Doporučené
Každý, kdo zná Jay Diesela, tak ví, že tenhle člověk rozhodně nejezdí na naftu, nýbrž na reakce posluchačů. Kdyby nebylo pozitivních ohlasů jeho příznivců, ale i zároveň nenávisti jeho odpůrců, nebyl by zdaleka tam, kde je dnes. A i právě tohle zazní na jeho desce, nejenom v pecce “Posílám k zemi“. O čem dalším tahle deska je, co prožil za posledních deset let a proč už třeba nemusí Gipsyho, vám povypráví další díl Track po tracku.
Víc než rap |
Podle tebe máš dar promlouvat k lidem. Bereš to zodpovědně, protože tvoje slova můžou někomu pomoct v tíživé situaci. Tohle je víc než rap, víc než beat a rým, tohle je jako lék na všechny bolavé rány. Asi se často setkáváš se zpětnou vazbou. Stává se ti to, že tě někdo kontaktuje, že byl v úplný sračkách, ale nějaký tvůj song ho nakopnul a pomohl mu dostat se nahoru? Právě kvůli tomu vzniknul tento song, stalo se už nesčetněkrát, že mě oslovil fanoušek s tím, že mu moje věci dodávají sílu, že se dostal ze situací, který mu komplikovaly život. Začalo to hymnou „Je to jen tvůj boj“, pokračovalo „ Posílám k zemi“ a jede to dál. Samozřejmě mě to dodává velkou energii, pokud to, co dělám, někomu může pomoct, je to pro mě nejvíc!
Deset |
První rýmy přišly v 96, ale opravdový začátek až v roce 2000. Tím pádem je to letos deset let, co si ve hře. Zazní třeba, že si brzo pochopil, že pojedeš sólo, že ulice tě mnohému naučila, rap ti částečně nahradil rodinu a že si třeba tisíckrát převléknul kabát. A taky, že si dřív nic neměl. Co máš dneska? V čem je největší rozdíl mezi Kunnym v roce 2000 a Jay Dieselem v roce 2010? Roky strávený životem v rapu byla škola, potýkáš se s různými věcmi, co tě ve finále dělají silnějším jedincem. Rap mě naučil pokoře a ukázal mi, co je pro mě v životě nejdůležitější. Rozdělil lidi na ty, u kterých vím, že jim na mě opravdu záleží a na ty, co ti jen pochlebujou, ale za rohem jsou schopný říct, že jsi kokot. Ulice je naučná, to ti řekne každý, kdo s tím má svoje zkušenosti. Jsem rád, že jsem si tím prošel. S tím kabátem jsi to pochopil špatně, narážím tam na Gipsyho, s kterým jsem dřív spolupracoval a teď se ukázal jako blázen, kterej jen kope kolem sebe, hází špínu na vše kolem a nevidí si do huby. Typický příklad, co s tebou udělá showbiz v Český Republice, smrdí to! Největší rozdíl je u mě v tom, že jsem začal jinak přemýšlet, jsem starší, víc pokornej a nemám potřebu si hrát na hvězdu. Dělám jen to, co mě baví a na čem jsem vyrostl!
Moje pudy |
Byla to dlouhá cesta, ale ty si nic nevzdal, jenom si nekecal, ale makal si na sobě a teď můžeš ochutnat plody tvé práce. Někdo si možná myslí, že všechno přišlo jen tak, ale tak tomu není. Co si třeba musel kvůli rapu obětovat? Michael Jackson třeba neměl žádné dětství. Zatímco si jeho vrstevníci hráli na hřišti, on tvrdě dřel ve studiu. Jak si byl na tom ty? Tak když jsem začínal, nebyly podmínky k tomu, trávit dny ve studiu. Bylo svátkem, když si měl možnost něco nahrát. Určitě jsem nemohl být všude, kde jsem chtěl, jezdili jsme s Omarem často po koncertech a věnovali jsme se tomu. Plody mojí práce vidím v tom, že mám možnost dělat co mě baví a dostat za to nějakej ten peníz. Neříkám, že mě to plně živí, ale každá koruna se hodí.) Ta skladba je myšlená tak, že nic není zadarmo, že za vším je kupa práce, kterou lidi leckdy nevidí a myslí si, že to přišlo hned. Není to pravda!
