Na dobrý rap si je třeba počkat

hledat

Tags:

Morelo: Čekám na moment, kdy interpret nebude na prvním místě řešit cenu, ale kvalitu vizuálu

Sdílej

Morelo není českému rapovému publiku neznámý, ale jeho rodné příjmení Mucha je v posledních letech mnohem více skloňováno. Není to tím, že by odhalil svou pravou tvář, ale pro místní hudební scénu sbírá momentálně jiné zásluhy. Není ho vidět v klipech, přesto se na nich podílí. To právě on je tím mozkem, který tuzemské elitě vytváří vizuály. A Sergei Barracuda, Rytmus, Majk Spirit, Tafrob, Vladimir 518, Kali nebo IronKap si na spolupráci s ním rozhodně nestěžují…

Morelo byl dlouhou dobu značkou, která produkuje rap, ale nikoliv klipy. V jaké fázi je to dnes? Co je pro tebe lukrativnější a nepověsil jsi rapovou dráhu už na hřebík?

Ahoj, již od začátku, kdy jsem koketoval s hudbou, jsem si hrál také současně s pohyblivým obrazem, jen o tom moc lidí neví. Prvotně jsem pomáhal kamarádům vytvářet graffiti videa, kde jsem se naučil úplné základy, jak se střihem, tak s kamerou. Postupem času jsem začal tvořit vizuál k vlastním věcem, protože tou dobou v Brně nebyl nikdo, kdo by ti vytvořil obstojný vizuál za rozpočet, kterej jsme na to tehdy měli. No a tak to vše začalo. Čas od času se ozval někdo ze scény, že chce vytvořit klip. No, a jestli jsem pověsil rap na hřebík? Ale kde že, jen si dávám teď tvůrčí pauzu. Pár let… (smích)

Old Kids dnes ještě funguje a případně na jaké bázi? Tafrob své nové sólo v závěru minulého roku vydával částečně opět pod jeho křídly. Jak ta spolupráce probíhá? Podílíš se ještě na výrobě merche, propagace a distribuce, nebo už je to jen taková značka?

Old Kids je v podstatě takovej “rodinnej” label. Jeho aktivita v současné době není úplně žárná, rozhodně stále přežívá a funguje. Tafrobovi jsem v rámci labelu pomohl s vizuálem, konkrétně k tracku Zombie, který jsem kompletně zpracoval. Pokud přijde v budoucnu jakýkoliv projekt v rámci labelu a bude mě bavit, nemám problém ho v plné síle podpořit. Především mladá a nadějná jména.

Svůj poslední rapový projekt jsi svázal i klipy z tvé dílny. Na té desce se částečně podílel i Opia, který má již pár klipů také na svědomí. Radíš se s ním třeba na toto téma nebo si každý hrabete svůj píseček?

S Opiou se známe, na pár projektech jsme spolu spolupracovali, ovšem každý z nás se věnuje něčemu trochu jinému, byť ve stejném odvětví a má na věc jiný úhel pohledu. Pokud se s někým radím, tak je to většinou Jan Moravec, kterej mi dělá u většiny projektů DOP, takže spolu řešíme konkrétní projekty. Víc hlav víc ví. Je to člověk, se kterým si na place sedíme a společně dokážeme věci posouvat dál.

Na Slovensku se podobnou cestou vydal bratislavský rapper Korytnák, který točí ve velkém klipy pod značkou BRO Picture. Jak se ti líbí jeho práce?

Nemůžu hodnotit, protože nevím, kdo je Korytnák, ani neznám jeho práci. Ze Slovenska poznám díla např. Mystika produkt nebo Sorry Wecan, jejichž vizuály se mi většinou líbí.

Začalo to u svých věcí, pak se ozvali AK, Vladimir 518 s IronKapem a Kalim nebo Wich s Lvcasem Dopem. Jak je tvá práce žádaná dnes? Stalo se již, že si nějaké významné jméno odmítl?

Práce musí probíhat na určité vzájemné souhře. Není to tak, že se někdo ozve, já mu pošlu cenu a natočíme klip. Musí mě bavit interpretova tvorba a především jeho přístup k věci. Neříkám, že jsem se párkrát nespálil, ale v současnosti se snažím těmto situacím vyvarovat. Často mám problém s hudbou, která se mě nelíbí, často je problém s rozpočtem a taky je často problém se mnou. Do dobrých věcí musíš investovat, pokud za tebou interpret přijde s pár tisícema, už víš, že je všechno špatně. Jak je má práce žádaná nedokážu posoudit, nabídky jsou, ale už se do všeho nehrnu po hlavě jak dřív.

Bránil by ses statusu krále tuzemských rapových klipů? A co kdyby přišla poptávka i mimo žánr? Jsi tomu otevřený nebo ne?

Nechci žádnej status ani nálepku, nejsem stroj, snažím se ke klipům přistupovat umělecky. Do budoucna jich chci dělat míň a míň, za to vždy kvalitnější a rozmanitější. Dneska je těžký urvat klip s pořádným rozpočtem, kde se můžeš kreativně vyřádit. Tvorba musí vycházet z tebe přirozeně a ne na sílu. U nás je 90% vizuálů, co vychází, na stejné brdo. Interpreti si stoupnou k baráku a rapujou. Pak si ty lokace vykrádaj dokola a dokola. Natočí se na třech místech a šmikne se to. Žádnej nápad, je to sterilní a nudný, mnohdy až otravný a vypneš to po dvaceti sekundách. Interpreta to stojí pár tisíc, views to má a penízky se hrnou. Osobně to beru jako odpad a ne snahu něco vytvořit, spíš snahu se za každou cenu zviditelnit a profitovat.

Chápu, že se jedná o interní informace, ale každý kvalitní klip musí mít zajímavý rozpočet. Jak probíhá jednání o ceně? Řeknou ti interpreti, kolik mají k dispozici na výsledek nebo jim nastíníš ty, kolik by to mohlo stát a pak se to ladí za chodu?

Konkrétní čísla ti říkat nechci, ale většinou to funguje tak, že interpret přijde s určitým rozpočtem, do kterého se chce vejít. Na něj našroubujeme námět a vymyslíme vše tak, aby jsme to za daný peníze zvládli. Čekám na moment, až přijde interpret a na prvním místě nebude řešit cenu ale kvalitu, jak vizuál bude vypadat. Za velkou louží to tak funguje, ale zas chápu, že je to tam dál jak se sponzorama, tak financema interpretů. Věřím, že se to jednou dostane i k nám. Pomalu začíná svítat na lepší časy a vše se posouvá kam má.

Můžeš prozradit, o jakých částkách se bavíme? Jaké máš zkušenosti s proplácením faktur? Řešíš to předem nebo věříš, že tě nikdo nepodělá?

Nevidím důvod, proč by mi někdo neměl zaplatit, a nebo by mě chtěl podělat. Nepracuju s lopatama, ale s lidma, kterým můžu věřit. Kdybych v nich neměl důvěru, neberu ani telefon a spolupráce nezačne.

Neunikla mi informace, že by ses nebránil krátkometrážnímu filmu. Máš ambice postupem času zkusit třeba i celovečerní filmové plátno? Jakou kvalitu má podle tebe současný český film? Jaký druh filmů tě baví nejvíce a na který by sis věřil?

Je to jak říkáš, ale natočit kvalitní byť krátkometrážní film, je běh na dlouhou trať. Především sehnat peníze a celé to zrealizovat. Člověk musí taky postupně získávat zkušenosti, který aktuálně nabírám z projektů, jenž tvořím. Oproti filmu jsou to malé věci, ale nemůžeš tuhle vývojovou etapu přeskočit. Pár lidí už to zkoušelo a v drtivé většině to dopadlo špatně. Pak je taky sorta “umělců”, kteří o tom jen mluví, ale když dojde na lámání chleba, ví kulový. Celovečerní film je určitě výzva, ale na ten si budu muset ještě počkat. Českou kinematografii mám velmi rád, od klasik jako Akumulátor, Obecná škola či Ostře sledované vlaky až po současné filmy jako Ve stínu, Anthropoid nebo Po strništi bos. Samozřejmě toho je mnohem, mnohem víc. Jaký žánr mě baví nejvíc, je těžké říct, záleží vždy na aktuálním rozpoložení. Že bych si v nějakém konkrétně liboval, se říct nedá. Na co bych si troufl? Bavilo by mě drama, ale kdyby mi MC GEY napsal dialogy, šel bych klidně s čistým svědomím do komedie.

RUKAHORE_SHOP_BANNER
Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012 se slabostí pro rap ze všech koutů Evropy

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz

Your email address will not be published. Required fields are marked *