hledat

Tags:

Šimon Šafránek o RapStory: Připadalo mi, že se v rapu děje spousta věcí, exploduje to na internetu a v normálních médiích o tom přitom nebyla ani zmínka

Sdílej

Dokumentární seriál „Rapstory“ na České televizi se nyní přehoupl do své druhé poloviny a můžete si ho dát třeba na webu ČT. Místo plytké tiskovky jsme se rozhodli vyzpovídat režiséra celého projektu Šimona Šafránka. Ten má na svém kontě oceňovaný a skvěle přijatý dokumentární film „King Skate“ a nyní můžete sledovat, jak se mu podařilo mapování historie domácí rapové scény.

LuC: Kdy a proč ses rozhodl nápad na „Rapstory“ uskutečnit? Jak dlouho vlastně trvala příprava a realizace projektu?

Šimon Šafránek: Nápad na dokument o českém rapu vzniknul při střihu filmu King Skate. Tam jsme se o tom začali bavit se střihačem Šimonem Hájkem. Jestli by to mohlo být zajímavé a co by s tím šlo dělat. Mě tehdy připadalo, že se v rapu děje spousta věcí, že se tím zabývá spousta lidí, že to exploduje na internetu – a v normálních médiích o tom přitom nebyla ani zmínka. Pak jsem se potkal s producentkami Martinou Štrunc a Alžbětou Janáčkovou, které k té scéně taky měly blízko, začali jsme shánět peníze, objevila se Česká televize s novým konceptem pořadů přímo pro internet. Celkem nám to zabralo tak tři roky. Natáčeli jsme loni v zimě, pak jsme se zapastili na půl roku do střižny – zejména proto, že jsme RapStory nechtěli koncipovat jako obyčejný cyklus, ale jako 10 krátkých příběhů, 10 vinět z toho obrovského světa českého rapu.

LuC: Dokument mapuje téměř 4 dekády domácího hip hopu a materiálu bylo určitě hodně. Jakým způsobem jste vybírali, co se do finální verze vejde a co ne?

Šimon Šafránek: Materiálu jsme nashromáždili skoro 10 TB, v hodinách to ani nevím. Měli jsme štěstí na spoustu soukromých archivů, probrali jsme se stovkami klipů, fotografií, televizními dobovými pořady. Finální výběr se spíš týkal postav a příběhů, protože ten čas jednak jednoduše není natahovací a jednak jsme se snažili vyprávět o tom rapu, než abychom kreslili osobnostní portréty.

LuC: Dokumentární seriál je lehce v artovém stylu a osloví pravděpodobně hlavně skalní fanoušky. Bylo to v plánu nebo si myslíš, že dokument baví i ty, kteří o českém rapu nemají žádné povědomí?

Šimon Šafránek: Doufám, že RapStory má co říct všem.

LuC: Nedávno jsem s Orionem mluvila o tom, že jsem si díky Rapstory uvědomila, kolik měl během těch let, co se známe, šílených účesů. Na které materiály, které jste dohledali v rámci přípravy jsi nejvíc pyšný a narazili jste třeba na něco, co vás překvapilo?

Šimon Šafránek: Právě asi Orionovy prastaré archivy. Na DVD Videodrome od Bigg Boss je krátký moment z koncertu v Roxy, kdy Orion vytáhne na stage Vladimira 518 a vzápětí i mladičkého Huga Toxxxe. Na tom DVD je toho asi 5 vteřin. Pátrali jsme, prosili jsme, nikdo nic nevěděl. A potom střihač Šimon Hájek objevil přímo v Bigg Bossu dvě staré VHS kazety, kde byly Orionovy koncerty z 90.let. Stejně tak Sifon nám dal unikátní pásky, Romeo pak přivezl asi 30 kazet, on tehdy točil videoklipy pro PSH. Bylo toho hodně.

LuC: Jak moc složité bylo sehnat a přemluvit k účasti všechny aktéry a našel se někdo, kdo svou účast odmítl? A jaké největší  faily a úskalí vás během natáčení kromě Covidu potkali?

Šimon Šafránek: Se scénáristou Karlem Veselým jsme se potkali se všemi, vysvětlili jim, co chceme dělat, poslechli si jejich příběhy. Nakonec se nám podařilo vyzpovídat všechny, koho jsme chtěli. V dokumentu je věčná otázka, jak natáčet rozhovory. U RapStory jsem věděl, že budeme mluvit zhruba se 30 lidmi. Uvažoval jsem, že když bude každý ve svém prostředí, bude v tom zmatek, navíc se ti oči budou chytat detailů v pozadí, kde jsme, proč, co to tam má. Raději jsem hledal, co rappery sjednocuje. A to je přece klubové pódium, všichni ho znají, všichni ho milují. A tak jsme během covidu natáčeli týden v Roxy. Problém byl s kouřem. Rychle vyprchal, když jsme si zatopili. A tak jsme raději netopili a spíš jsme tam mrzli.

LuC: Jsi spokojenej s finální podobou? Překvapili tě ať už pozitivní nebo negativní reakce na první odvysílanou část dokumentu?

Šimon Šafránek: Jsem rád, že se nám to podařilo dodělat. Měli jsme krásné přijetí na festivalu v Karlových Varech, kde jsme promítli 5 dílů, měli jsme hezký reakce i na tu prvnípolovinu. Ale věřím, že RapStory funguje zejména jako celek. Je to série, kterou máš vidět najednou.

LuC: King Skate i Rapstory jsou sondou do vyhraněných urban komunit. Kam se hodláš vydat příště a na čem aktuálně pracuješ?

Šimon Šafránek: Momentálně mám na stole několik naprosto odlišných hudebních pořadů. Dokument o dirigentovi Jakubovi Hrůšovi, portrét rockera Ivana Krále. Zejména se chci věnovat scénářům k hraným filmům.

Tagy: