hledat

DJ Opia: Už dokážu věci dotahovat do konce a nezůstávat vždy jen u nápadu

Sdílej

Starý vlk začal mít v posledních letech opět hlad. Čím si to vysvětluješ? Máš více času nebo ti ten rap už začal chybět?

To je daný spoustou okolností, který se potkali ve správnou dobu. Jednak činnost, kterou vykonávám pro svoji obživu mi dovoluje soustředit se i na další projekty, což je fajn, neboť jsem se to do tohohle bodu snažil docela dlouho dostat. Jednak jsem si prošel určitejma fázema v životě, který mě dost vnitřně posunuli a dokážu už věci dotahovat do konce, ne že to vždy zůstane jen u nápadu, o který sice nebyla nikdy nouze, ale s jejich realizací to bylo horší. A v neposlední řadě je to tím, že to prostě dělat nějak tak musím, mám tu potřebu.

Přitom toho nemáš málo… Před časem jsi ještě studoval, do toho děláš pro Tvision. Nenadává doma rodina, že se jim moc nevěnuješ?

Pravda je, že práce v Tvisionu vyžaduje spoustu energie a času, ale jak říkám, naučil jsem se s tím časem pracovat a umět si ho rozdělit na práci a volnou tvorbu. Navíc neběhám už po place, ale věnuju se řízení projektů. Jasně, někdy je to masakr a tahám jazyk po vestě a je hardcore to skloubit, ale stojí mi to za to, naplňuje mě to. Školu, tu jsem udělal po nocích a co se týče rodiny, žijeme odděleně, což je asi i jeden z důvodů, proč vlastně všechny ty věci jsem schopen stíhat. Nic méně, troufnu si říct, že máme uspořádaný vztahy a vídáme se jak to jen jde i když to bylo ze začátku hodně těžký.

Své zkušenosti s kamerou hodláš zúročit i u vydání své nové desky. Můžeš mi více prozradit, proč vyjde k Jízdnímu neřádu také dokument a co bude mapovat? Je to něco navíc, co nedokázala zvuková stopa a tví hosté vyjádřit?

Ten nápad na dokument, kterej doprovodí celou desku v podstatě vznikl v momentě, kdy jsem měl Gočko ve studiu a nahrával si jen tak pro sebe Michajlova ve studiu jak krosí Nádr. Když jsem se na to pak díval, tak jsem si říkal, že by bylo fajn lidem ukázat nějaký pohyblivý obrázky ze zákulisí vzniku rapový skladby. Ale ne jen samotný studio, ale i ten proces vzniku, inspirace, debat nad obsahem. A tak jsem hledal vhodnou platformu jak to uchopit. Udělal jsem potom na zkoušku s Michalem nějakej rozhovor a už to lítalo. Nahrával jsem si různý fáze vzniku celý desky. Jak doma šílím, když mi něco nejde, nebo naopak když mi něco odsejpá od ruky, making offy, různý momentky a tak. Jako, není to žádná vysoká filmařina, ale myslím, že o to víc to bude autentický. Navíc jsem se do týhle desky opravdu opřel vší vahou a chtěl jsem dát lidem full servis kolem celýho projektu. Doba se mění a je třeba vymýšlet nový cesty jak svou hudbu podpořit, doplnit. Navíc u takto komplexního projektu jako je Neřád.

Pojďme k té desce. Druhý sólo producentský zářez v hlavním vysílacím čase. Na tom prvním však byla velká jména z Evropy. Snažíš se začít od píky a nejprve si podhoubí opět vypěstovat, nebo jsi brněnský patriot, který chtěl tu smečku více semknout?

Od všeho trochu. Navíc mi přijde, že česká scéna už je natolik silná, že si vystačí sama pro sebe. Tehdy to bylo přirozený, člověk si plnil sny spolupracovat s určitejma oblíbenejma intepretama z venku a v tý době to do sebe tak nějak zapadlo, prostě se zkoumali možnosti. Dnes mi to přijde zbytečný vypláznout kesh za to, že mi nějakej týpek, kterýho jsem v životě neviděl nahraje nějakou neosobní sloku. Chtěl jsem udělat českou desku pro český publikum. To, že je to navlíknutý na brněskej štreet, je samozřejmě daný tím, že tu žiju. Ale Neřád byl od začátku koncipovanej tak, aby měl přesah na jakýkoliv větší město. Ty příběhy, který jsme se tam snažili dostat, se dějí všude.

Tvé nové dílo se zaměřuje na moravskou metropoli, jinotajem přiléhá k síti zastávek a známých míst. Nebojíš se, že ta placka bude příliš osobní po hranice tvého města a za ním už nebude mít moc co nabídnout?

Na to jsem odpověděl myslím v předešlé otázce. Nic méně to, čeho jsem se snažil pomocí tohoto konceptu dosáhnout, by mělo mít přesah i mimo hranice regionu. Ne vždy to vychází ze samotnýho místa a ten track je vyloženě popisnej. I když například takovej Nádr, to máš prostě všude stejný. A nejen u nás, ale v celým světě.  Jsou tam ale i věci, který vychází z poetiky samotnýho názvu zastávky. Když jsme s Apokou vymýšleli téma, který uchopíme v jeho tracku, stáli jsme zrovna před studiem, který je shodou okolností na Milady Horákové. Přemýšleli jsme nad nějakou zastávkou a říkám: „Hele, třeba si vem takovou Miladu, tam máš hned nespravedlnost, statečnost, komunismus, smrt, velký témata.“ Bum, chyt se toho a už to sázel. To stejný třeba u Dětské nemocnice nebo Náměstí Svobody.

No kdybych bral Jízdní neřád jako takového turistického průvodce, asi bych ani nezastavoval a rovnou odbočil na tu Vídeň? Opravdu je to město tak temné a plné fetu, nebo jste jen chtěli děsit sousedy?

Brno se poslední dobou opravdu hodně pohlo, začíná to tu žít, rozvíjí se jak na ekonomické, tak kulturní úrovni, ožívá turismus, jsou tu mraky zahraničních studentů, zajímavý kapely. Já si ale říkal, že to je možná ta správná doba neusnout na vavřínech a štouchnout do toho pěkně ze spodu. Nevím, jsem asi idealista, ale pořád myslím, že by hudba měla, aspoň v nějakejch svejch rovinách být angažovaná a poukazovat na problémy. A ty drogy mezi mladejma jako problém vnímám výrazně. Zvlášť od doby, co má člověk sám děti. Úplný záměr to od začátku nebyl. Nic méně to vykrystalizovalo ve spolupráci s rapas. Ale zdaleka ta deska není jen o tom. Tvorba celýho alba byl velice živej organismus, kterej si leckdy žil vlastním životem a bylo zajímavý sledovat ten pohyb. Zasahoval jsem v momentech, kdy se začala ubírat směrem, který se mi buď nelíbil, nebo nezapadal do konceptu.

Producentská deska si vyžádala kupu hostů, přesto mi v tom menu někdo chybí. Co takovej Morelo? Naopak tu je tebou označený nováček a černý kůň nebo nečekaně Apoka. Neměl si choutky vytáhnout na tuhle událost celou Naší Věc?

Chtěl jsem udělat moderní, dospělou rapovu desku. Kluci z Naší věci už nejsou rapeři. Jsou to úspěšní lidé ve svých oborech, který se týkaj většinou nějakým způsobem pořád kreativity, ale není potřeba se rýpat v minulosti, jen proto, abych tam měl za každou cenu zajímavej feat či nedej bože comeback… (smích) Chtěl jsem to udělat s aktivníma raperama, který maj drive, jiskru a líbí se mi, co dělaj. S Morelem jsme něco udělali, ale nebyli jsme ani jeden spokojení a pak už nebyl čas, protože Jirka má taky tunu svých projektů, na kterých makal. Apoka je speciální případ. On byl vždy velkej experimentátor a jsem rád, že se mi podařilo toho starýho psa k tomu songu dokopat a že jsme to společně vymysleli jak to je, ten song tam má svý místo.

A co Katakomby? Očekávání bylo veliké, ale ta deska poměrně dost rychle vyšuměla…

Jo no. To mě možná malinko mrzí, protože je to dobrá deska. Ale tady je krásně vidět, jak moc je důležitý v dnešní době promo a hlavně klipy. Navíc to trošku nezapadalo do klasickýho střihu. Rapper udělá desku, natočí klipy, promuje to o sto šest, jezdí koncerty, udělá merch, nasává vajb na další desku…oba jsme s Pavlem měli zaměstnání a já jsem už neměl prostor a sílu ještě natáčet klipy a starat se o promo. A Pavel to úplně neřešil. Bylo to daný tím samotným spojením. Rapper a producent, který normálně jinak do profesního styku zas až tak často nepřijdou. A navíc jsem se v podstatě v tý době teprv nadechoval k tomu, co přijde teď.

A co bude dál? Vyjedeš za to město a začneš lovit i další česká, slovenská či zahraniční jména? Je možné mluvit i o pokračování tvého Film tapeu?

Jasný. Jsem teď hodně v hajpu a mám po letech chuť a sílu tvořit. Docela to lítá, nápadů je spousta. Film Tape dvojka je skoro hotová. Mám dokončenou knížku, kterou dodělám hned, jak vyjde Neřád. A rýsuje se mi v hlavě nápad na producentskou desku, kde bych chtěl už makat i s mimobrněnskejma.

Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz