hledat

KennyRough: Na producentskou desku mám ještě ňákej pátek čas

Sdílej

Pokud pro vás zkratka BPM znamená i něco víc, než jen počet "čtvrťových not za minutu", nepochybně už víte také o tom, že stejné severočeské město obývá i autor zremixovaných "Slov" KennyRough, o jehož produkci snad bude dostatečně hlasitě slyšet i v právě započatém roce s devítkou na konci. Jak se ti po produkční stránce líbí několik posledních českých desek? Tak pokud mluvíme o deskách 20ers, The Golden Touch a Orikoule, tak po produkční stránce je pro mě jasný vítěz The Golden Touch od Wiche, pak bych viděl společný projekt Oriona a Jamese Colea a až nakonec kompilaci 20ers. The Golden Touch není zas až tak pestré album jak jsem čekal, ale každá instrumentálka je zvukově i technicky vymazlená a je vidět, že Wich si s tim dal víc práce než by kdokoli řekl. Orikoule je produkčně pestřejší i z důvodu více producentů, kteří se na projektu podíleli. Každopádně po produkční stránce je to na úrovni příslušné charakteru desky. Abych řekl pravdu, tak 20ers jsem ještě nebyl schopný pořádně naposlouchat, protože mě tam některé věci opravdu moc nebaví. Určitě jsou tam věci, které si rád poslechnu jako třeba Moju Reč s Mariánem Čekovským – po produkční stránce výborná věc. Z new school sekce bych ještě zmínil S.O.I.L s Wichem – příjemná poslechovka. Old school sekci rozebírat nebudu, protože jsou tam vesměs samý hity daný doby. Sleduješ už na sobě tu tzv. "profesní deformaci" typu "jo, ten sampl znám, použil bych to jinak" atd.? No, to už sleduju delší dobu. Pokud se mám s lajkem bavit o hudbě, není to pro mě nic lehkého. Je to asi jako když čtete svou diagnózu na ambulantní kartě. Nadruhou stranu pak dokážu s člověkem, kterej se hudbu zajímá víc než jen jako konzument, hodiny a hodiny debatovat o defakto nepodstatných věcech. Když slyším píseň, neřeknu si rovnou, že se mi líbí nebo ne, ale začnu řešit, jestli má dobrej zvuk, dobrý aranže, nápad, atmosféru atd. Když poslouchám album, tak pecky, který mě produkčně nebavěj s oblibou přepínám. Když narazíš na motiv, který je ti povědomý a někdo ho už použil, zkoušíš to podat líp, změnit to k nepoznání, nebo od toho dáváš ruce pryč? Pokud mě ten sampl baví, tak se nebráním přestříhání k nepoznání nebo lepšího zpracování. Občas mám sklony k přetahování "kdo dá" lepší beat ze stejného samplu. Jsem soutěživej typ. No, a už jsi něco pustil ven, co by vycházelo ze stejné věci jako někdo před tebou? Zhruba před rokem probíhala docela dobře promovaná a oblíbená soutěž MyBattle, kterou pořádal eMeReS se slovenským Monrem, kdy první kolo soutěže spočívalo v "samplingu". Pořadatelé stanovili tři pecky, ze kterých si zúčastněný producent mohl vybrat, kterou bude samplovat. To je zatím defakto jediná věc, kdy jsem si byl vědom toho, že sampluju věc, kterou už vysamploval 9th Wonder a spousta dalších producentů. I když je pravda, že občas někde narazim na použitej sampl a v tý samý pecce pak najdu uplně jinej motiv, kterej je od toho prvního – použitého k nerozeznání. Když zmiňuješ eMeReSe a Monroa, pokud jde o výměnu názorů a zkušeností, jsi v kontaktu s nějakými dalšími beatmakery? Jasně, jsem. Občas si píšu třeba s pardubickým Sinuzem, s Ondrou Žatkuliakem z kapely Nás Všech, s eMeReSem, se Snupu z ex Diwokýho západu nebo třeba se Sasou. Pár dní stará "Slova (KennyRough remixed)" jsou asi dosud tvůj největší projekt, ne? Určitě jo. Jediný projekt před remixy Slov bylo instrumentální album "Falešná existence", které jsem vydal v srpnu ´07 a díky kterému jsem se pak mohl pustit do dalších věcí. Proč zrovna "Falešná existence? V té době, kdy album vznikalo, jsem prožíval něco jako nenávist a výsměch všem, co začali rap poslouchat včera s přívalovým deštěm módní hudby, takže proto ten název. Naštěstí se pomalu dostávám do fáze, kdy už se kvůli tomu nevztekám, ale spíš se směji a kroutím hlavou nad lidskou přelétavostí. Říkáš móda…jak dlouho před ´07 jsi poslouchal rap ty? To ti neřeknu úplně přesně, protože to sám přesně nevím. Ale byla to éra Diwokýho západu, Chaozzu, Repertoáru od PSH,… I když rap neposlouchám celej život, jako tvrdí spousta kluků na internetu, tak si myslim, že už něco naposloucháno mám a trendy záležitost to u mě určitě není. Zpět k remixům. Od koho vlastně vzešel prvotní impuls něco takového vůbec udělat? No, protože mě baví dávat peckám novej kabát a už jsem pár celkem povedených remixů před remixovou deskou udělal, chtěl jsem zkusit zremixovat i nějaký pecky z alba BPM – Slova. Vzal jsem si od kluků všechny a capelly a čekal na správnou náladu. Jako první věc jsem zremixoval "Za hranou stolu". Když jsem to Pauliemu poslal, napadlo ho, že bych mohl zremixovat celou jejich prvotinu. Já se nebránil i když se mi to zdálo trochu nereálné, ale proč ne. Pak se o tom začalo všude psát, mluvit, debatovat a já věděl, že teď už to musim dotáhnout do konce. Nakonec se povedlo, hehe. Měl jsi úplně volnou ruku, nebo jsi vše musel s Paulie Garandem konzultovat? He, tohle je trošku složitější, ale celkem předvídatelné. Zpočátku jsem měl volnou ruku, byla spousta času na dodělávání a každá z prvních věcí, kterou jsem klukům poslal, byla ihned schválena. Pak přišly na řadu ty obtížnější tracky a tam už to tak jednoznačné nebylo. Myslím, že maximální počet remixů na jednu věc, které jsem udělal, byly 3. Ke konci, když šlo vše do finále, bylo na práci jako obvykle nejvíc věcí. Mix a master jsou velice choulostivé záležitosti a pokud je máš dělat v domácích a ne studiových podmínkách, tak musíš počítat s několikanásobně větší časovou investicí. Ale abych se vrátil tématu. Konzultace remixů s Pauliem mě nijak neobtěžovala, spíše naopak, protože si ho jako producenta vážim a jeho názoru přikládám určitou váhu. Z druhé strany Paulie to chtěl mít taky pod dohledem, takže sme si ve všech směrech vyhověli. A kolik času to ve finále spolklo? Na remixech jsem začal pracovat minulý rok na jaře. Do konce prázdnin jsem měl všechny remixy hotové a pak mě čekalo to nejnáročnější a nejdéle trvající – master a mix. V létě jsen si myslel, že to za září stihnu dodělat a na začátku října to vydáme, ale přišla do toho škola, spousta jiných povinností a já už na to neměl tolik času, kolik jsem si myslel, že budu mít a kolik jsem potřeboval. Podzimní termín vydání se nakonec změnil v zimní – vánoční a to jsme také dodrželi. Takže, když to sečtu, tak mi to celé trvalo zhruba 3/4 roku. Náladou má nahrávka ucelený zvuk. Kupuješ vinyly, nebo odkud čerpáš "ty správný notičky"? Ne, k vinylům jsem se zatím nedostal, ale určitě to plánuju, stejně jako být regulérní DJ. Samply čerpám spíš ze starších pecek, ať už je to soul nebo různé balady. Jsem milovníkem klavíru a jeho zvuku, takže často vyhledávám sólové klavíristy na sampling. Dost staré muziky stahuju na internetu, protože se těžko shání, ale občas navštívím obchod se staršími cds a vybírám tam. Spoustu zvuků si dohrávám sám pomocí různých VST nástrojů a samplů jednotlivých tónů. Dá se to stahovat necelé dva týdny. Jaké už jsi na to zaznamenal ohlasy? Sleduješ fóra, ankety a podobné věci? Ale jo. Určitě se to snažim všechno nějak sledovat, ale nepřeháním to. Myslím, že ohlasy jsou zatím velice kladné. Zatím jsem se nesetkal s názorem, že by to byla špatná deska. I přes to, že byla deska nabídnuta volně ke stažení na internetu, jsme obdrželi několik desítek objednávek na originální cd z limitované edice. S výsledky ankety tady na webu jsem tak nějak počítal, alternativní rap tu nepřijímá každý. Sólo vlaštovky mířené směrem na scénu od Lipa i Paulieho, ta letní věc pro Liberec a ani podklady mi ale moc alternativní nepřijdou… To máš pravdu, jsou více rapové, ale pokud si slyšel s Modrými Horami pecku Mária o umění, tak ta se určitě zase jako alternativní brát dá. Vlak od Lipa je koncertní šlapačka, která by nezapadala do konceptu Slov – i takové je potřeba mít v repertoáru. Paulieho Horký léto neboli věc pro liberec byla mířená na všechny letní festivaly a horké letní dny. Občas je potřeba nedělat furt jedno a to samé. Co nějaký ohlas od aktivních lidí ze scény/interpretů, byl? Co si teď narychlo vzpomínám, tak ze známějších jmen se zatím ozval jen opavskej Ryes a havířovskej Khomator. Denně se mi kvůli tomu ozývá spousta lidí a většinou interpretů, ale spíše těch, o kterých buď uslyšíme někdy v budoucnu nebo vůbec. Lidi chtěj zadarmo beaty, co? Samozřejmě. A pokud mě interpret baví, tak s tím nemám problém, ale přece nemůžu dávat beaty zadarmo všem, kdo si napíšou. Zatím jsi kromě BPM spolupracoval s FullContactem, Ryesem a Khomatorem. Co dalšího můžeme čekat v ´09? V roce ’09 chci určitě udělat EP či LP s Ryesem. Jen krátkej společnej jednorázovej projekt. Dál můžete čekat produkci na nové desce BPM, na sólové desce Khomatora a v plánu je určitě spousta dalších věcí – v těch nebudu zatím předbíhat, protože ještě není nic jisté. Kdy se z tebe vlastně stane oficiální člen BPM? Pokuž už se tak nestalo… Tohle ani já sám nevím. Někdo už mě tak bere, protože s klukama jezdim koncerty a trávim čas. Myslím si, že je to spíš formalita, než nějaká velká změna. Na novém albu už tedy budeš mít více pravomocí, pokud jde o beaty nebo schvalování materiálu? Jo, vesměs budu mít větší pravomoce. Materiál na novou desku je téměř ready a uvidí se, co se bude do data vydání měnit, ale nejspíš toho bude jako vždy spousta. Materiálu je na dvě desky a teď musí přijít jen pečlivá selekce. Co vlastní kompilace? Pro producenta asi vrchol, nebo je ještě něco víc? Přesně jak říkáš – pro producenta asi vrchol. Producentská deska je taky určitě věc, kterou bych chtěl hrozně rád udělat, ale zatím chci ještě počkat. Myslím si, že na producentskou desku mám ještě ňákej pátek čas. Každopádně i na tu už začínám shromaždovat materiály a plánovat hosty. Takže r. 2012, KennyRough ft. SouljaBoy, Ice-T, Fiddy, Fat Joe. No, zrovna tyhle jména bych si asi nevybral, ale kdyby nebylo na zbyt a nikdo jinej by na mí desce bejt nechtěl.. Nehledě na rozpočet tvůj vysněný zahraniční host? Nejspíš 20syl z francouzských Hocus Pocus, dál mě baví další frantíci na scratchi aka C2C, pak možná Common, Talib Kweli, Slug z Atmosphere, Jay-Z a nebo Alicia Keys. KennyRough na MySpace Související: BPM: Nejsme klasická koncertní kapela, ale co není, může být

Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz