hledat

Tags:

Sax: Narození dcery mi prospělo i v rapu. Najednou se mi začalo líp tvořit a všechno mě víc baví

Sdílej

Pro některé nenápadná tvář, kterou ale není nutné v uličkách matičky stověžaté dlouze představovat. A nejen tam, neboť mnozí napříč republikou vědí, co je zač. Sax má za sebou pestrou a bohatou hudební minulost, ale abychom se neohlíželi jen zpět, je nutné zdůraznit, že tahle cesta ještě rozhodně není u konce. Aktuálně je venku čerstvé EP „Prdel na hrnec“, které vytvořil ve spolupráci s producentem Kubakem. Právě nový materiál byl důvodem k tomu, abychom spolu realizovali tento rozhovor, ale nakonec se z něj můžete dozvědět i něco navíc…

Záměr vydat EP možná mnohé fans překvapil, když vezmu v potaz, že byl hojně skloňován nový disk MVP. Potřeboval Regie po svém mixtapu oddych a načerpat nové síly? Anebo jsi usoudil, že máš vinou koronaviru více času hrát i na vlastní pěst a v báglu témata, která se spíše hodila pro sólo matro?

Ono to vzniklo v podstatě tak nějak spontánně. Po vydání sóla Sax ve městě jsem chtěl dělat jen pár free singlů, což se taky stalo a v rámci toho jsem oslovil Kubakeho, jelikož jsem s ním dělal už na sólo albu. Poslal mi balíček beatů a mě to tak rozstřelilo a tak mi to v tu chvíli sedlo, že jsem věděl, že by byla škoda neudělat společně něco uceleného. Hlavně na mě z jeho produkcí hrozně dýchla taková ta rapová poctivost, špinavý beaty co dělá výhradně na starým MPC a vintage mašinách. Takže jsem se rozhodl, že bez ohledu na “trendy” uděláme tohle EP, který je v podstatě výhradně truescoolový. Regie mezitím dělal i svoje věci a taky tím, že se mi narodila dcerka, se to samozřejmě všechno trochu táhlo.

Jak se vlastně současná situace okolo pandemie dotýká tebe? Na jedné straně to můžeš vnímat v roli interpreta jako kulturní zářez, na tu druhou máš ale i znalosti práva a můžeš vnímat pochybnosti či správnost nad některými rozhodnutími vlády…

No, tohle je hrozně složitá otázka. Mně se o tom trochu těžko mluví, protože výpadek koncertů pro mě není žádnej velkej průser. Mám i jiný dostatečný příjmy. Samozřejmě pro umělce to je velký problém a všechny naprosto chápu. Nebudu si hrát na epidemiologa, abych říkal, jaká opatření jsou a nejsou správná. Ale to, že v celku při porovnání jednotlivých omezení nedávají logický smysl, to vidí asi skoro každý. Omezení jsou asi na místě, ale nemůže to být jako teď, kdy to vypadá jak tahání karet naslepo.

Dělat rap a do toho bejt právník je možná pro někoho v rozporu díky předsudkům, ale u nás to není zase tak neobvyklé, jak by asi řekli třeba Wohnout z TroubleGangu nebo Cigo z H16. Setkal ses již někdy s nějakým klientem nebo třeba i potencionálním, který by v tom viděl problém?

Už jsem na tohle asi odpovídal. Nepřijde mi to nějak rozporné, dělat rap a být právník, je to práce jako každá jiná. Zrovna WHNT kterého zmiňuješ, je u mě v kanceláři. A klienti s tím nemají problém. Spíš naopak, někdy tě poznají a cení to.

Vraťme se ale k EP,které vykazuje osm stop. Spojil jsi síly s producentem, který byl v posledních měsících celkem vytíženej, neboť kromě tvého materiálu dělal ještě na desce Wutyho. Ovlivnilo to nějak jeho dochvilnost nebo je to workoholik, který ty bubny chrlí jak pásová výroba v kolbence?

Vůbec, spolupráce s Kubakem je naprosto super. Desku s Wutym měl hlavně už delší dobu hotovou, takže to se vůbec neprojevilo. Spíš to stálo na mě, než všechno napíšu a nahraju a na hostech. Jinak to šlo jako po másle.

Své poslední sólo jsi vystavěl částečně také na svých producentských schopnostech, tak proč jsi v téhle zkušenosti nepokračoval? Cítíš v této oblasti potenciál, že by o tvé bubny mohl být na trhu zájem?

Beaty dělám pořád a baví mě to, ale tady jsem chtěl vyloženě dát prostor jinému producentovi. Navíc do cizích beatů se trochu jinak píše, je to trochu jiná práce. Pokud jde o moje beaty, tak se samozřejmě nebráním tomu něco udělat pro někoho, kdo mě baví, spíš toho ale nedělám moc, a když už dělám, tak si to většinou nechám pro sebe. Dříve jsem dělal hodně do šuplíku, ale na to teď jednak nemám čas, a pak spíš precizuju jeden beat. Jakmile mě moc baví, už ho nikomu nedám. (smích)

Nejen dle výpovědi ve skladbě „Rapkapitulace“ je patrná ta dlouholetost na scéně. Nepřipouštíš si to a jednou za čas se vzbudíš se slovy „kurva, to už je ale doba, co bylo tohle a tohle“, nebo už ses nad věkovým škatulkováním povznesl? V jedné pasáži EP se mi zdá, že u mlaďáků postrádáš respekt, pokoru a soudnost. Rozdal jsi už jako zkušený mazák pár pomocných rukou?

Jsem už na scéně delší dobu, ale rozhodně to nemám tak, že bych plošně odsuzoval nové věci. Naopak mě baví nový progresivní věci. Vadí mi ale někdy ten současnej trend, kdy MC´s umí sotva mluvit a hned nahrávají tracky a posílají mezi lidi. Navíc to pak ještě supportne nějakej pofidérní urban web. Přijde mi, že ty lidi někdy nemají vůbec uši. Podle mě si vypnou zvuk a posuzujou to podle swagu. (smích) Nejde o respekt k lidem na scéně, na to sere pes, ale o respekt sám k sobě. Pokud jde o „pomocnou ruku”, já samozřejmě rád spolupracuju s novými talenty a rád jim pomůžu. U mě ve studiu mají takový lidi dveře otevřený, pokud si sedneme lidsky a je tam vibe. Tím, že času není moc, tak ve studiu nedělám žádný věci na kšeft, jen nahrávám svoje věci a věci pro svoje lidi.

V kontextu té pomoci bys mi mohl i objasnit rozdíly mezi značkami Elent Music a Reshox Records. Vidím v obou týmech spoustu stejných tváří, zatímco druhá ohlásila aktivitu, druhá mlčí… Znamená to, že tvůj plán na label už je minulostí?

No, ELENT Music byl náš plán s Regiem a v „labelu” bylo několik dalších lidí. Nicméně nějak to vyšumělo a tu značku nemá smysl dál držet. Regie udělal RESHOX Records, mě se líbí ten koncept i MC´s, který tam jsou, takže jsme se dohodli, že moje EP uděláme v rámci RESHOX. Ale nechápej to jako label, je to spíš jen nějaká platforma,  v rámci který teď budeme fungovat.

Když se zaměřím na výčet hostů, kde jsi přišel k Foscovi? Tohle spojení je asi nejvíce překvapivé. A pokud jde o bývalé parťáky z Inside Kru, má aktuálně Acme k rapu blíže než Ya1see, anebo je jeho absence jen souhra náhod?

Fosco je na scéně už dlouho a nějakým způsobem jsme se vždycky na akcích vídali a míjeli. Když jsi nakousl Inside Kru, tak jsme se potkali na koncertech s Inside když on ještě hrál v rámci crew Philosofic nebo tak nějak si říkali. Mám rád jeho přístup k tvorbě, tak jsem ho oslovil a myslím, že mu to sedlo naprosto skvěle. Pokud jde o Acmeho, pořád je v rapu a má spoustu rozdělaných věcí, jen to dotáhnout. Ya1see už moc aktivní není, alespoň v rámci rapu, ale hudbu jako takovou určitě dělá pořád.

Mnozí označují narození potomka jako zásadní změnu v dosavadním životě a stejně jako celá řada kolegů jsi své dceři věnoval jednu skladbu. Souhlasíš tedy s tím tvrzením, a jak si to rodičovství užíváš?

Určitě souhlasím. Život mi to určitě změnilo, nejenom pokud jde o režim, ale hlavně pokud jde o nastavení životních hodnot a priorit. A směrem k rapu se mi prostě začalo najednou mnohem líp tvořit, všechno mě víc baví. Rodičovství si užívám na maximum. Paradoxně pro mě byla ta karanténa v březnu a dubnu super. Byl jsem aspoň doma s rodinou a užil si naplno dcery.

Na začátku jsem se otřel o nové album MVP. S ohledem na začátek října je reálný termín vydání až rok 2021?

No, tento rok to určitě nedáme. To si odhadnul dobře. Ale už máme napsaných několik věcí a postupně začneme nahrávat. Regiemu se narodil malej Kuba, takže časově jsme na tom teď oba dost podobně, ale myslím, že to v klidu dáme. (smích) 2021 to vyjde…

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1