hledat

První mezinárdní prodejní burza zvukových nosičů tento víkend

Sdílej

První mezinárdní prodejní burza zvukových nosičů se bude konat ve dnech 29. – 30.5.2004 ve Veletržním paláci v Praze. Česká Republika se tak i po této stránce dostane konečně do Evropy. Sběratelské burzy zvukových nosičů všech žánrů a cenových kategorií s mezinárodní účastí se konají v západní Evropě již několik desítek let. Od původních začátků, kdy sloužily především úzkému okruhu sběratelů jsou dnes stále hodnotnější alternativou prodeje zvukových nosičů v supermarketech a těší se stále větší oblibě návštěvníků zejména proto, že na nich prodejci nabízejí tituly, které buď vůbec, anebo již dávno nejsou k dostání v běžné obchodní síti. Nejsou vyjímkou burzy jako například v Miláně, Paříži či Utrechtu, které navštíví během dvou dnů více než 10.000 návštěvníků. Co to vlastně burza zvukových nosičů je? Pro ty, kdo na žádné dosud nebyli, bych ji označil jako místo – halu, kde si představte tak 20 – 30 nejlepších secondhandů či bazarů (jak se jim u nás říká) a spolu s nimi několik desítek soukromých sběratelů a ti všichni nabízejí zákazníkům své zboží a zároveň pilně kupují, prodávají a mění i mezi sebou. Na burzách se většinou prodávají nedostupné nosiče, varianty všeho druhu.Samozřejmě že též tituly, které jsou běžně k dostání, včetně novinek – ovšem za velmi nízkou cenu.Proto jsou tyto burzy v Evropě tak populární. Jaké budou hlavní rozdíly mezi mezinárodní burzou a běžnou burzou na které jsou zvukové nosiče nabízeny? Jak už sám název napovídá, na námi organizované burze budou nabízet zboží sběratelé a obchodníci nejen z České Republiky, ale i ze zahraničí.To přinese nesrovnatelně větší a bohatší nabídku.Nabízíme účast a věříme, že přijedou obchodníci z Rakouska, Německa, Francie, Itálie, Anglie, Skandinávie a dalších zemí. Nabídka by měla zahrnovat téměř všechny hudební žánry od jazzu a blues přes beat, psychedelic, progresive music až k hip hopu a různým typům heavy metalu. Jak se vám povede tyto obchodníky získat? Pohyboval jsem se v 80tých letech v západní Evropě na těchto burzách téměř každý týden a řadu významných obchodníků s nejlepší nabídkou znám a oslovuji osobně.Dále máme webové stránky (www.crcprague.com) které dáváme k dispozici dalším organizátorům Record Fairs v Evropě. Jak je to s domácími obchodníky a může na vaší burze prodávat i soukromý sběratel? Nabízíme prostřednictvím našeho webu kontakt a stažení přihláškového formuláře všem, kteří mají pocit, že mají něco,co může ostatní zajímat.Myslím, že naše akce je zajímavá především pro majitele secondhandů a obchodů s raritami, kteří zde mají možnost svou nabídku prezentovat mnohem širšímu publiku a získat nejen tím, že cosi prodají, ale zároveň udělají svému obchodu velikou reklamu, získají množství nových zákazníků. Soukromí sběratelé, nebo i ti, kteří prostě mají doma kvanta starých singlů, LP a CD mají tím, že si pronajmou prodejní plochu na naší burze, jedinečnou možnost prodat své přebytky nebo též nedotčené nosiče, plakáty, knihy či upomínkové předměty, které mají něco společného s hudbou, přímo dalším zájemcům za cenu, která v průměru přesahuje 3 – 5 krát cenu, kterou by dostali vyplacenou v hudebním bazaru.Tyto předměty můžou dále měnit s ostatními, zejména zahraničními obchodníky. Z vlastní zkušenosti vím, že obchodníci ze vzdálenějších zemí mají veliký zájem o věci vydávané v licencích v té které zemi. V našem případě to znamená, že bude zájem zejména o staré SUPRAPHONské licence, beatové a progresiv music LP, ale i o novější licence na vinylu a CD vydávané po r.1989 na značkách SUPRAPHONU, POPRONU a GLOBUSU.Podotýkám, že rozdíl v ceně mezi stavem „jako nový“ a stavem „dobrý“ je obrovský.Vysoké ceny mohou dosáhnout pouze věci v Top (neboli mint kvalitě). Můžete nám prozradit některé CZ Top rarity? Ze 60tých a počátku 70tých let zejména to co je venku trochu známé a tím i žádané.Za asi nejhledanější LP bych označil obě verze MATADORS, Progress Org., a Fr. vydání Plastic People – Egon Bondy´s… Co mimořádného mohou návštěvníci očekávat? Jak už sám název napovídá, bude se jednat o mezinárodní nabídku.Za zmínku a pozornost budou stát dle mého názoru zejména 12“ (maxisingly na vinylu) tzv. collectible artists, tzn.Madonna, Depeche Mode, U2, I.Maiden, Metallica atd.atd.Dále očekávám velkou nabídku v oblasti CD Maxis, Pic Discs na vinylu, velmi dobrou nabídku psychedelic a progresiv music, hard and heavy , různých special editions až k skutečným raritám jako jsou třeba zlaté desky(golden awards), nebo nosiče, které byly vydány pouze v Japonsku či Austrálii… Jak to bude s živými nahrávkami (živáky), bootlegy či padělky orig. nosičů? Padělků bych se tolik nebál.Ty se většinou na mezinárodních burzách neobjevují.Pokud by je někdo na naší burze chtěl prodávat, může si být jist, že budeme okamžitě informovat IFPI, která má zmocnění předat věc kriminálce a samozřejmě bude z účasti na námi pořádaných burzách vyloučen. Tyto produkty velmi škodí všem, kteří jakoukoli formou s hudbou profesionálně pracují – od skladatelů a interpretů, přes vydavatele k obchodníkům s legálním zbožím.Zákazník, který si koupí padělek, koupí jej MÍSTO legálního produktu.Okrádáni jsou prakticky všichni, kteří se na legálním produktu nějak podílejí – je to nezákonné a z mého pohledu i zavrženíhodné. S bootlegy či „živáky“ to vidím trochu jinak. Bootlegy jsou z pohledu autorského zákona stejně nelegální produkty jako padělky a snažíme se nezvat ty prodejce, o kterých je známo, že značná část jejich nabídky bootlegy jsou.Všechny též upozorňujeme, že za legálnost nabízených produktů nese výhradní odpovědnost každý prodejce sám. Já osobně však bootlegy a bootleggery(prodejce bootlegů), kteří jsou v mnohém případě velkými fanoušky a vynikajícími znalci toho kterého interpreta, příliš neodsuzuji. Zásadní rozlišení mezi bootlegy a padělky vidím v tom, že na rozdíl od padělků, které si zákazník kupuje místo legálního produktu, si bootleg kupuje (in addition to) většinou fanoušek skupiny, který již stejně všechny možné legální produkty vlastní.Bootleg je pro něj jednak nový artefakt s trochu jiným zvukem a atmosférou, jednak má příchuť zakázaného ovoce.Je to doplnění sbírky.Po dobu, kdy nic legálního nevychází, tak bootlegy pomáhají udržovat interpreta v centru zájmu. Jak jsem již dříve řekl – budeme se snažit nabídku bootlegů co nejvíce omezit, zejména důrazným varováním všech prodejců, na druhé straně však neznám jedinou burzu ve světě, kde by se bootlegy v menší či větší míře nenabízely. Pamětní jsou koncerty Bruce Springsteena (z 80tých let) , na kterých občas vyzýval bootlegery aby zpozorněli a zapli magneťáky, neboť přijde nový kousek (který do té doby samozřejmě na žádné desce nebyl). Dále bootlegům někteří interpreti vděčí za to, že s nimi konečně velká firma uzavřela smlouvu.To je i případ skupiny Marillion, která již měla pouze v Evropě 5 či 6 veleúspěšných bootlegů, než si jich všimla tuším EMI. Nezdá se vám …..Kč za 1 m prodejní plochy příliš vysoká cena? Neřekl bych.Méně za m se platí dnes již jen na lokálních burzách v menších městech v Evropě.Ta samá částka se platí ve Vídni, více až podstatně více na velkých burzách jako např. v Miláně, Paříži, Barceloně, Londýně či Utrechtu Všem potenciálním prodejcům mohu vzkázat, že uděláme vše pro popularizaci této burzy od rozhovorů a článků až po masivní reklamu ve všech médiích včetně tisíců plakátů a letáků. Dále budeme mít absolutně nejnižší vstupné v celé Evropě a každý z předpokládaných nejméně 2000 návštěvníků dostane jako dárek MC. Také bude omezena prodejní plocha na max.250 běžných metrů, což spolu s velkou reklamou a faktem, že se jedná o první akci tohoto druhu u nás znamená, že ti, kteří to umí, si lehce spočítají, že riziko nízkého prodeje je velmi malé.Na druhé straně je tu velká možnost, že budou velmi příjemně překvapeni. Budeme se snažit, aby se Praha zařadila mezi ty velké INT.RECORD FAIRS a stala se pevnou zastávkou v kalendáři těch nejlepších prodejců také tím, že chceme tuto akci pořádat max.3 krát do roka.Letos ještě 11 – 12 prosince, příští rok pak v dubnu, září a opět koncem listopadu, či začátkem prosince. Jak vypadají burzy v západní Evropě? Rozdíly jsou obrovské.Od lokálních burz zejména v Německu, které pořadatelé, ve snaze vyždímat ze všech co nejvíce, pořádají každý měsíc, a výsledkem je , že se z této události stane místo setkání starých dobrých známých s omezenou nabídkou, až po ty skutečně Int.Record Conventions kam přijde více než 10 000 návštěvníků.Tyto Fairs se konají v Miláně, Barceloně, Paříži či Utrechtu max.3 krát do roka a jsou skutečnou prestižní společenskou záležitostí. Do této ligy bychom se chtěli dostat. Proto jsme také jako místo konání vybrali Veletržní Palác v Praze, který jako součást budovy Národní Galerie bude tvořit důstojný rámec pro tuto akci.

Diskutuj na Bbarak.cz