hledat

MARS ILL – Sound Methods (2002)

Sdílej

Hele nechtěl bych nikoho urazit, ale přesto, že hiphopová kultura má své kořeny hluboko mezi Negroidním obyvatelstvem této planety, bílá komunita pomalu začíná černé muže (i ženy) přesrávat. Mars Ill (a nejen oni) jsou toho jasným příkladem. Tenhle přísný duet, producent/Dj Dust a MC ManChild, reprezentuje East Coast (nebo už je to South?), Coca-Colové město Atlanta, stát Georgia. Dokupy se dali v roce 1998 a začali tvořit na Uprok Records. Za sebou již mají album „Raw Material“ (Uprok/2000), jakési znovu vydáni tohoto alba (rok 2001), singl „Mona Lisa“ (Uprok/2001), deepspace věc „The night we called it day“ (Uprok/Leden 2002). Tenhle výtvor byl poslední na Uprok Records, následuje přechod na Ill Boogie Records (Akbar, Emanon,…), kde za velmi krátkou dobu vypustili singl „Redefine“ a EP „Blue Collar Sessions“ (Červen 2002). A taky letošní album „Sound Methods“ v limitované edici. Takže dost keců, přistupme k věci. Album působí temně, samply jsou tvrdé, mnohdy mi připadají jako vystřižené z nějákého hororu (úvodní track by se parádně hodil jako soundtrack k nějáké zabijárně). Songům vévodí tvrdé, kopající beaty (většinou bez hajtek). Na albu mi akorát poněkud vadí stereotypičnost těchto samplů, některé zvuky jsou použity ve více skladbách…. Skreče perfektně zapadají do tracků a tvoří nezbytnou část alba (někdy skreče kopírují melodii, kdyby tady nebyly track by byl značně ochuzen). Rap je přísný a i přes poměrně „měkký“ hlas mě dokáže jeho flow pěkně nakopnout (rapem i flow je ManChild přirovnatelný k Slugovi z Atmosphere, a vůbec tahle grupa je soundem velmi podobná Atmosphere).K majku přišla pomoc pouze v tracku Mona Lisa, kde ukázali svou tvrdost Playdough a Jax Lil‘ Sci. Album rozjíždí track „A Sound Method“ s temnou flétnou, hlubokým horn strašidelná rolnička (normálně bych se výrazu „strašidelná rolnička“ smál, ale tady k smíchu není) a velmi hutné scratche. Jak už to tak bývá, druhé místo tracklistu většinou tvoří nejsilnější track celého alba a ani zde se nekoná vyjímka. Do písně „Chain Gang“, s beatem tvrdším než beton, by mohl třeba Nelly zazpívat, a track by stejně byl jeden z nejtvrdších, co jsem kdy slyšel. Tvrdý riff, velmi hluboká flétna a úderný beat vás zaručeně nenechají v klidu. Dále bych se chtěl zastavit nad trackem „Stand still“. Jak už jsem se zmínil, zní to podobně jako Atmosphere, ale tenhle track jakoby chtěl kopírovat nebo co. Jako vystřižený z alba „God Loves Ugly“ od Atmopherů. Velmi tvrdá věc „Mona Lisa“, které vévodí hluboká kytarová strunka, opět velmi tvrdý riff a beat, ale hlavně rap hostů je asi druhým nejsilnějším místem celku. Další pozoruhodný track je předposlední věc „My Life“. Rozjede se to v duchu jemné kytarky, hned sem si říkal: „Že by se ani tohle album neobešlo bez nějákého ubrečeného songu?“ Opak byl pravdou, po rozjetí beatu a rapu se z ubrečeně vypadajícího tracku stal hustě ztvárněný životopis („pis“ tady asi moc nesedí, ale životomluv…). Celek uzavře tvrdá, contrabassová „Our Song No“ a album je na světě. Zbytečnosti tady nejsou. Příznivcům tvrdého hip hopu a striktního beatu rozhodně doporučuju! Tracklist: 1. A sound method 2. Chain gang 3. Spellbound 4. Stand still 5. The calm before 6. Mona Lisa (feat. Playdough a Jax Lil‘ Sci) 7. Backwater 8. It’s O.K. 9. Souled seperately 10. Tales from cloud 7 11. My life 12. Our song

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?