William Orbit z Bassomaticu je pilný člověk. Se zájmem pozoruje a řídí neposkvrněnou (úhlednou) souvislost mezi popem a dance, která vymrštila singl jeho skupiny “Fascinating Rhythm” do Top 10; jeho mobilní telefon je vlastně pojítkem ve styku s mnohými obchodními machinacemi hudebního průmyslu. Pozdě a s omluvou přichází na domluvený sraz v londýnském foto-studiu. Zatímco zpěvačka Sharon Musgrave má ve zvyku upravit se make-upem, Orbit se naplno usmívá s mezerkou mezi zuby a tuží si vlasy do rozčepýřeného rozcuchu. “Vsadím se s tebou o peníze, že nesníš víc než 5 samotných vodových sucharů”, vyzývá Orbit. “Za nic na světě. To není možné – udávil bych se!” Ještě předtím, než se odhodlá vhodit pohled pro Anneku Rice do poštovní budky, zvoní znova telefon a Orbit domlouvá závěrečné body videoklipu chystaného pro následující singl, náladovou “Ease On By”, rovněž pocházející z debutové LP “Set The Controls For The Heart Of The Bass”. O hodinu později jdeme hledat něco výživného a nacházíme se v blizoučké italské jídelně. Hrůzu nahánějící telefon si dal říct, že dočasně vypustí duši, tak tato chvíle je akorát přímo dělaná pro interview. Sharon – rodačka z Anglie a vyrůstající v Kanadě – je první, aby představila svou hudební minulost. “Začínala jsem jako večerní hudebnice v Kanadě, ale rozhodla jsem se vrátit zpátky do Anglie, protože jsem s touto zemí pociťovala silné souznění. Spolupracovala jsem s Edwin Starr, Wild Weekend, Brother Beyond – všechno to sice bylo zábavné, ale jaksi to nepostačovalo na to, abych se cítila šťastně. Obvykle jsem viděla všechny ty párty pařiče objevit se v 10 večer, domů chodili v šest a nikdy dvakrát nepřemýšleli o tom, co dělali. Já jsem si vždycky přála předně upoutávat pozornost všech”. To samé by se nemohlo tvrdit o mladíkovi Orbitovi, jehož osobní řada výsledků vytváří dlouhej seznam hudebních, produkujících a remixujících službiček, obnášející v tom i Stinga, Prince a Madonnu. Na jeho vizitce by mělo být “pokud je to chytlavě melodické, mixuju to”, ale je nepravděpodobné, že by tato sympaticky váhavá pop star souhlasila s takovouto planou reklamou. “Já rád pracuju sám”, říká bez sebemenší známky pletky s Garbo. “Začínal jsem hraním na bicí a na kytaru, poslouchal jsem progresívní rock a později punk. Ale když jsem si koupil první 4-stopové nahrávací studio, byl jsem v něm neustále. Někdo se tahal obtěžkán s kufrem plným vybavení, obtěžoval se cestou z Ameriky pro mě jenom proto, abych se mohl oddávat všem svým hudebním fantaziím. Technologie mi naprosto popletla hlavu”. My máme technologii Když Orbit sváděl boj o to naučit se ovládat svou elektronickou bejby, dostává se do popředí Miles Copeland, syn bývalého šéfa CIA, který se stal obratným manažerem The Police a později šéfem vydavatelské značky IRS records s nanejvýš důležitou nahrávací smlouvou. Orbitovo kapela Torch Song zde vydala album “Wish Thing” v červenci 1984, na kterém se nalézá píseň “Prepare To Energize”, a o jaké má pocit, že byla blízko acid-housu už 6 let před jeho velkým fantómem. Copeland narvhl Orbitovi zařídit si klidně druhé želísko v ohni tím, že nabídne své služby jako výrazný remixér. Vydal se za mnoha kapelami, které se mu teď nevybavují přes záměrně vědomou ztrátu paměti. Orbitův první velkej zlom přišel, když udělal několik věcí se Stingem. “Pracoval jsem ve studiu, byla to kůlna na zahradě v Little Venice”, zálibně vzpomíná, “a Sting se objevil vzádu na mopedu. Remixoval jsem pro něj “Set Them Free”. Půjčil mi spoustu potřeb a předmětů. A s Belindou Carlisle byla velká legrace. Vůbec toho nelituju, co jsem s ní dělal. Objevila se ve studiu, poslechla se a pak zmizela do casina