V hip hopu bylo vždycky klíčové být zajímavý, originální a autentický, protože nikdo nechce slyšet o „výhrách“, kterých jsi dosáhl při sledování Netflixu. Rapová kultura staví na osobních příbězích, pravdě a surové energii. Přesto se ukazuje, že mnozí součastní interpreti se spoléhají na ghostwritery – autory, kteří za ně píší texty. Jak funguje ghostwriting, kdo ho využívá a jak na něj pohlížejí fandové?
Ghostwriteři nejsou jen anonymní pisálci, jejich úloha často zahrnuje hluboké pochopení osobnosti interpreta, jeho stylu a flow. Tvorba textu je tak procesem, při kterém musí autor dokonale vystihnout, jak by rapper fráze podal a jaká témata jsou pro něj typická.
Například Quentin Miller, který spolupracoval s Drakeem, popsal svou práci jako kombinaci tvůrčího psaní a „hraní role“ – musí se vcítit do interpreta, aby jeho texty zněly autenticky. Přesto se Miller později nechal slyšet, že ghostwriting pro něj byl více břemenem než výhrou, protože ho veřejnost vnímala spíš jako stín slavnějšího interpreta.
Placení ghostwriterů
Ceny za ghostwriting se pohybují od tisíců až po desítky tisíc dolarů za jeden track. Ve velkých labelech jsou ghostwriteři součástí týmu, který tvoří hudbu pro největší hvězdy. Například v rámci Bad Boy Records psal texty pro Diddyho talentovaný King Los, který je považován za jednoho z nejlepších lyricistů své generace. I přes své schopnosti zůstával dlouho v pozadí, což je typické pro ghostwritery obecně.
Na české scéně jsou částky za ghostwriting pochopitelně nižší, ale případy spolupráce existují. Refew například přiznal, že psal texty pro Sharlotu i další interprety.
Podle některých zdrojů se cena za napsání jedné skladby pohybuje od několika tisíc korun (většinou mezi 3 000 až 10 000 Kč), ale konečná částka závisí na složitosti projektu, délce textu a prestiži interpreta, pro kterého je text psán.
V zahraničí mohou být částky za ghostwriting enormní. Například text pro známý hit může stát i 50 000 dolarů. Pokud se jedná o celé album, náklady na tým autorů mohou dosáhnout statisíců. Ghostwriteři přitom často zůstávají anonymní, a jejich hlavním ziskem je jednorázová odměna, protože autorská práva zůstávají interpretovi.
Známé kauzy a příklady
Ghostwriting není jen záležitostí zákulisí, často vyvolává kontroverze. Pojďme si zmínit pár konkrétních příkladů…
Drake vs. Meek Mill: Spor z roku 2015, kdy Meek Mill obvinil Drakea z používání ghostwritera (Quentina Millera). Drake obvinění obrátil ve svůj prospěch díky disstrackům „Charged Up“ a „Back to Back“, což jeho kariéru jen posílilo. Fanoušci nakonec ghostwriting akceptovali jako běžnou praxi v mainstreamu.
Cardi B a Pardison Fontaine: Cardi otevřeně přiznává, že jí texty pomáhají psát ghostwriteři. Například hit „Bodak Yellow“ pochází z pera Pardisona Fontainea. Fanoušci jí to ale odpouštějí, protože je více vnímaná jako zábavná osobnost než jako lyrický génius.
Diddy a Bad Boy Records: Diddy sám sebe označil spíš za baviče než lyricistu. Jeho texty pro něj psali talentovaní autoři jako King Los, což ale nijak nesnížilo jeho vliv na hudební scéně. Hity jako „I’ll Be Missing You“ přesto zůstávají ikonickými skladbami 90. let.