Právě teď |
Přijde mi, že touhle skladbou jako by si zbortil celý koncept, který spočíval v pochmurnější náladě a procítěnějších naléhavých skladbách. Máš tu spoustu zamyšlených emotivních skladeb, které určitě nevznikaly v bezstarostném období a pak najednou pecka, kde mluvíš o tom, jak je ti fajn a že nic neřešíš. Předem si mluvil o konceptu, já ho tam moc nevnímám. Jde asi jen o tu desítku v názvu a datum vydání, protože ani skladeb tu není deset. Jak tomu mám tedy rozumět? V první řadě jde o to, že už je to deset let, co jsem aktivně ve hře. To je rozhodující, je tam deset skladeb, plus bonus, kterej se nehodil koncepčně, ale skladba si to zasloužila, tak proč jí tam nedat. Track "Právě teď " je o tom, že už bylo dost negativních věcí a právě teď se cejtím v pohodě. Nic neřeším, což každej zná, každej potřebuje někdy vypnout. Tu věc jsem chtěl udělat právě z toho důvodu, oprostit se od tý pochmurný nálady, která postupně pomíjela a já se opět cítil OK.
Posílám k zemi |
Život dokáže někdy pěkně zatopit, hovna létají ze všech stran, člověk ale musí umět vypnout a hodit věci za hlavu. Nejvíc tě řeší lidi, co nikdy nic nedokázali. Co ti nejvíc vyčítají? Existuje třeba něco, co ti vytýkají a ty cítíš, že by na tom něco mohlo být? Inspirovalo tě třeba někdy něco k tomu, že si určité věci přehodnotil? Rozhodně se nebráním kritice, když má nějakou váhu, ale většinou tě kritizují právě ti, kteří tě vůbec neznají, závidí ti a to, co si buduješ, ti nepřejí. Jsou lidi, co tráví většinu času diskutováním o píčovinách a v životě nenapsali ani bar, nebo pokud ano, stál za hovno. Jde o to tyhle věci pouštět jedním uchem tam, druhým ven. Pokud nemáš hatery, tak je to důkaz toho, že to děláš špatně. Lidi se s tou věcí ztotožnili, protože každej tuhle situaci ze svého okolí zná. A na otázku co mi vyčítají? Nepodstatný blbosti, beru si poučení jen z věcí, co mi můžou něco říct a já na jejich základě můžu uznat, že na tom něco je. Většinou je to ale jen, jak jsem říkal. Závist.
Message + Jullien |
Je jasné, že na téhle desce nechceš ztrácet čas prázdnými skladbami a naopak chceš do nich nacpat co nejvíc poselství. Track se nese v duchu hesel „chovej se tak, jak chceš, aby se lidi chovali k tobě “ nebo „nikdy není tak špatně, aby nebylo hůř “. Co mě taky zarazilo, že tam povídáš něco ve smyslu, že není důležitá materiální potřeba, priority jsou rodina, příroda, přátelé apod. Nechci říct, že by si byl jen čistě materiálně založený, ale vždycky mi přišlo, že tahle stránka je pro tebe hodně důležitá. I když kouknu na klipy, tak tam vidím opřeného Diesela o drahé auto, pěkný hadry, prsten, navíc materiálně založený Rytmus patří mezi tvoje velké vzory, ne? Jak to máš tedy hozený? Změnilo se něco? Nikde ve svým klipu nejsem opřenej o auto, to si asi slepej. Změnilo se všechno, celkově k životu přistupuju s jiným pohledem, nezáleží mi na slávě, penězích a podobným pozlátku. Doba je mimo a já chci žít v klidu, už nejsem malej parchant a věci vidím víc střízlivě. Důležitý je jen zdraví, zázemí a lidi, co tě berou takového, jakým opravdu jsi. Ostatní věci jako drahé káry, mega peněz, opravdu nepotřebuješ, jen ti to komplikuje život. Stačí mít kolik sám potřebuješ, abys uživil rodinu a byl v klidu.
Vesmírnej pohled + H16 |
Opět Wich a opět hymna. Tady slyším tak trochu komunisty a taky především členy hnutí Greenpeace. A to hlavně kvůli dvěma myšlenkám, které se linou celou skladbou. Za prvé, že se musíme spojit, všichni táhnout za jeden provaz, jinak tu naši socialistickou vlast nevybudujeme a druhá idea, že se musíme podívat na naší planetu ze shora, jak je krásná, že by bylo škoda ji zničit. Chápu, že si to myslel dobře, ale svět bez ničení a válek a kde všichni stojí při sobě, je pěkná utopie a tak trochu mi připomíná letáky, co rozdávají jehovisti. Taky mě trochu zarazilo, že H16, kteří ještě nedávno rapovali „zarábaj cash “, teď hlásí, že „honit se za penězi, nemá cenu “. Jak jsem říkal, svět je teď čím dál víc crazy a lidi si čím dál víc uvědomují, že místo, kde žijeme, funguje podle toho, jak se k němu chováme. Jde to rychle do prdele a pokud s tím my sami nic neuděláme, jak budou pak žít naše děti?! V první řadě je potřeba, aby každej začal sám u sebe a uvědomil si, co je pro něj nedůležitý, možná jsem naivní. Můžeš na to srát a nebo se nad tím zamyslet a přesně o tom je ten track. Zamyslet se nad tím, kam to směřuje. Není to o komančích ani o Greenpeace a klidně si z toho dělej prdel, ale pokud máš rodinu a vnímáš to, co se děje, takhle mluvit nebudeš. Všichni se chceme mít dobře, ale pokud bude hrát každej pouze na svém hřišti a všem to bude jedno, nedopadne to dobře. Tenhle track je pro mě důležitej, chtěl jsem tím vyjádřit jen to, že je to jen na nás, kam to bude pokračovat a směřovat a to by si měli lidi uvědomit. H16 jsou moji přátelé a vidíme věci stejně. Volba dát s nimi tenhle hit byla samozřejmá a DJ Wich aka Dragoun, to jen podtrh hitovým beatem!
Nepsaný pravidla + MAAT |
Dávej pozor na otisky zla, protože boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Máš opravdu pocit, že to takhle ve skutečnosti funguje, že ten hajzl ve finále skončí špatně a zlo bude potrestáno? Zmiňuješ i věci jako karma. Věříš třeba v to, že když ten špatný člověk nebude potrestán v tomhle životě, že ho trest dostihne v tom příštím? Všechno, co budeš dělat ve zlém, tě někde nakopne, je to celkem spolehlivé. Ze zkušenosti vím, že každej krok, kterým někomu něco vezmeš, vezme něco tobě. Vždycky tě to někde dožene.
Trny Duše + Baška |
Dvě super osobní věci necháváš na úplný závěr. Skladba o smrti tvého otce, která se blížila pomalu, ale jistě a ty si nemohl s tím nic udělat, jen smutně přihlížet. Ano je to skladba věnovaná mému otci, bohužel je to velice smutnej příběh, pro mě asi nejdůležitější skladba na albu, muselo to ven .
Poté + Tafrob |
Tady vidím jedinou návaznost na desce. Zatímco v předchozí skladbě mluvíš o ztrátě blízké osoby a bezprostředním smutku, tady už zazní střípky naděje a odhodlání bojovat s nepřízní osudu, že jednoho dne bude zase lépe a že se člověk musí rvát se životem, který občas uštědří pěkně krutou ránu. Neznám v Čechách asi vhodnějšího hosta do takové skladby jako je Tafrob. Tak vše špatný je pro něco dobrý a tahle skladba je klasickej příklad toho, že když tě něco položí, zase tě to může vrátit zpátky. Neměl jsem po smrti otce náladu na nic, přišlo to až tři měsíce po té a nic podobnýho jsem doposud nezažil. Je to velká zkušenost a časem to potká asi každého z nás. Doufám, že vám ta skladba v něčem pomůže, tak jako mě, když jsem jí napsal.
Moje ex + Tom Malár |
„Moje ex chce po mě sex, crazy ex, jde po mě fest“. Chápu ten rádiový potenciál, a že to je otázka šmaku každého jednotlivce, ale takový druh skladeb jde úplně mimo mě. Ne, že bych měl v zásadě něco proti měkčím skladbám o ženských, tohle je ale na mě moc přímočaré, přesně taková skladba, kterou potřebují rádia a kterou si lidi dobře zapamatují, protože není moc komplikovaná. Navíc tu cítím strašně vliv Ameriky, jak je ta skladba poskládaná, ten feeling, ospalé rapování, text. Myslím, že to je hned v prvním songu na desce, kdy mluvíš o tom, že nahráváš bez jakéhokoliv kalkulu. Neříkám, že si tu pecku udělal jen kvůli tomu, ale neříkej mi, že si dopředu nepočítal s tím, že by se to mohlo chytit v rádiu a udělat trochu reklamy? Je to hitovka, ale jak už jsem zmiňoval, je na desce pouze proto, že si to sama vydobyla, nikam jsem to netlačil. Stal se z toho hit, ano nic složitého v ní není. Je to nadhled, uvolněná věc. Že má rádiový potenciál jsem samozřejmě věděl, ale udělala si prostor sama. Tu jsem měl napsanou už docela delší dobu a hledal do ní vhodný vocal. Tom byl sázka na jistotu, má cit pro psaní RNB textů. Můžu ti ale na rovinu říct, že s kalkulem nepíšu, aby to rádia vzaly, tak to dělaný nebylo. Prostě jsem dlouho nosil v hlavě text o vychcanosti jedné mojí ex a takhle to dopadlo. Je to nadsázka a jsem rád, že to lidi baví.