hledat

S Rytmusem jsme začínali od nuly, říká David Steel a přináší další singl

Sdílej

Jeden z nejvíce kontroverzních rapperů poslední doby, který přijel Mercedesem a nepozdravil. Co víc, postavil se na stage vedle Jay Diesela v době, kdy singl "Je to jen tvůj boj" s Wichem vyvolával dojem, že jsou v rámci propagace obsazena studia snad všech pražských rádií. Jeho jméno se začalo objevovat ve spojitosti s koncertní partou DOP a v neposlední řadě samozřejmě i s Opiou. Jako by mu to nestačilo, představil poměrně nedávno svůj debutový klip pod Romeovou taktovkou, který ještě dlouho nedá vychladnout prstům nejednoho přispěvatele internetových diskuzí. Zajímá tě, jak dlouho rapuje, co si od toho slibuje, co od něj můžeš dál čekat, jak se staví k názorům na svou osobu, nebo kdy vydá desku? Pokud ano, čti dál. David Steel je tady a je pořád real. Slovy klasika: "Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat." Jak se vlastně maník, vozící samopal v kufru, dostal k rapu? Hip hop jsem poslouchal už dřív, ale vlastní texty jsem začal psát v roce 2004 v base. Tam jsem začal i rapovat, úplně na začátku to byly naposlouchané cizí texty v angličtině (nečekaně). Díky společnému zájmu o hip-hop jsem docela dobře vycházel s cigánama, se kterýma jsem seděl a ti mi vlastně dali první impuls k tomu, že bych mohl zkusit začít rapovat. V tu dobu jsem psal hlavně pro sebe, jen tak. Rozhodně jsem nepřemýšlel nad tím, že bych to chtěl prezentovat před lidmi. Byl to pro mne spíš ventil myšlenek a nic jsem si od toho nesliboval. Ale pak jsem si řekl, proč to nezkusit? Basu teď necháme dál tvrdit rap. Spíš mi jako rapper řekni, jak dlouho jsi psal do šuplíku, než jsi šel s kůží trh? Objevil tě snad někdo? Zhruba dva roky. Na podzim 2006 jsem stál poprvé na micu u P.A.trick records v Berouně. Tehdy to pro mě byla vynikající zkušenost. Zjistil jsem, jak probíhá proces nahrávání, o kterém jsem předtím kromě obecných faktů nevěděl téměř nic. Ale rozhodně si nemyslím, že by mě Patrick objevil. Co vím, tak jsi strávil téměř rok dojížděním do Berouna. Přineslo ti to i jiná zjištění? Z některých zjištění jsem byl dost nemile překvapený. Nějakou dobu se pohybuji v businessu a je jasný, že tam se všechno točí kolem peněz a jde v podstatě z 99 % jen o ně. Hudbu jsem však jako biz nebral, a proto jsem si naivně myslel, že v téhle hře jde i o jiné věci než jsou peníze. Ale konkrétně u Patricka jsem viděl, že pro něj je hip-hop pouze zdroj příjmů a nic jiného ho nezajímá. Nezajímá ho, jaký jsi člověk, nebo co máš v sobě jako umělec. Jediné, co ho zajímá, je to, kolik mu spolupráce s tebou přinese. Teď to nemyslím nijak globálně, protože v tomhle kromě Patrickova labelu nemám žádné zkušenosti, a proto nevím, jak to chodí jinde. Původně jsem se domluvil na nahrávání s hlavním záměrem zjistit, jaké jsou moje možnosti ve studiu. To, co jsem tehdy nahrál, zůstalo nakonec nedokončené, protože jsem si na micu našel úplně novou cestu. Seznámil jsem se tam se spoustou lidí z branže, hlavně s Jay Dieselem, což pro mě bylo stěžejní. Tam jsme se seznámili, zkusili jsme první spolupráci a Jay mi nabídl možnost dělat mu na koncertech hypemana. Nepochybně tohle bylo to nejlepší, co mi spolupráce s P.A.trick records přinesla. Ale přes to všechno jsem měl pocit, že se dobré večírky, které v Berouně obvykle zabraly osmdesát procent času, dají dělat i ve Zlíně, ze kterého je to do Berouna přes tři sta kilometrů. Navíc mě Patrik jako člověk neskutečně zklamal a bohužel jsem se přesvědčil, že řeči, které jsem o něm slyšel, nejsou pouhé výmysly. Ale na každého jednou dojde a my dva jsme spolu ještě neskončili. Takže pokud to chápu správně, Patrick má vlastně zásluhu na vzniku studia Base, které jsi postavil společně s Headdym? To byl hlavní důvod, proč jsme to stavěli, takže zásluhu v tom určitě má. Doufám, že si ji nějak neocení a nepošle mi za to fakturu. Původní myšlenka byla postavit studio hlavně pro nás dva a možná pár dalších kámošů. Šlo nám hlavně o to mít kde nahrávat, aniž bychom museli jezdit x kilometrů tam a zpět, protože třeba těch víkendových tři sta k Patrickovi bylo často úplně k ničemu. A zůstalo jen u vašich projektů, nebo máte dveře otevřené? Dnes se samozřejmě nebráníme tomu, aby se nahrávaly i cizí projekty. Jenom ať se nahrává, čím víc, tím líp. Pojďme k tvému uvedení na pódia. Znamenal pro tebe něco fakt, že jsi se jako neznámá tvář objevil vedle Diesela, který je známý poměrně dlouho? Samozřejmě, že znamenalo. Byla to hlavně možnost se pořádně objevovat a začít dělat to, co chci. Jsem rád, že jsem tehdy tu nabídku dostal. Jay mi hodně pomohl, třeba i kvůli koncertování jsme strávili hodně času nad textama, frázováním, flow a podobně. Celkově ta spolupráce vše urychlila a pořád mě posouvá dál. Vím, že už při svých začátcích v Berouně jsi třeba flow a frázování řešil poměrně hodně. Jak daleko si myslíš, že v tomhle jsi? Tak vzhledem k tomu, že se rapu regulérně věnuju tři roky, je jasné, že mám ještě kurevský kus práce před sebou. A kromě toho si myslím, že na konec týhle cesty se dojít nikdy nedá. Vždycky budeš mít co zlepšovat, posouvat a rozvíjet, ať už je to flow, práce s dechem nebo lyrika. Ale stejné je to ve všem, prostě celý život se člověk učí a zdokonaluje. Na to jsem se ptal záměrně, protože komentáře pod tvým videem "Ráže Magnum Steel" tě v klipu hodnotily jako hotový produkt. Pročítal jsi je? A pokud ano, jaký z nich máš pocit? Je potřeba si uvědomit, že nepatřím mezi lidi, kteří mají času nazbyt. Mám svůj business, kterému se musím věnovat (každé ráno vstávám o půl sedmé a průměrně 10 hodin denně dělám), večer píšu texty, nahrávám ve studiu, navíc se snažím pravidelně bouchat, takže nemám čas sedět nad internetovýma diskusema. Nicméně pokud má někdo zajímavý komentář, který mi chce sdělit, může to udělat osobně. Sehnat moje telefonní číslo není žádnej problém, stejně jako mě ve Zlíně najít. Takový komentář mě zajímá a rád si ho vyslechnu. Máme to snad brát jako otevřenou nabídku k domluvení férovky? To ne. Nikomu nechci brát jeho vlastní názor ani mu silou vnucovat svůj. Je mi jasný, že se nikdo nezavděčí všem a každej máme svůj názor. Já jsem zvyklej říkat věci na rovinu do očí, takže to samé očekávám od ostatních. Konstruktivní kritika je důležitá věc, za to rozhodně nikomu nos nezlomím. Ale ber to tak, že na internet může napsat kdo chce, co chce. Z prvního klipu mohla spousta lidí získat dojem, že jsem jen grázl, který celý den jezdí Mercedesem, tahá lajny koksu a leští si samopal. Tohle bych rád uvedl na pravou míru, klip je hlavně o tom, jak to chodí na ulici. Kdo se na ulici pohybuje nebo někdy pohyboval mi potvrdí, že tyhle věci k tomu prostě patří, ať se nám to líbí nebo ne. Pro spoustu lidí je to způsob, jak si vydělávat prachy, ale já mám dnes své příjmy jinde. Považuji se spíš za businessmana než za gangstera, dobře, občas použiju trošku nekonvenční metody, haha. Pojďme k těm reakcím na klip. Hodně z nich vytýkalo flow, ale chválili práci Romea. Co si myslíš zrovna o tomhle a jak jsi se dostal k Romeovi jako poměrně nová tvář? Hele….Špatná flow…. tenhle obrat je velice moderní a spousta lidí ho používá, aniž by věděla, co to je. Podle mě je to spíš o mentalitě, prostě text i klip je namachrovanej víc, než je u debutu zvykem. Ale to je věc pohledu. Ráži jsem nahrál jako první track, kterým jsem se hodlal prezentovat. Proto na ni padla volba při výběru pro první video. S Romeem jsem se znal už z dřívější doby a jeho práci jsem vždy cenil, proto jsem ho oslovil. Poslal jsem mu track, jemu se líbil, a tak do toho prostě šel. Nechme už tedy klip a pojďme k tvému albu, které avizuješ. Bude o Steelovi z ulice, Steelovi businessmanovi nebo o Steelovi, kterého ještě neznáme? Album bude o Davidovi Steelovi, jaký je, ale nejen o něm. Určitě nebude jen ve stylu Ráže Magnum Steel, což je represent track. Bude hlavně o životě, tak, jak ho vidím já. Snažím se v textech prezentovat i své zkušenosti, myšlenky a zážitky. Jsem přesvědčený, že ačkoliv máme každý svůj vlastní život, určitě bude mít spousta lidí na určité věci stejný nebo podobný pohled jako já a věřím tomu, že na albu může každý najít téma, které ho osloví. Dobře, na desce tedy bude hostovat Jay Diesel, kterému děláš hypemana, Opia, se kterým máte koncertní partu DOP, Headdy, který s tebou postavil studio, ale potom třeba i Rytmus. Jak jsi se dostal právě k téhle spolupráci? S Rytmusem se známe zhruba od doby, kdy koncertuji s Jay Dieselem, ačkoliv já ho samozřejmě registroval už mnohem dřív. Často se s KF potkáváme na koncertech a myslím si, že právě s Rytmusem jsme si v některých věcech názorově podobní, oběma se nám podařilo něco vybudovat a začínali jsme z nuly. Jemu na poli rapu, mně na poli businessu. Myslím si, že jeho textům rozumím stejně dobře, jako on chápe mé myšlenky, a proto se navzájem celkem dobře chápeme. Takže spekulace o částkách, které jsi Rytmusovi zaplatil, můžeme pohřbít rovnou? Určitě. Myšlenka té spolupráce vlastně vzešla z Rytmovy strany. Jednou po koncertě jsme se bavili o mém chystaném albu a on mi ten feat nabídl. Za prvé si myslím, že mu o prachy v tomto případě nejde a za druhé by podle mě nešel do spolupráce s někým, o kom by si myslel, že je toy. A co H16 s Ideou? U H16 ta nabídka vzešla z mojí strany. S klukama jsme kamarádi a jejich tvorbu cením, jak hudebně, tak lyricky. I Pepek je kámoš a cením ho jako MCho, navíc jsme ze stejného města. V podstatě jsem oslovil lidi, kterých si vážím nejen jako umělců, ale především jako osobností a se kterýma máme podobné názory. Jak to u tebe chodí s výběrem producentů? Máš podobné měřítko? Tam je to o něčem jiném, protože beat, který uděláš, tě nikdy nemůže prezentovat jako člověka (na rozdíl od textu). Instro mě musí zaujmout a musí mít náladu. Pokud mě baví, neřeším, jestli ho dělal EmeReS, DTonate nebo Grimaso. Kdy vlastně bude deska definitivně venku a co tě vede k tomu ji umístit zadarmo na internet? Já si dal pro sebe deadline na půlku února. Pokud se to nějak nezdrží na hostovačkách, tak ten bude finální a album půjde ven. Rap je pro mě především forma sebevyjádření, prezentace svých názorů a myšlenek. To, že nahraju album a dostanu ho k lidem, je pro mě splněním jednoho z cílů, které jsem si stanovil. Jsem rád, že můžu album lidem dát zdarma, prostě jen tak. Možná to teď bude znít jako klišé, ale skutečně mi jde hlavně o to, aby lidem album něco přineslo a zcenili ho. Sólovou dráhu jsi tedy nakopnul dost slušně. Nemá Diesel třeba strach, že mu nebude mít kdo hypovat a spolutvořit DOP, až vyjedeš na vlastní koncerty? Haha, to si nemyslím. To, že pojedu i sólo, na stávajících projektech nic nemění. Fungujeme jako koncertní projekt už nějakou dobu a není důvod na tom cokoliv měnit. Navíc jsme s Dizzym domluvení, že on bude hypovat na koncertech mně. Ani to mi nepřijde divné, jak říkám, naše spolupráce je postavená hlavně na dobrých osobních vztazích. Koneckonců to není poprvé, třeba vedle v Německu hypuje Bushido koncerty Saadovi, kterej není zdaleka tak známý a uznávaný jako Bushido. A funguje to, tak proč by to nešlo tady?

David Steel – Kryju si záda: www.zshare.net/audio/53758808603e918d/ David Steel MySpace: www.myspace.com/tasteofsteel

Diskutuj na Bbarak.cz