Co si budeme povídat. Rapperů, co sedí, je hromada. Dost jich už i vylezlo. Ale málokterému rapperovi se podařilo navázat tak bravurně na svojí předešlou kariéru po dekádě ve vězení, jako nyní B.G.mu.
Ten měl na co navazovat. V 90. letech byl jednou z nejdůležitějších součástek kolosu Cash Money, mentoroval Lil Wayna a přišel s výrazem „bling bling“, který se zapsal do Oxfordského slovníku. Jeho alba byla platinová a nebýt jeho závislosti na heroinu, kterému se věnoval od 13ti let, dost možná by bouchnul i jako Weezy.
Ovšem v roce 2009 byl zatčen za nelegální držení zbraně a nespolupracoval s Policií, takže byl v roce 2012 odsouzen na 14 let za držení zbraní a maření spravedlnosti (chtěl to uhrát na to, že zbraň patřila jeho homiemu). Nakonec byl propuštěn 6. září 2023, takže ve vězení strávil přesně 11 let a 8 měsíců.
Podobné tresty si odseděli i Tray Deee nebo Mac, kteří se také vrátili nedávno z vězení, nahráli alba, ale zdaleka se jim nedaří jako teď B. Gizzlovi.
Po propuštění se stal virální senzací. V rapové komunitě se navíc fandí těm, co prokázali tvrdost a dekáda ve vězení bez práskání mu přinesla náležité uznání celé scény. Toho využil a hned v roce 2023 vydal album s Gucci Manem. To ale bylo spíchnuto příliš rychle a moc úspěchu nesklidilo.
B.G. tedy urputně pracoval na novém albu „Heartz of Tha Streetz Vol. 3“, kterým by navázal na svoje novodobé klasiky. Chrlil jeden videoklip za druhým, jednu dobu dokonce každý pátek s železnou pravidelností. Vypustil jich pěknou řádku, všechny vypadají solidně a navíc některé nasbíraly i miliony views na Youtube.
No a nedávno oznámil, že je první sólo konečně na spadnutí a slovo dodržel. Nese název „Freedom of Speech“ a obsahuje 15 věcí. Ty jsou správně tvrdé, šťavnaté a mnohdy připomínají starý dobrý zvuk jak B.G.ho Chooppa City labelu, tak původních Cash Money Records. Není to ani úplná novota, ale nejde ani o zestárlý zvuk. Je to tak akorát a šlape to.
B.G. ve vězení určitě popsal pár sešitů a je to znát. Texty mluví k věci, zmiňuje svůj případ, jak seděl ve vězení, svojí drogovou závislost. A nechybí ani povinné hymny do strip klubů, které ale píše s vášní, protože za tu víc jak dekádu v chládku už má nejspíš permanentní nadrženost.
Mezi hosty najdeme jeho staré kolegy Juvenila a Birdmana, se kterým už spolupracují od jeho návratu a ukazují, že stará parta nerezaví. Birdman se má k B.G.mu obzvlášť dobře. Chybí ovšem Turk, kterého B.G. přímo dissil, za to, že v jednom rozhovoru na něj vyřkl pár nelichotivých poznámek, ovšem dissení mezi členy bývalých Hot Boyz už je taky takový standard.
Dřív se dissili i s Babym nebo Waynem a to spolu vyrůstali. Ten na albu chybí taky, ovšem důvodem může být i to, že je Weezy zkrátka už docela jinde a nemusel mít ve svém nabitém diáři na starého mentora a parťáka čas. Ale není všem dnům konec a můžeme se třeba jednou dočkat i starého revivalu Hot Boyz nebo celého Cash Money reunionu.
Mimo to na albu zazní i E-40 a Boosie Badazz s nimiž oběma už kdysi spolupracoval, s Boosiem možná víc než s kýmkoliv jiným.
K albu ještě přichází dokument „Freedom of Speech“, který vysvětluje proč B. Gizzle zvolil takový název a ukazuje jeho případ a jeho návrat. Tam to bylo ještě celé zajímavější, než jsme dosud tušili. Podle všeho byl B.G. propuštěn o rok a něco dřív. Byl hlídaný v rekonvalescenčním programu, říká se tomu “halfway house”, kde podstupoval testy na drogy a různé další povinnosti nově navrátivšího se mukla.
To by bylo vcelku v pořádku, ale v dokumentu se mluví o tom, že B.G. měl v podstatě od soudu a probačního úřadu sice povoleno věnovat se své práci v podobě rapu, ale musel také podstupovat schvalování své hudby. Těm se ale nelíbilo o čem rapoval a hrozilo mu další vězení za maření probačky. B.G.mu se za pomoci šikovného právníka z toho povedlo dostat, ale nadhodil otázky ústavní svobody slova po více než 30ti letech, co podobné věci řešili 2 Live Crew nebo N.W.A.