Kdo má aspoň trochu otevřené uši, již jistě zaregistroval že v rámci letošní festivalové sezóny se dočkáme i jedné hip hopové super legendy. Ano, modří už vědí, na festivalu Creamfields vystoupí Public Enemy. Vloni na podzim jsme jejich nadupanou show mohli pocítit na vlastním těle v klubu Roxy, tentokrát se nám poštěstí přímo pod hvězdami. Pokud jde o hip hop na Creamfields jako takový, můžete si tu ještě najít Indyho a Wiche, Oriho, Pragounion a nebo ethno crossoverového Panjabi MC. Pro školáky ještě pro jistotu přinášíme profil Public Enemy: Public Enemy od základu změnili pravidla hip hopu, stali se nejvlivnější a nejkontroversněkší rapovou kapelou druhé poloviny 80. let a pro mnohé nejzásadnejší rapovou kapelou všech dob. Stavěli jak na „pouličních beatech“ Run-D.M.C, tak na gangsta rytmech od Boogie Down Production. Jejich hardcore rap se stal naprostou novinkou nejen v hudbě, ale také politice a způsobil malou revoluci. Silný autoritativní baryton hlavního rapera Chuck D na posluchače chrlil slova o sociálních problémech, zejména těch týkajících se černé komunity, ale také revoluční taktiky a sociální aktivismus. Jejich hudba pak neodiskutovatelně a zásadně poznamenala hudební produkci následující dekády. Hudebně byly Public Enemy tak revoluční, jak se to dařilo jejich produkčnímu týmu „Bomb Squad“, který pro ně vytvořil sound postavený na technikách skládání nesourodých zvuků, používání k nepoznání změněných sampelů zostřených používáním sirén a jiných zvuků ulice, neúnavných beatů a deep funku. Byla to chaotická a osvěžující hudba, která se vám prostě dostala pod kůži, navíc vyzbrojená náléhavým hlasem Chuck D a obalená v absurdním rapu Flavor Flava. Ten se svými komickými brýlemi a monumentálním ciferníkem na krku stal mediálním trhákem kapely, ačkoliv se sám na tvorbě hudební složky prakticky nepodílel. Na rozdíl od ostatních kapel 80. a 90. let se Public Enemy nebáli kontroverzních témat a militantních postojů, což vyvrcholilo deskou „It takes a Nation of Millions to Hold Us Back“, která z nich definitivně udělala celebrity. Public Enemy tak v 90. letech zaplnili hudební mezeru a pasovali se na nejvlivnější a nejradikálnější rapovou kapelu své doby. Chuck D (Carlton Ridenhour, 1.8.1960) založil Public Enemy v roce 1982. V té době studoval grafiku na Adelphi University na Long Islandu. Byl také DJem na studentkém rádiu WBAU, kde se seznámil s Hankem Shocklee a Billem Stepheny. Všichni tří měli společnou lásku k hip hopu a zájem o politiku, což z nich udělalo přátele. Shocklee dělal na hip hopových demech a Ridenhour do jednoho z dem rappoval, tím byl na světě jejich první track „Public Enemy No.1“. Přibližně ve stejné době se račal Carlton objevovat také na Stepenyho radiu pod novým pseudonymem Chuckie D. Když jejich první demo uslyšel zakladatel a spolumajitel labelu Def Jam, producent Rick Rubin, nabídnul Chuckie D, aby podepsali s jejich labelem smlouvu. Přez počáteční neochotu, dal Chuckie D dohromady koncept opravdu revoluční kapely, takové, která bude stavět na extrémní hudební produkci a sociálně rovolučních textech. Angažoval Shockleeho jako hlavního producenta a Stepheneyho jako publicistu, Chuckie pak vytvořil crew s DJem Terminator X (Norman Lee Rogers), ke kterému se připojil ještě Professor Driff (člen Nation of Islam). Také požádal svého starého přítele Williama Draytona, aby se k nim připojil, jako další rapper. Drayton pak stvořil své alter-age Flavor Flav, který fungoval jako dvorní šašek – opak k mohutnému hlasu Chuckie D. Ačkoliv jejich první album „Yo! Bum Rush the Show“ poněkud prošumělo a nenašlo v médiích patřičnou oporu, jejich druhý opus „It Takes A Nation of Millions to Hold Us Back“ již prostě nešlo ignorovat. Public Enemy pojmenovali problémy černé komunity v US a pasovali se do pozice „Black CNN“. Někteří členové kapely měli problémy s rychle získanou popularitou a ve svých extrémních názorech zašli příliž daleko. Professor Griff při koncertech napadal zejména Židy, což vyvrcholilo v rozhovoru, který poskytl The Washington Post. Chuckie D ho vyrazil s PE a po krátké epizodě, kdy se ještě do kapely vrátil, ho definitivně vyhodili. PE také začali úspěšnou dlouhodobou spolupráci s režisérem Spike Lee. Pro jeho kontroverzní film „Do the Richt Things“ složili hit „Fight the Power“. Na slonku roku 1989 připravovali PE své třetí řadové album „Welcome to the Terrordome“. Ačkoliv je mnozí označují jako anti-semitské, hned první single se vyšvyhlul hned po vydání do americké TOP 10. I další singly si nepočínaly hůře a všechny to dotáhly až na vrchol US R&B TOP 40. To už ale kapela pravovala na další desce, která vyšla v roce 1991 pod názvem „Apocalypse 91… The Enemy Strikes Back“. Hned první single, znovu vydaný „Brink the Noize“ nahráli s trash metalovou kapelou Anthrax. Byl to první důkaz toho, že kapela chce oslozvit také bílou většinu. Deska byla vesměs přijata velmi kladně i kritikou a kapela vyrazila na monumentální turné s Irkými U2 – ZOO TV tour. PE začali mít potíže, zejména problematické byly neustálé problémy Flavor Flava se zákonem a později i drogami. To všechno vedlo až k tomu, že Chuck D nakonec v roce 1995 PE rozpustil. Nedlouho na to vydal vlasní sólovou desku, již na vlastním labelu a stal se jednou z nejdůležitějších a nejvlivnějších postav amerického hip hopu. Na podzim roku 1996 oznámil, že chystá vydal nové album Public Enemy. Ještě před jeho vydáním, ale stihnul vydat svou vlastní biografii, která vyšla v roce 1997. V témže roce Chuck D přestavěl složení Bomb Squad a začal práci hned na 3 nových albech najednou. Na jaře 1998 pak Public Enemy zažili obrovský comeback, který byl spojený se soundtrackem s filmu Spika Lee „He Got Game“. Nebyl to klasický sountrack, jednalo se v pravém smyslu o řadovou desku, která sklidila nejlepší kritiky od vydání „Apocalypse ’91: The Enemy Strikes Black“. Navíc vynikající single „He Got Game“ ovládl Charts po celém světě. Public Enemy byli zpět a silnější než kdikoliv před tím. Kontakty: www.creamfields.cz www.ticketpro.cz tel.: + 420 2 24 81 40 20 www.jpa.cz, info@jpa.cz ales@imediapublishing.cz Creamfields line up info: Creamfields Live Stage: Public Enemy, Panjabi MC, Junkie XL, Goldfrapp, Way Out West, Anima Sound System, Loutka & Tráva, Low Density Corporation, Tata Bojs, Skyline, 100°C & Ema Brabcová DJ Open Air Stage: Timo Maas, Taul Paul, Fergie vs. Paul Richards, Yousef, Michael Burian, Angelo Mike, Lexy & K Paul, Marco Grabber, Orbith, E-lite, Laydee Jane Kenvelo Techno Stage: Jeff Mills, Marco Bailey, Miss Yetti, Marko Nastić, Kaisersoze, Spyro, Toky & Loktibrada, Lucca, Džejár, Agent live!, Nika 77, Pietro live!, Molczik Guest Arena: Alex Anderson, Poziom X, Vectif, E-lite, Milan Kroužil, Marek Řeřicha, Formi, Martin Gredner, Ian Blond, Dan Cooley, David Bowles, Marek Řřeřicha Kofola Hip Hop & Breakz: Indy & Wich, Fake Sam, IM Cyber, Babe Ln, Orion, Pragounion, Katcha, Elvis, Lautek, Kmin Chill Out Tent: Maradona Jazz, Soil, Boris Carloff feat. Charlie One & Bob Mustard, Solid Sound cabinett, Face2Face, Khoiba, Nana Zorin, Liquid A, Stanzim, Hoffee, Tall Studio 54 On Air: Chris Sadler, Enrico, Aiffel, Music Madness, Marko S, Fantom, Goya, Eagle, Bon Finix, Teddy B Ceny vstupenek: od 31. května do 27. června – 565 Kč od 28. června do 31. července – 665 Kč od 1.srpna do 6.srpna – 690 Kč na místě 750 Kč