hledat

Tags:

Kool Savas o svých začátcích: Tenkrát byl čas pro revoluci a já měl sílu německý rap někam posunout

Sdílej

Německý rap dělí posluchače po celém světě na dva tábory, pokud pomineme možnou jazykovou bariéru. Někteří kvitují tu tvrdost a sílu v projevu, jiní naopak nemohou germánskému projevu přijít ani za mák na chuť. Tak či onak, historie nabídla již celou řadu tváří, kterým se podařilo zajistit si věhlas za hranicemi své země. Jednou z nejvýraznějších, stále aktivních, jmen je i Kool Savas, který před pár dny poskytl obsáhlé interview pro renomovaný časopis Die Zeit. Jeho obsah upoutal naší pozornost natolik, že jsme si dovolili využít několik citací a podívat se na aktuální myšlenkový tok persony, která 19. února vydává nové sólové album „Aghori“.

Kool Savas je v rapové komunitě aktivní již více jak čtvrtstoletí a u našich západních sousedů je považován za jednu z nejvlivnějších tváří tamní scény. Na počátku své kariéry si jméno vydobyl jako vulgární a provokativní battle rapper. Přišel jako svěží vítr, který se postaral o velké změny. „Tenkrát byl čas pro revoluci a já měl sílu německý rap posunout. Tehdy ta scéna byla hodně malá, každý okamžitě pochytil, když někdo vybočoval z davu. Dnes už se podobný dopad generovat nedá, protože rappeři se vydali různými směry. Z mého pohledu už dnes revoluce možná není, zbývá ještě evoluce,“ nechal se slyšet německý rapper s civilním jménem Savas Yurderi.

Tehdy si někteří ukazovali prstem na jeho vulgarismy čítající zesměšňování a přirovnávání k homesexuálům a postiženým lidem. Dnes se ve skladbách nejen v Německu mnohem více řeší diskriminace na všech sociálních úrovních a problémy s rasismem. „Už před lety jsem pochopil, že některá slova nemohu a nesmím používat. Nikoliv proto, že bych měl strach z následné bouře hněvu, nýbrž proto, že už moc dobře vím, že některá má slova mohou ostatní ranit. Zároveň však vnímám, že v umění se musí občas hranice překračovat,“ pokračoval rodák z Aachenu vyrůstající v Berlíně.

„Vezměte si příklad z Quentina Tarantina. Ten používá ve svých filmech stylově provedené extrémní násilí. Já v tom problém nevidím, protože to přispívá k celkovému dojmu. Může to být násilné, explicitní, asociální a hranice překračující, když se za tím skrývá povědomí, nikoliv kontext. Někdy stačí vytrhnout pár vět z kontextu a už se vám původní vyjádření změní k nepoznání. Umělec je potom kvůli tomu pranýřován, což vnímám jako nefér. Jakákoliv forma kritiky musí mít také své parametry, aby mohla být brána opravdově,“ poukázal na nešvár některých médií a kritiků, kteří rádi vytrhávají věty z kontextu a přibarvují si citace k obrazu svému.

Pětadvacet let na scéně je dlouhá doba, o to více u žánru, který se raketovou rychlostí vyvíjí. Je proto logické, že i Kool Savas vnímá změny ve svém oblíbeném hudebním řemeslu. Když začínal s rapem, sociální sítě ještě nebyla, ale i tak odmítá tvrzení, že by byl tenkrát hip-hop svobodnější. „Bylo tomu naopak. Tehdy byl ten žánr více omezený. Už jen mluvit o citech bylo ponižující. Dnes tomu je jinak a někteří na tom staví kariéru. Obsahově tu teď občas postrádám tu kulturní složku,“ popsal četné změny v obsáhlém rozhovoru pro Die Zeit.

Během své kariéry si vysloužil přezdívku King of Rap a nejednou se dostal do křížku s některými ze svých profesních kolegů. „Několik roztržek jsem měl. Například Bushido se o mě ve svých textech pravidelně otíral. Nikdy jsem ho ale neviděl na mé lyrické úrovni, tak jsem neshledal potřebu mu odpovídat. V mých očích bylo jasné, kdo by to vyhrál. Občas se mé jméno v nějaké skladbě objevilo, ale jediný velký beef jsem měl v roce 2005 s Eko Frreshem. Já se dokážu s někým opravdu rozhádat jen tehdy, když jsem ho měl předtím nějakým způsobem rád. Eko byl ten případ, Bushido ne,“ dodal Kool Savas, který se těší přízni již více jak čtvrt století.

Překlad: Kašpárek Mnichovský

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1