hledat

TORAE: Moje show na Hip Hop Kempu? Tvrdý boom-bap z východního pobřeží

Sdílej

„Skutečný, autentický hip-hop,“ říká DJ Premier v intru desky Double Barrel, kterou přináší kanadský producent Marco Polo a brooklynský MC Torae, a rozhodně se v jejím popisu nemýlí. Po turné s Dipset, vydávání na labelu AV8, singlu Click a poloalbu Daily Conversation dodává Torae posluchačům nový materiál, na který pějí ódy publikace od Evropy po USA a který za několik málo dnů zazní živě na Hip Hop Kempu. Torae si v duchu desky Double Barrel nebere servítky a slibuje skvělou podívanou. Jak se daří MCmu, jehož nové album sbírá recenze s hodnocením čtyři z pěti a vyšší? Mám se dobře. Díky za optání. Užívám si života a dál dělám muziku. Double Barrel obdrželo i druhé nejvyšší hodnocení (XL) v časopise XXL. Myslíš, že s aférami, kdy bylo změněno hodnocení desky Get Back od Little Brother, jsou recenze v podobných časopisech poctivé? Recenze je vždy jen názor jedné osoby. Lidé by si každou desku měli poslechnout a sami se rozhodnout, jestli se jim líbí, nebo ne. Ale když si tohle uvědomím, tak je samozřejmě pocta obdržet tak dobré hodnocení v každém časopise, který lidé respektují. Když už mluvíme o magazínech, co si myslíš o konci Vibe? A kde vidíš pro nezávislé interprety prostor kromě internetu šířit povědomí o jejich muzice? To, že se Vibe zavírá, je dost šílený, ale je potřeba si všímat obecného povědomí. Nikdo si nechce číst měsíc staré novinky a články, které internet poskytuje v řádu hodin. To nemá smysl. Používání internetu nezávislým umělcům obrovsky pomáhá. Ale pořád si myslím, že je prostor pro komunikaci s ulicí a lidmi, kteří internet nepoužívají. Jaká by byla tvá odpověď kritikům, že se boom-bap hip-hop stává ohraným? Jestli ti připadá, že to je „ohrané“, pak to neposlouchej, protože to evidentně není muzika pro tebe. Je tolik různých stylů hip-hopu, že říct, že jeden z nich je ohraný, je blbost. Je nepočítatelně příležitostí a různorodosti, aby se lidem líbily různé styly hip-hopu a muziky obecně. Ve skladbách Word Play a Rah Rah Sh*t zmiňuješ nepříliš pozitivně úzké džíny. Nenosím úzké a přiléhavé džíny, není to můj styl. Lidé se mohou oblékat, jak chtějí. Pokud se ale začneš oblékat určitým stylem jen proto, že si myslíš, že to pomůže tvým prodejům nebo ti sežene nahrávací smlouvu, tak je to podle mě divný. Hip-hop je o tom být osobností. Od kdy začal každý dělat stejnou kravinu jako ten vedle, jen aby se chytnul nové vlny? Těmhle věcem a špatným rapperům se věnuješ od začátku do konce alba. Myslíš, že hip-hop je nyní skutečně v tak špatné kondici? To ne. Slabí rappeři tu byli snad od začátku a vždycky bylo tohle téma adresováno. Vždyť různé komerční sračky vycházely i během zlaté éry hip-hopu a všichni od A Tribe Called Quest, Ice Cubea, 3rd Bass a mnoha dalších se tomu věnovali. Nepokrývám nic nového, když zmiňuju ty slabé výtvory, které můžeš dneska vidět. Lidé o tom ví.

„Různé komerční sračky vycházely i během zlaté éry hip-hopu a všichni od A Tribe Called Quest, Ice Cubea, 3rd Bass a mnoha dalších se tomu věnovali.“

Jak jsi se dostal ke kolaboraci s Lil Fame z M.O.P.? Poznal jsem ho díky Premierovi, který nás představil. Fame byl navíc velký fanoušek singlu Click a když zjistil, že to jsem já, kdo v tom rapuje, byl k té spolupráci okamžitě nakloněn. Navíc on a Billy (Danze) tráví spoustu času v Coney Island, takže spolu kravíme a tak. S Premierem jsi blízký přítel. Guru nedávno uvedl, že on a Premier spolu mimo studio moc nebyli, že si nebyli tak blízcí. Přesto pořád nahrávali klasická alba. Je z tvého pohledu důležité být s producentem na stejné vlně a rozumět si, abys natočil skvělou desku? Nebo je to fakt jen o beatech a rýmech? Beaty a rýmy jsou velmi důležité, ale ta vzájemná chemie taky. Gang Starr vytvořili v určitých momentech klasickou muziku, ale protože už přátelé nejsou, nemůžou v nehrávání desek pokračovat. Jedna podstatná věc o Marco Polovi a mě je, že jsme kámoši, a proto si ve studiu při nahrávání perfektně rozumíme. Tam to všechno začíná. Hostuješ na spoustě desek. Čemu to přičítáš? Nemám potuchy. Hádám, že ostatní respektují, že si na nic nehraju. Jsem od srdce MC a ten zápal v mé muzice můžeš slyšet. Lidem se ta vnitřní síla zřejmě líbí a chtějí se mnou nahrávat. Jsem tím poctěn. Co máš v plánu teď? Teď to je vše o Double Barrel. Pak začnu pracovat na mém oficiálním debutu. Ale nad tím si budu muset ještě pořádně sednout a vše promyslet. Ok, poslední otázky se týkají Hip Hop Kempu, kde příští týden vystupuješ. Co o něm a České republice víš? Před pár lety jsem o Hip Hop Kempu četl na netu, když tam hráli eMC, Sean Price a další. Vypadá to úžasně. Jsem z toho nadšený, že jsem letos jeho součástí. Nemůžu se dočkat, až zahraju pro fanoušky v České republice.

„Jsem nadšený, že jsem letos součástí Hip Hop Kempu. Nemůžu se dočkat, až u vás zahraju.“

Kdybys ztroskotal na opuštěném ostrově a mohl si tam sebou vzít jedno album z repertoáru interpretů, kteří letos budou na Hip Hop Kempu vystupovat, co by jsi si vybral? Zvolil bych asi Method Mana. Má klasická alba jak s Wu-Tang, tak sólo. A kdybych si měl fakt jedno vybrat? Pak řeknu Tical. Jak by jsi přesvědčil posluchače, aby se šli podívat na tvoji show na Hip Hop Kempu? Jestli máš rád tvrdý boom-bap hip-hop z východního pobřeží, pak se jdi na tuhle mladou krev z New York City podívat. A snad nebude na škodu, že mi budu hrát beaty od DJ Premiera, Pete Rocka a Marco Polo.

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?