Kanye West: Kanye nikdy neskrýval, že na svých albech spolupracuje s týmy autorů. Například Rhymefest spoluvytvářel hit „Jesus Walks“, přesto zůstává uznání za výslednou vizi primárně na Kanyem. Ten je známý svým kolektivním přístupem k tvorbě. Například CyHi The Prynce napsal mnoho textů na albu „My Beautiful Dark Twisted Fantasy“. Kanye to nikdy netajil a naopak podporuje myšlenku týmové práce, kde se každý podílí na konečném produktu.
Eazy-E a N.W.A.: Ikonické skladby Eazy-Eho jako „Boyz-n-the-Hood“ napsal Ice Cube. Přesto byl Eazy-E přijat jako úspěšný frontman díky svému přirozenému charismatu a přístupu, což ukazuje, že autenticita nemusí být vždy založena na psaní vlastních textů.
Respekt scény
Ghostwriting je dvojsečný meč. U mainstreamových hvězd to fanoušci tolerují – lidé hledají silné melodie, zábavu a energii. Ale u lyrických mistrů, kteří si zakládají na hlubokých textech, je to jinak.
Jay-Z a „Still D.R.E.“: Jay-Z je důkazem, že ghostwriting nemusí znamenat ztrátu respektu. Přestože napsal text pro Dr. Dreho „Still D.R.E.“, jeho vlastní kariéra tím nijak neutrpěla – naopak ukázal, jak všestranný je jako umělec.
Oldschool vs. newschool: Oldschool interpreti jako KRS-One nebo Rakim by ghostwriting nikdy neakceptovali. Pro newschool umělce jako Lil Yachty nebo Playboi Carti to ale není problém – jejich hudba je více o vibech než o lyrických schopnostech.
Česko-Slovensko
Na větší česko-slovenské scéně zůstává ghostwriting poměrně citlivým tématem. Zatímco některé popové přesahy jsou fanoušky tolerovány, u „pravověrných“ rapperů by mohl vést k zásadní ztrátě respektu. Přesto spekulace o využití ghostwriterů u některých předních jmen stále přetrvávají.
Například Rytmus si na autenticitu zakládá, ale zároveň přiznává, že si rád nechává poradit nebo se inspiruje v týmu. Podobně třeba Yzomandias přiznal, že při některých projektech zapojuje své kolegy z Milion+. Nicméně to prezentuje spíš jako týmovou spolupráci než ghostwriting v pravém slova smyslu.
V nezávislé scéně je ghostwriting vzácný a někdy i zesměšňovaný. Interpreti jako Rest se ostře staví za autenticitu a dávají najevo, že vlastní texty jsou základ.
Zkušenosti ghostwriterů
Ghostwriteři často popisují svou práci jako kreativní, ale zároveň nevděčnou. Například Quentin Miller, který psal pro Drakea, prohlásil, že práce ghostwritera ho dostala do nechtěného světla. Místo uznání za své schopnosti byl vnímán jako „muž v pozadí“.
Další příklad najdeme u Skyzoo, respektovaného nezávislého rappera, který přiznal, že napsal texty pro mnoho mainstreamových interpretů, ale smlouvy o mlčenlivosti mu brání sdílet detaily. Přesto uvedl, že ho baví vidět, jak jeho texty ovlivňují širší publikum, i když zůstává anonymní.
Umění, nebo podvod?
Ghostwriting je vnímán rozdílně. Někteří ho považují za umění – schopnost vytvořit text, který dokonale sedí interpretovi. Jiní ho vidí jako podvod, který narušuje autenticitu žánru.
V mainstreamu je ghostwriting běžnou praxí, protože cílem je produkovat hity, které budou vydělávat. Naopak v nezávislé branži a battle rapu je autenticita stále klíčová a ghostwriting je zde považován za nepřípustný.
I když pro někoho ghostwriting ohrožuje hodnoty rapové kultury, už je přirozenou součástí hudebního průmyslu a nikdo s tím nic neudělá.
Zdroje: Genius, Complex, Rolling Stone, Rap Radar Podcast, Hot97 Interviews
Rapové zákulisí: Kolik stojí hvězdná sloka nebo beat od jmen nejvyšší zářivosti?