a že to bude pro tu desku to nejlepší. To, že jsem pak začal míchat i jiné desky, je už ale jiná kapitola.

Vím, že vybavit studio, je především otázka peněz. Kdyby si je měl a nemusel si na ně koukat, co by si změnil, co bys dokoupil?

Teď ses trefil celkem do černého. Právě se nám totiž v Liberci začíná budovat studio. Už jsem viděl prostory a stále řeším, jak ho vybavit a jak ho vyřešit, co se prostoru týče. Pro mě je jasná volba zvukovka Lexicon a monitory KRK. Obojí jsem měl možnost slyšet a pracovat na tom a těm značkám věřím. Jinak určitě bude ve studiu moje MPD, klávesy, časem MPC a doufám, že brzy i Mac.

Tvé hudební vzory nejsou žádným tajenstvím, přesto na albu nikoho nenásleduješ a jdeš vlastní cestou. Přesto nevím proč, ale u třech skladeb se mi vybavil DJ Wich. U pecky “Zkušenosti“ asi hlavně kvůli tomu zrychlenému vokálu, začátek beatu “Jejich svět“ mi zase připomíná “Z Tvojí čtvrti“ a “Konec“ mi celkově náladou dává vzpomenout na mistra ze zlatýma prackama. V žádném případě netvrdím, že ho kopíruješ, jen mě to tak nějak spontánně napadlo. Na druhou stranu, pokud ve mně evokuješ vzpomínky na našeho nejlepšího producenta, tak to ber určitě jako pochvalu, třeba song “Konec“ je pro mě neuvěřitelná hymna.

Slyšíš velice dobře. Právě Wich je totiž člověk, kterému jsem vděčný za to, že jsem se naučil poměrovat a řešit zvuk. Jeho věci znám až moc dobře a jeho desky jsem tak dlouho naposlouchával, až jsem občas nevědomě udělal téměř totožný buben jako on, samozřejmě omylem a hned mě to trklo. V pecce „Zkušenosti“ jsem dokonce vysamploval z jedné jeho věci kopák. V žádném případě ho nechci kopírovat, to víme oba a na to jsou tu jiní. Ale bylo celkem vtipný, když mi Fatte nevěřil, že „Jejich svět“ není od Wiche (smích). Občas mám chuť zkusit si, jak je těžký udělat nějaký beat, co mě baví. Ať už to je od Máni, Nicolaye, 20syla nebo od kohokoliv jiného.

Co si vůbec slibuješ od desky Páni kluci? Jaké máš ambice? Co by tě potěšilo?

Potěšilo by mě, kdyby deska měla kladné ohlasy a recenze. Potěšila mě tvoje recenze tady na BB – díky. Potěšilo by mě, kdyby se aspoň polovina toho, co se lisovalo, prodala. Potěšilo by mě, kdyby lidi chodili na naše koncerty a znali texty. Potěšilo by mě, kdyby si tu desku pouštěli nejen naši fanoušci. Potěšila by mě taky spousta dalších věcí, ale tohle jsou asi ty zásadní. Na jednu stranu jsem dost ambiciózní a na druhou jsem realista, takže jediný co nechci je, aby se na desku zapomnělo.

Teď budete určitě dělat promo ke své desce, co máš ale v plánu potom?

Přesně. Teď promo, koncerty, tour, plánujeme dva videoklipy a potom? Já bych chtěl do vánoc stihnout ještě takovej sólo instrumentální projekt, o tom se brzy dozvíš a pak určitě nová deska BPM, ať maj holky co poslouchat (smích)… Díky za rozhovor, čas a prostor.

Poslední rozhovory s Kennym:

KennyRough: Na producentskou desku mám ještě ňákej pátek čas
BPM o Indym, Wichovi, Katovi, Kubišové, Langerové a splněných klukovských snech

 

Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz