hledat

Tags:

YaKnow?Check! o desce Stray Sidea: Nejde ani o to, kolik jmen tam je, ale o to, že to všichni dali z lásky pro Hip Hop

Sdílej

V táboře Backdrop Records zavládly na přelomu roku oslavy, neboť tento label vyslal do hry první plnohodnotné album pojmenované „Beat Around the Wold“. O co vlastně šlo? Opavský beatmaker Stray Side přispěchal s tučnými bubny, které pod taktovkou koordinátora ze Sydney nalezly své adresáty z různých částí světa. I proto je nutné vnímat, že jméno YaKnow?Check! sehrálo při výsledné podobě tracklistu velkou roli. Český rodák aktuálně sídlící v Austrálii se exkluzivně pro Bbarak.cz rozpovídal o rozdělení práce a dojmů z výsledku.

Austy: Jak došlo k napojení mezi tebou a Stray Sidem? Bylo od začátku přesně dáno, jak bude práce na nové desce rozdělena?

YaKnow?Check!: Jde o to, že Stray Sidea znám už nějakou tu dobu a mnohokrát mě, stejně jako jiným, podzemním umělcům pomohl a díky tomu, že ho bavilo, co a jak dělám, tak jsme začali komunikovat o něco víc a já byl bombardovaný jeho beatama. Nestíhal jsem do nich psát a nechtěl jsem ty instrumentály nechat ležet ladem, tak jsem se nabídl, že se je jednoduše pokusím obsadit. A protože jsem obklopen talentovanými MC´s a DJ´s a věděl jsem, že když jim vysvětlím, o co jde, že by to mohlo klapnout, a tak se rozjely práce. Plán byl naprosto jasný, vzít na sebe veškerou organizaci/komunikaci (s umělci, fabrikama), koordinaci, koncept a obal, aby se Stray Side mohl věnovat jen a pouze produkci, demům a ladění zvuku a nic ho při tom nerozptylovalo. Až takhle to bylo jednoduché. Tím se dostáváme k tomuto rozhovoru, proč odpovídám pouze já. Stray je zaměstnaný ve studiu prací na projektech a já mám jeho plnou důvěru, jelikož jsme doopravdy naladěni na stejnou notu, lidsky, umělecky a díky tomu vše funguje jak má.

Nová deska vykazuje hosty z celého světa. Kdyby jim byla položena otázka, kde na mapě naleznou Opavu, obstáli by?

Z celého světa… tak se to říkalo do té doby, než to skončilo na čísle sedm: Česko, Slovensko, Angola, Austrálie (včetně Aboridžince), USA, Kanada, Brazílie. Hele, díky tomu že mě všichni moc dobře znají, tak by určitě řekli Česká republika, teda z 99 % určitě si troufnu říct.

Tady ses ocitl v roli toho, co obstará všechnu tu agendu okolo, což by bylo pro mnohé celkem tučné sousto. Je výsledek práce plněním snu stvořit album s tolika hosty z různých koutů světa?

Pravda, mám za sebou už několik zajímavých projektů, ale vesměs jen hostovačky, obaly nebo nějaký umělecký díla pro ně. Splněný sen to určitě je, a hned několikanásobný, vzhledem k tomu, že moje sny jsou takové drobné mety na cestě životem a Hip Hopem. Nejde ani o to, kolik jmen tam je, ale o to, že to všichni dali z lásky pro Hip Hop a celkově to cítili – tu poctivost, možná i potřebu podpořit. Někteří ze zúčastněných jsou opravdu splněným snem, teda možnost s nimi spolupracovat…jak lidi z ČR, tak ze zahraničí. No, a to že to celé bude i na vinylu, který jsem ozdobil svojí výtvarností, a dokonce vymyslel deskovou hru jako bonus, to je pro mě potvrzení toho, že to myslíme opravdu vážně a zařazení Stray Sidea mezi zbytek aktivní producentské české scény…jména si každý dodá sám.

České zastoupení vykazuje legendy z UL Wutyho či Efka z PIO, ale poté je tam také celá řada méně známých jmen, které dostávají i vícero prostoru. Není z toho trochu cítit protekce?

(smích)… no vidíš, takhle jsem nad tím nepřemýšlel, a ono je to přitom celé tak jednoduché. Velcí kluci neměli tolik času a kapacity, aby dali do více beatů a vměstnali to tak do svého nabitého života s kapelou, rodinou atd., kdežto mladá krev je hladová a když vycítí šanci tak to dá, jak jen může. Jedna ze základních myšlenek celého projektu byla propojit tyto dva světy a samozřejmě, že prezence zvučných jmen, pomůže těm méně známým, ale přesto ti méně známí musí splňovat určité kvality, aby se mohli zúčastnit…tzn. doporučuju poslechnout jednotlivé skladby a udělat si obrázek o tom, jestli to kluci Džonass sa Re, Jimmy-G a JML z party Backdrop zvládli anebo ne. Na zadní straně obalu je evidentní, že vše vychází na Backdrop Records, což znamená, proč nenechat kluky se ukázat. No a pokud nikdo nezná Regieho a Saxe, tak doporučuju MVP. Jo a Phormel utekl ze Safari.

A u našich východních sousedů se podařilo odlovit jen Riša, anebo tam nikoho dalšího neceníš?

Na Slovensku jsme oslovili více interpretů, ale Rišo zo Žužulety byl ten, který od první chvíle projevil podporu našemu projektu, kterého bavil Stray Sideův beat a celkově myšlenka mu přišla sympatická. Jako umělec i člověk perfektně zapadl do celého projektu svojí skromností, stylem i nasazením. Zbytek oslovených umělců, měl jiný vývoj, někteří vypadali, že už už, ale nedotáhli to. A abychom nezapomněli Rišo není jediný Slovák, který podpořil Beat Around the World… je tam ještě člověk, kterého cením především kvůli jeho poctivosti, pracovitosti a originalitě, a tím je 3ck z Ajlavmjuzik.

Podle čeho se vlastně rozesílaly pozvánky? Některá zahraniční jména mohou být pro mnohé velkou neznámou… Dostával jsi tipy ze svého okolí či za tebe třeba i někdo loboval? Byla v pozadí toho všeho ještě nějaká další pomocná ruka, spojka, šedá eminence?

Všechno jsem řešil sám, převážně na základě osobních vztahů. Nemám rád politiku a preferuju upřímnost se všemi kartami na stole. Hodně z lidí na albu jsou kámoši a ti, kteří nejsou, tak jsou kámoši kámošů, co o mně stejně vědí. Je nutné taky zmínit, že jsem členem labelu Rah!Records, který má základnu v Sydney, kde momentálně žiju a aktivně působím. Není třeba za tímto projektem hledat žádnou politiku, prvoplánovost nebo chuť po slávě a penězích…jednoduše hurá akce zakončená albem, které už teď vzbuzuje zajímavé reakce napříč světem.

Kdybys měl ukázat na jednu tvář, které si v tracklistu ceníš nejvíce, kdo by to byl a proč? Vážou se k některým pozvánkám i vtipné historky či momenty?

Jednoznačně Stray Side! Jeho nasazení, pracovitost a přístup k celému projektu, byť většinu času v mlze, byl neuvěřitelný, a hlavně díky tomu Beat Around the World vzniklo. Co se pozvaných interpretů týče, tak tam rozhodně není jedna tvář, kterou bych vypíchl. Záleží, z jakého úhlu se na to podíváš…někdo byl frajer, přístupem a stylem…okamžitě vybral instro/téma, během pár dnů napsal text (ne freestyle), následující den nahrál, a ještě ten den mi to přistálo na emailu potažmo Stray Sideovi v programu a demo bylo na světě. Vtipné historky? Mně se vybavují spíš ty „na poslední chvíli akce“. Všechno je u Gaexe na masteru, mixuje se to a nám chybí scratche do tracku ve kterém musí být, a to bylo fakt na těsno a pod tlakem, ale protože je DJ Mirror mistr a fakt hodný člověk, tak to zachránil. Ovšem kolik lidí, tolik příběhů…

Dohlížel jsi také na obsahovou stránku nebo měli všichni volnou ruku, jen se ladila témata?

Od počátku jsem věděl, že to musí mít koncept, ať to není jen taková ta klasická sebranka lidí, co se nějak poskládají, ať to zní. Tady šlo o to promakat všechno od začátku a za běhu to korigovat a pokud možno co nejméně uhnout od vytyčené trasy. Umělci vybrali beat nebo dva (podle chuti) a později, když se jich sešlo víc na tracku, tak jsem pocitově poskládal tracky, aby vyprávěli příběh, a ten pak napsal. Kdo má zájem, může si ho dohledat například na stránkách Backdrop Records anebo vyčíst z názvů tracků.

A ve všech případech se jednalo o přirozený proces spolupráce, nebo to zatížilo i vaši šrajtofli?

Všechno byla práce s energií, spousta podpory, respektu a lásky pro podzemí. Moc si toho vážíme!

Už při prvním poslechu je patrné, jakému subžánru rapu se zde dostává prostoru. Znamená to tedy, že tě aktuální trendy a postupy neoslovují?

Já jsem milovník hudby, kupuju na vinylech všechno od Jazzu přes Reggae po Soul a Funk, mám mladšího bráchu, který je taky aktivní DJ a zdroj té kvalitní mladé hudby, takže jsem otevřen naprosto všemu. Osobně miluju experimenty a cením každého, kdo to, co dělá, dělá poctivě, a je to z jeho tvorby cítit. Co se týče našeho projektu, je jasné, že naše srdce bije pro Boom Bap a Stray Side je tím i poměrně známý. Neomezuje se jenom na klasický zvuk Hip Hop music, ale tento projekt si o to říkal sám. Mimochodem, rád bych zmínil, že Boom Bap není žádný zastaralý subžánr Hip Hop music, ale stále aktuální a když se zaposloucháte do našeho alba, tak věřím, že tam uslyšíte i tu čerstvost, kterou tam přinášíme, ať už po zvukové stránce anebo lámáním zažitých klišé v konstrukci tracku.

S jakým se setkáváš ohlasem? Myslíš, že se ta placka dočká uznání od širší veřejnosti? Na sociálních sítích jsi zvěstoval, že je to teprve začátek všeho, tak co máte v hlavách za další plány?

Za prvé, je to deska Stray Sidea, já na ni jen dohlížel a přispěl pár slokama. Ohlasy na ni jsou od digitálního vydání na Bandcamp úžasné. Lidi to cítí a moc mě těší vidět ten zájem o poctivý rap a deejaying. O uznání od širší veřejnosti jsme nikdy nepřemýšleli, důležité je, aby se album dostalo ke stejně smýšlejícím lidem, a bohatě nám bude stačit, když se udá ten omezený počet CD, trik a vinylů. Pokud by se podařilo pokrýt náklady na mix, master a výrobu, bylo by to skvělé. To, odkud mě zde cituješ, bylo napsané na Backdrop Records Facebooku, jestli se nemýlím a narážel jsem na celkové momentum labelu. V této době se finišuje několik EP, kterými kluci potvrdí svůj hlad a zápal pro rap a poctivé beaty. Řešíme nějaké zahraniční spolupráce a remixy. Co přijde potom? Sami se necháme překvapit. Zůstaňte naladěni.

Děkuju za otázky, jsem rád, že jsem mohl leccos osvětlit a ukázat, že i v dnešní době se dá fungovat jinak, než se předvídá a očekává, bez vypočítavosti. Veliké díky všem zúčastněným a těm, co s projektem pomohli. Mír.

Backdrop team

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1