hledat

Tags:

Separ – Flowdemort (2023; DMS Records)

Sdílej

V případě, že nám něco není po chuti, často rádi hledáme příčinu a poukazuje na ni v negativním slova smyslu. Nejinak tomu je také v hudebním průmyslu, proto mě již po těch letech strávených u recenzí nerozhází negativní komentáře, které spíš než aby konstruktivně reflektovaly svůj názor, kolem sebe jen plivou jed. A tak si jednoduše odpovídám na otázku, proč album „Flowdemort“ má právě takovou podobu – protože může. A ač se to některým žánrovým patriotům může líbit nebo ne, čísla se mu dostávají obrovská. Žijeme v demokratickém světě, kde jsou u moci zvolení zástupci a stejně tomu je také v pomyslném hudebním žebříčku přízně. Ale zpět k té desce, která si získala více než slušnou pozornost…

Již v úvodu jsem zmínil „protože může“. Historie se ráda opakuje a některé kolority v podobně směřujících cest prostě neodpářete. Za velkou louží to je běžné jak denní tisk ráno u prahu vchodových dveří, v Čechách a na Slovensku se touto cestou vydal Rytmus. To je ten moment, kdy „opustíte“ tu ulici, nemusíte už nikomu nic dokazovat, neboť vám většina zobe z hrsti. A proto vznikl „Král“ a potom „Fenomen“ protože autor prostě může. Jak sám Separ na nové desce v samotném závěru zmiňuje, že nemůže rapovat o temnotě, když nežije ve špíně. A nechce se točit v bludném kruhu a opakovat se po zbytek své hudební kariéry. U nás mi tuto cestu připomíná třeba Sergei Barracuda. 

Baví vás obsah bbarak.cz? Budeme vděční, když nás podpoříte na Buy Me a Coffee

Pokud ti hudba generuje zisk a žiješ v nažehleném a navoněném, neznamená to, že bys zapomněl na život ve spodních vrstvách, ale už se v něm nekoupeš, možná chybí i trochu ten hlad drát se nahoru a prát se o tu možnost mít uši, které ti naslouchají. Pak už si rád jen udržuješ standard, ohlížíš se zpět a poukazuješ na pomyslnou „vitrínu“ plnou úspěchů, pohárů a medailí. Pojďme ale od obhajoby k samotnému konceptu a zpracování. Na jednu stranu to je pestré, poukazující na schopnost generovat různé flow, na té druhé zde není příliš rapových momentů, které by tuhle placku přišpendlily do československé rapové síně slávy.

„Flowdemort“ není špatným diskem, pokud jej nevnímáš žánrovým okem. Lyrická přesnost a technika autora skutečně nahrává jeho popularitě a číslům. A proč také ne, jen si došel pro to, co chtěli i ostatní, jen neměli takový tah na branku. Ve chvíli, kdy se začnete pídit po rapových momentech, vás začnou rušit nejprve mnohé hudební podklady, ale po té i lehce sterilní obsah. Chybí mi tu větší textový nadhled, více vtipu, nadsázky, schopnosti zaujmout i náročnějšího posluchače. Hudba jako taková hranice nemá, jen v mysli posluchačů, ale každá hudba musí mít také okamžiky, které se ti nesmazatelně vryjí do mysli a už se nepustí. To mi tu částečně chybí a nemohu se ubránit dojmu, že se jedná opět o spotřební zboží, které bude letos mnohým chutnat, ale po novém roce jednoduše projde expirační dobou.

Výběr hostů nebyl špatný, je jich tam asi tak akorát a netřeba už asi ani vyvolávat debaty nad účastí Snoop Dogga a jeho příspěvku. Kdybys mohl, tak ho tam máš taky a neřešíš ani tak, cos vlastně ve finále dostal. Příjemné spojení sil je i skladba s PTK, dobrý vibe přidává Yzomandias a neztratí se ani Viktor Sheen. „Flowdemort“ prostě opisuje to, co mladší generaci aktuálně lahodí. Plně vykrývá poptávku na trhu a neřeší, co bude za měsíc, za rok. Hudba není učebnice dějepisu, lidi se chtějí bavit, ale zároveň bych se bránil poplácávání po zádech, že tohle dílo bude zvěčněno a oslavováno dalšími a dalšími generacemi. A všem zlým jazykům, které si u hodnocení budou ťukat na čelo, bych připomněl, že stále tu máme mnoho mnohem horších jmen generujících povětšinou jen nekvalitu.

6/10

Originál alba „Flowdemort“ si můžeš pořídit na shopu RukaHore.sk.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1