hledat

Tags:

Nejt: Rap jsem vždycky poslouchal hlavně kvůli textu, kterého tam dneska prostě už moc není

Sdílej

Úvod letošního září nás zastihl zprávami každoročně se opakujícími, ale i horkými novinkami. Nebudeme nyní řešit opětovné nasazení dětí ve školních lavicích ani rozpolcenost veřejnosti s vládními kroky a jejich výroky. Zůstaneme v milovaném žánru, neboť první podzimní měsíc je vždy předzvěstí plodného období, co se vydávání rapových alb týče. Etablované značky se po roční odmlce připomenou dalším tučným tracklistem, ale o slovo se mohou hlásit i ti, se kterými se možná vlastně ani vůbec nepočítalo. Jedním takovým může být plzeňský Nejt, který ve spolupráci s Kubakem vytvořil novou placku „Kruh“. Rozhodně ho tímto odstavečkem netaháme hrobníkovi od lopaty, ba naopak kvitujeme, že si našel čas utrousit pár slov ve studiu na zvukové stopy. A výsledek? Nejen o tom jsme se celkem obsáhle rozpovídali skrze toto interview.

Sedm let bylo studiové ticho, co se za tu dobu změnilo? Nemám tím na mysli teď rodinu, job a další klasické odklony, spíše mě to zajímá po hudební stránce…

Už sedm jo? To je hrozný… (smích) Studiový ticho úplně nebylo. Měli jsme s Kenasem skoro nahranou desku, určitě 10 tracků bylo nahranejch… Ale tak nějak se to táhlo, až nás ty nahraný tracky postupně přestaly bavit. Zároveň jsme se s Kenasem a klukama začli pravidelně scházet a zkoušeli jsme hrát na opravdový nástroje. (smích) Mimochodem naučit se hrát na nástroj v 28 letech nebo kolik nám bylo, když jsme začli, není úplně prdel. (smích) Založili jsme kapelu Anthony Jay Rivers a chodili jsme do zkušebny hrát. Já na bicí, Kenas na elektrickou kytaru a kamarád Kuba na bassu…občas nás navštívil Krouzmen, kterej hrál na klávesy… Když tak vzpomínám, ono to těch 7 let asi fakt bude, trávili jsme hraním na zkouškách fakt dlouhý hodiny.

To zní jako dobrý lákadlo vidět tyhle starý psi od majků za nástroji. Šlo to někdy i na podium? Je to ten big beat, jak zmiňuješ hned v úvodní skladbě?

Dokonce jsi měl i příležitost to slyšet a vidět! Hráli jsme jeden večer v jednom klubu v Plzni, nebyl jsem nikdy takhle nervózní. (smích)

Na svém kontě máš několik sólových disků, ale i pár zářezů v bandě s Kenasem. Byly tam v některých chvílích ambice posunout koníček v regulérní chleb? Co pro to bylo třeba udělat, co si třeba zpět vyčítáš?

Samozřejmě…snad každej by se chtěl živit vlastním koníčkem… Otázka je, jak moc by mě to bavilo, kdybych to měl jako práci. Vědět, že každej rok musím ideálně vypustit desku, abych zůstal relevantní, tlačit to na sílu… Těžko říct. Zároveň si myslím, že jsme od toho byli docela daleko. Sice jsme koncertovali skoro každej víkend, kolikrát jsme hráli i dvojáky… ale většinou to bylo za pivo a párek. (smích) Možná jsme mohli ještě víc máknout, dodělat tu společnou desku a vydat ji, ale jako spousta raperů i my jsme hrozný zevláci – a to si vyčítám. (smích)

Trochu na to navážu, i když si už tak trochu odpověděl. Nějaká města si s Kenasem odjel, pamatuji si i na účast v line upu Hip Hop Kempu. Byla tahle dvojka tehdy vlajkovou lodí Plzně? Nevyklidili jste ty pozice tedy až moc dobrovolně?

Nevím, jestli vlajkovou, ale je pravda, že nás lidi, minimálně v Plzni, znali a na naše akce chodili. Ale určitě toho rapu v Plzni bylo daleko víc, Krouzmen se Synchrem, Skeptn, Zkrat a Puškyn… A rozhodně jsme nic nevyklidili. (smích) Kenas se kolem rapu v Plzni motá neustále, chodí na akce, účastní se Mad Cirkusu, vede studio Cannaland, kam spousta mladejch kluků chodí nahrávat.

„Rap v Plzni zemře až se mnou…“ není škoda, že jedno z největších měst v republice je poměrně ticho a vychází tam spíše produkty, které se jen málokdy dostanou za hranice města? Mohl bys mi tu situaci tamní scény o něco více objasnit?

Jasně, že je to škoda. Hodně tu kluci jedou furt ve freestylu – Mad Cirkus je tu dost populární a lidi to celkem žerou. Kluci ty super řádky prostě nenahrajou do tracku, ale daj je živě při battlu… Rád bych ti řekl, že vím, čím to je, že se málokdo od doby Divokýho Západu z Plzně prosadí celorepublikově, ale prostě nevím, netuším to. Ale rád bych to konečně prolomil!

Dlouhá léta se ale daří značce Mad Cirkus v režii Krouzmena, kterou už jsi vzpomenul. Proč jsem tě ještě nezahlédl ani na jednom battlu? Jak jsi na tom s freestylem a dokázal by si v něm obstát?

