Když 9. listopadu 1993 vyšlo “Enter the Wu-Tang (36 Chambers)”, hip hop se přes noc změnil. Devět hladových MCs ze Staten Islandu tehdy nahrálo syrovou, nízkorozpočtovou, ale geniální desku, která se stala začátkem celosvětového fenoménu. Wu-Tang Clan změnil nejen hudbu, ale i módu, film, podnikání a způsob, jakým se o rapu mluví. Na počest jednoho z nejzásadnějších alb historie přinesl náš oblíbený portál according2hiphop.com 36 zajímavostí, zákulisních historek a momentů, které vystihují kouzlo i odkaz oné 32 let staré nahrávky.
Deska stála přibližně 20 tisíc dolarů (a to již v době, kdy velké labely utrácely i stokrát víc).
Firehouse Studio v New Yorku mělo velikost větší komory. Vešel se tam sotva jeden nebo dva lidi, ostatní čekali na chodbě, až přijdou na řadu.
Než padl název Wu-Tang Clan, zaznělo několik nápadů – a tenhle byl rozhodně jeden z nejpodivnějších.
Zaprášené samply, křivé bicí, přebuzené vokály, RZA z nedokonalostí udělal styl. Ten ultra syrový zvuk se stal šablonou pro devadesátkový underground rap.
RZA, GZA a ODB spolu trávili večery v levných „grindhouse“ kinech na 42. ulici, kde dávali staré kung-fu filmy. Ty se pak promítly do názvů, estetiky i filozofie celé skupiny.
V začátcích byl kolem klanu širší okruh lidí, ale na album se dostala jen základní devítka.
RZA si půjčil peníze, aby mohl singl sám vylisovat. Desky pak prodávali ručně a rozesílali DJům poštou.
Když singl dorazil do legendárního rádia, pustili ho v éteru a telefonní linky se okamžitě rozžhavily. Buzz v New Yorku byl na světě.
Ikonická fotka v maskách vznikla ve sklepě kamaráda na Staten Islandu. Vtip je, že ne všichni členové byli přítomní.
Inspectah Deck nahrál svou část tak potichu, že ji RZA musel doslova zachraňovat zvýšením hlasitosti, aby byla slyšet.
Meth dostal sólovku poté, co ve studiu rozjel improvizovanou show. Legendární pokřik „M-E-T-H-O-D Man“ tak vznikl na místě během blbnutí.
V době nahrávání seděl, takže se objevil jen krátce v „Da Mystery of Chessboxin’“.
Jeho verze pro „Clan in da Front“ pochází ještě z éry, kdy vystupoval jako The Genius a spadal pod label Cold Chillin’ Records.
Dnes nerozlučná dvojka se na začátku hádala. Hudba je ale nakonec spojila víc než cokoliv jiného.
RZA viděl sám sebe jako hlavu, Geniuse jako tělo a ODB jako duše a srdce celé skupiny, to, co dělalo Wu-Tang nepředvídatelným.
Loud Records netušil, proč má být v jedné skupině devět lidí, nebo proč je všechno o kung-fu. RZA trval na tom, že podepíší celý clan, ale jednotlivci budou moct vydávat sólovky jinde. Tento průlomový tah pak změnil hudební byznys.
Zvažovaly se názvy jako Wu-Tang Style, než zvítězil odkaz na film Enter the Dragon.
Členové byli při poslechu samplu dojatí a vzpomínali na padlé kamarády. I proto má song tak silnou atmosféru.
Baví vás obsah bbarak.cz? Budeme vděční, když nás podpoříte na Buy Me a Coffee
RZA často nechával první take, i když byl syrový a nedokonalý. To byla síla celé desky.
Před nimi měl ostrov nulovou rapovou identitu. Po “36 Chambers” se z něj stal mýtus.
Zpočátku si říkal „Prince Rakeem the Older Brother“. Později z něj vzniklo „Ol’ Dirty Bastard“, protože, jak říkal, „nemám otce svého stylu“.
RZA ji považoval za moc chaotickou, ale ostatní trvali na svém. Dnes patří mezi základní hymny devadesátek.
Kvůli právním trablům se k nim oficiálně přidal až později.
Nikdo nedostal sloku přidělenou. Každý si musel své místo vybojovat. Slabší rýmy a verze letěly pryč.
Supreme Mathematics, kung-fu moudrost, humor i drsná ulice, všechno dohromady vytvořilo nový jazyk rapu.
RZA chtěl, aby první skladba působila jako nájezd clanu do světa rapu.
Měl otevřené případy a nechtěl, aby ho policie poznala na fotkách nebo klipech.
Nejvýš se dostalo na 41. místo Billboardu. Skutečný úspěch a respekt ale přišel z ulice a z kultury.
Bez nich by možná nevznikly kolektivy jako Boot Camp Clik, Slum Village nebo dokonce Odd Future.
Jeden mozek, jeden zvuk. V době, kdy většina desek měla tucet producentů, šlo o výjimku.
DJ Mathematics vytvořil symbol, který se stal jedním z nejslavnějších log v hudební historii.
Jejich smlouva umožňovala členům podepisovat sólové kontrakty jinde. Nikdo před nimi to tak neměl.
Fanoušci se mohli registrovat jako „Wu-Tang affiliates“. Takové vlastní „sociální sítě“ dávno před érou internetu.
Všichni členové to odmítli váhání. Už tehdy věděli, že značka Wu-Tang má cenu zlata.
Po nadvládě Západního pobřeží (Dre, Snoop) přinesli Wu-Tang, Nas, Jigga a Biggie nový návrat síly východu.
Objevuje se na téměř všech TOP seznamech a je dokonce archivováno v Kongresové knihovně USA.