Kruh je geometrický útvar, který nemá ve své podstatě začátek a konec. I proto se můžeme často setkat s barvitými přirovnáními ve smyslu, že se vše točí dokola a ve své podstatě opakuje. Však i lidé se mnohdy točí v začarovaném kruhu, ať už tím máme na mysli „vývoj“ napříč generacemi, nebo příběhy jednotlivců. V obou případech se mnohdy ukazuje, že skupiny i jednotlivci mohou být nepoučitelní ze svých chyb, které pak opakují a opakují. Kruh může být ale i vyjádřením toho, že jedna kapitola, rozepsaná kdysi dávno, ještě nedoznala svého konce i přes přehodnocení životních priorit a ona vlastně i s lehkou odmlkou dál pokračuje. Ať tak či onak, přesuneme se přímo k tracklistu alba, jež dostalo název „Kruh“. Mají ho na svědomí tváře, které nejsou tuzemskému rapovému publiku úplně neznámé, i když přední příčky vlastně nikdy neokupovaly…
Nejt & Kubake jsou „Zpátky ve městě“ a je vlastně úplně jedno, jestli tím máme na mysli Plzeň, Ústí nad Labem či vlastně jakékoliv město v České republice, kam se jejich zvukové stopy dostanou. Charismatický hlas spojený se zajímavou verbální stránkou, která je provázaná s podklady na míru. Výsledek pohladí po duši, možná otevře některé oči, ale ve své podstatě se nabízí i dotaz, zda se v českém rapovém podhoubí najde dostatečný počet sluchovodů, které jsou ochotny se k tomuto artiklu natočit.
Kruh je sympatickým opisem člověka, který si prošel koncertní mašinérií, může se nějakým způsobem ohlížet a i po letech si udržel lásku k žánru jako takovému. Nechce svou hudbu na sílu prodat publiku, jen by rád opsal svůj příběh a pohled na některá sociální témata. Vytvořený artikl pak pohupuje na trhu a záleží jen na přízni osudu a vlastně i pojetí, s jakým se setká přijetím. Věřím tomu, že oba autoři se nespokojí s uznalým pokýváním přátel a poplácáním po zádech, stejně tak ale necítím chuť uzurpovat si nějaké přehnané nároky, i když jistá dávka dravosti by výsledku neuškodila.
Pokud bych měl a vlastně i mohl pohlavkovat, tak bych určitě poukázal na pouhý papírový obal, ve kterém je CD prezentováno sběratelům originálů. Dlouhodobě se pozastavuju nad ekonomickým tahem, který na jedné straně snižuje náklady, na té druhé ale nenabízí o mnoho více než digitální distribuce. Obecně jsem zastáncem toho, že kupující by si rád prolistoval bookletem, ať se jedná jen o pouhé fotky, děkovačky nebo texty jednotlivých skladeb. Člověk vydávající album a prodávající svůj artikl by neměl zapomínat, že lovení kapříků z peněženek se dělá snáze, když se přidá do hry i něco navíc…
Se samotným obsahem nemám ale sebemenší problém, neboť nabízí zajímavé momenty, které poukazují na bizarnost doby a pohled člověka, který se nebojí nahlas říct, jak to vidí vlastním úhlem pohledu. V mnoha případech se služebně starší posluchač snadno slučuje s vyřčenými myšlenkami, nic nevyplouvá napovrch na sílu ani takovým tím vtíravým stylem, kdy se někteří vymezují a staví svůj úhel pohledu na obdiv jako jedinou správnou cestu. To celé je dokresleno několika hosty, kteří fungují jako zpestření a zároveň posilují vazby, které v té plzeňsko-ústecké bublině fungují již nějaký ten pátek. Nezapomínejme na bubny, Kubake už několikrát prokázal, že patří mezi tuzemskou špičku v kategorii, na kterou se soustřeďuje. Samozřejmě je jasné, že masový proud mu nebude příliš rozumět, ale milovník hudby ocení, i když třeba žánru jako takovému zrovna neholduje.
To, co na „Kruhu“ obdivuju, je mu ale zároveň i jistou překážkou a mantinelem. Tracklist nevykazuje žádný zásadní moment, který by strhl pozornost. Funguje to jako celek, ale nikdo si v roce 2022 už nepamatuje celé tracklisty. Stačil by jeden silnější hit a větší tah na branku, samozřejmě bez nutnosti se zaprodat cizím ideálům, a možná by se těch sluchovodů našlo více, ale svým způsobem cítím, že tohle album by mohl být odrazovým můstkem v návratu Nejta. I po letech půstu deklaroval, že si rapovou řeholi osvojil a nějakou enklávu by osvojit mohl. Zároveň ale musí také cítit, že zacílil na skupinu, která není početná a ten dosah nebude zase tak markantní. Z pohledu hudby je ale „Kruh“ povedenou plackou, která neurazí. Záměr tu je očividný, vystavět rapový obsah i pro ty, kteří se už báli, že z žánru jako tokového vyrostli jak děcka z tenisek.
6/10