Hodně mě poznamenal rok na intru a škola od Krouzmena, kdy jsem od něj dostával strašný čočky v každým freestylu, co jsme spolu ať před intrem, před školou o pauze, nebo hospodou, dávali. (smích) A prostě ne, můj mozek takhle nefunguje, rád si věci promyslím, zarapuju si to párkrát dokola, a když jsem spokojenej tak to tak nechám. Dokážu dát nějakej basic freestyle, ale nic, čím bych se chtěl chlubit. (smích) Mad Cirkus je ovšem jiná věc – tam si ty texty dopředu napíšeš, nastuduješ si oponenta a máš nějakej čas dopředu to vypilovat, jenže já nemam rád deadliny. (smích) Věřím, že bych se k tomu dokopal den před akcí a pak bych z toho byl akorát tak nasranej… Držím se radši psaní tracků, když už… To mě baví nejvíc.

Vraťme se ale k tvé desce, která vsází na sluchovody především starších vlků. Za ty roky se žánr dost změnil a vsází se mnohdy už na jiné hodnoty. Je i o tom nový tracklist, který se zaobírá nejen tím, ale i sociální uspěchaností a sny, které zůstávají jen sny?

Přijde mi smutný, že v tobě deska evokuje to, že je pro starší publikum – i když máš pravdu. Měl jsem takovou odmlku, kdy jsem prakticky rap neposlouchal. Poslouchal jsem hlavně jazz, soul, rock, nevěřil bys, jak super texty tam jsou… O problémech všedního života… A já rap vždycky poslouchal hlavně kvůli textu, kterýho dneska prostě už moc není. škrtt… Napsal jsem desku, kde jsem se vypsal o všem, co mě štve, co mi chybí, co mě dělá šťastným a co mám rád.

Já to myslel v kontextu toho, že mladší publikum se orientuje už na trochu jinou formu, a když tam není, tak se jich ten obsah nedotýká. Nezvažoval jsi tomu jít trochu třeba naproti, aniž by si musel dělat zásadní kompromisy?

Jo tak. (smích) …Uvažoval jsem o tom a určitě se to chci pokusit zrealizovat… Chtěl bych napsat track, kterej bude in, bude mít lyricky trochu hlubší význam a aktuální beat, co se dneska poslouchá. Chci se na to vrhnout hned po tom, co dořešíme tuhle desku. Uvidíme, co z toho vyleze.

O beaty se kompletně postaral Kubake, se kterým jsi spolupracoval již v minulosti. Proč ale dostal monopol? Řekl si o to svou aktivitou nejen na deskách Saxe nebo Wutyho nebo jsi chtěl prostě jeden rukopis na bubnu?

S Kubakem jsem byl hodně v kontaktu ohledně beatů, vždycky mě hodně bavily. Přišly mi vždycky hodně inspirativní, dobře se mi do nich píše. I když deska s Kenasem nedopadla, pořád jsem měl potřebu psát tracky… A když mi Kubake poslal asi čtvrtý beat, do kterýho jsem začal psát, řekli jsme si, že uděláme alespoň EP a nakonec z toho bylo 11 tracků.

A prozradíš nám ten proces vzniku? Vybíral si z tučného packu nebo se šilo na míru barů? Měl jsi svobodu slova při rozhodování nebo tam byl týmový kompromis?

Kubake mi naposílal možná 200 beatů. (smích) Je to blázen, strašně produktivní člověk… Na desce je dokonce řádka o tom, jak brečím nad tím, že nemam čas napsat do všech. (smích) Měl jsem naprostou svobodu. Když mě do pár minut něco napadne, tak vím, že ten beat použiju a bude mě to bavit.

A v otázce přizvaných hostů? Tak nějak se mi zdá, že jeden si prosadil toho a druhý zase toho…

Kubake přizval Murryho a Drogyho, kterej dal strašně super sloku – celej track utrhnul pro sebe. (smích) Strašně mě to baví… Já věděl, že tam nesmí chybět Kenas, i když to bylo fakt peklo, dohnat ho, aby tu sloku konečně dopsal! A Skeptn je plzeňskej král Mad Cirkusu, strašně se v posledních letech textově a rapově vytáhnul, rád jsem mu dal prostor a myslím si, že i on track urval a udělal dobrým. (smích)

„Lajky ani views pro mě nemaj žádnej význam…“ Není to už otřepaná fráze od těch, kteří nejsou v popředí? Neříkej, že se tě pozitivní ohlasy nedotýkají, stejně tak jak vstřebáváš třeba kritiku?

Určitě mě potěší, když mi někdo řekne, že to, co dělám, má smysl a je to dobrý. Jen si nemyslím, že lajky a views jsou ukazatelem kvality. V době, kdy má úspěch trapárna jako Clash of the Stars, Likehouse a jiné… Vždycky jsme to dělali hlavně pro to, že nás to baví.

Album je venku, což dokládá tvůj studiový hlad, ale máš ambice se vrátit i na stage? Jde to u tebe ruku v ruce nebo to skončí u samotného vydání?

Potřeboval bych pořádně nakopnout, protože čím jsem starší, tím jsem pohodlnější, a už se mi nechce jezdit do Horní Dolní hrát pro pár štamgastů… Ale minimálně pokřtít si ta deska asi zaslouží. Uvidíme, co bude dál…

A co tvůj letitý parťák Kenas? Bylo obtížné ho nahnat na dva příspěvky tvého sóla… Je možné, že by se tahle značka v dohledné době oprášila?

Bylo to těžký, snažil jsem se o to snad 2 roky, až nakonec snad měsíc zpátky konečně sloku napsal. (smích) S Kenasem se vídáme každou středu na zkoušce s kapelou. A párkrát už tam padlo, že by si to zasloužilo oživit a tu společnou desku udělat, nebo minimálně napsat pár singlů… Nepřestávám věřit.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1