udělat nějakej hazard. Ona žila opravdu s velkolepou zábavou”. V té době bylo evidentní, že Torch Songu nebyly předurčeny příslovečné velké časy a Orbit pokračoval ve zdokonalování své pověsti odborníka zvuků a hvizdirakeťáka. V roce 1986 přijel do Hollywoodu, kde napsal hudbu k filmu “Youngblood”, kde hlavní role měli Rob Lowe a Patrick Swayze, a rok poté vydal album instrumentálních skladeb pojmenované “Strange Cargo”. Právě tehdy začaly u jeho dveří přistávat nabídky pro práci producenta. “Naprosto mě nebaví dělat producenta skupinám”, říká ostře. “Musíš se stát strejdou Williamem na 3 měsíce s partou lidí, které jsi nikdy předtím neznal, dohlížet na ně, zajistit všechno, zorganizovat to. Nedovedu dohlídnout dokonce i na sebe jaksepatří. Remixování je klíč. Můžeš se naučit, jak lidi vytvářejí svoje kousky a podívat se do jejich tajemství. Mám doma fůru nevydaných věcí od Prince, takhle vím, co ho udržuje při životě, co ho pohání. On mě nikdy nezaujal tak moc jako naprosté cvoky do Prince, které všude potkáváš, ale byl jsem si koupit jeho kompletní nahrávky z minulosti, když jsem věděl, že budu pracovat s jeho muzikou. Jeho sluch je bezvadnej, on pracuje velmi svižně – intuicí”. Žádnej odpočinek pro bouráka makáče Navzdory tomu, že překopal Madonnin hit “Justify My Love”, přesněji tím, že soutěží o vítězství v hitparádě s vlastní (parádou) “Ease On By” – Orbit se zdráhá přiznat, že má podobně necudnou formu velikášství, která vyplývala z dost hitů pro nádeníky popu, Stock Aitken Waterman. “Až donedávna jsem byl největší zastánce Stocka, Aitkena a Watermana”, přiznává. “Poté, co jsem byl v Hippodromu (největší diskošce v Londýně) a viděl jsem Pete Watermana vypískaného z pódia, myslel jsem si, to je nejvyšší čas, aby někdo řek o nich něco logicky vyplývající. Kylie je považovaná za skvělou: pěkné tělo, sladký úsměv, bez problému tančí, tak trochu všestranný typ umělce. Ale tenhle její singl je totální sračka! Slyšel jsem s ní rozhovor v rádiu. Když si lidi oblíbí, že si dělají nárok být mluvčí pro generaci, je na čase rychle vzít roha! Ona se zdržuje u Michaela Hutchence“. V dávných dnech (roku 1990) Bassomatic (tvořící ho William Orbit, Musgrave a MC Inna One Step) věnoval svým plánům nejvíc času. On se také vrátil k práci DJe, uvádějící nepopsatelnou Prohibici o sobotních nocích v centru Londýna. Musgrave se zmínila, jak posedlý může být na své práci. “On není šílenej nebo tak nějak”, povídá našlapující zlehounka. “Ale všimneš si toho, jak si hlídá, aby se věci splnily, soustředí se veškerou dobu. Když jsme natáčeli naposledy video, věnoval péči tomu, jak crew pracovala. Potom následoval za sestřihávajícím štábem, aby měl nápady pořád na očích.” “Vážně bych někdy rád udělal film”, dokončuje vše Orbit. Diskografie: 1990 In The Realm Of The Senses (singl) 1990 Fascinating Rhythm (singl) 1990 Ease On By (singl) 1990 Set The Controls For The Heart Of The Bass (album) 1991 Funky Love Vibrations (singl) 1991 Science and Melody (singl) 1991 Science and Melody (album) 1992 Go Getta Nutha Man (singl) Remixerská a producentská práce Williama Orbita pro repík: 1987 DEREK B “Bad Young Brother” 1989 MC TWIX “Devastatin´ 2 Yo Ear” 1991 BASSOMATIC “Science and Melody” (rapují Glory a Divine Bashim) 1993 STRANGE CARGO 3 “Time To Get Wize” (rapuje Divine Bashim) 1996 ve své rádio show spíchnul mix pro volné session z písně “It´s Allright Now” od Solid Posse, a to byl jedinečnej britskej hip hop. Vydává signály okolo šelestící čmelák elektronická hudba, aby mohla bejt trhák zatuchlinu vyvětrat musí a pouštět se jinak ííí vezmi nic a utvoř něco odvazující, oslovující rapl i DJ pohlazující (nebojsa okouzlující)