Doporučené
Marpo vydal třetí desku, jež je opět opředena vlnou kontroverze a otázek. Už to začíná být jakési menu, které se nám naservíruje vždy, když Marpo vydá album. Tentokrát však rapper nemusel pátrat hluboko, aby překvapil – deska "Rapstar" má svérázný název, Marpo si založil label a chtěl nalákat Keith Murray na desku. Čtěte… Nikita: Vydal jsi desku „Rapstar“ – rád bych se pozastavil nad titulkem: Co pro tebe představuje pravá Rapstar? Marpo Rapstar v České Republice není, je to nadsázka. Vzal jsem to jako vtip – třeba poslední Nasova deska se jmenuje „Hip Hop Is Dead“ a rozpoutala vlnu zájmu. Rapstar je svým způsobem něco podobného – ber to jako srandu. Neděsíš se toho, že posluchači tu ironii nepochopí? Mně je úplně jasný, že to nepochopí. I když to řekneš ve dvaceti rozhovorech, tak to stejně nepochopí. Ale s tím jsem od začátku počítal. Myslíš tou ironií někoho konkrétního na české scéně? Spíš na lidi, co si myslí, jací jsou hrozní hustlers a pimps a podobně… Konkrétní to není. Rapstar vyšla u Universalu. Někdo bude tvrdit, že je to komerční label, který nemá s rapem nic společného. Dokážeš srovnat desku Marpokalypsa a Rapstar po výrobní stránce? Bylo jednodušší vydat u majoru? Rozdíl je třeba v datech – u majoru máš určitý deadline, do kterého se musíš chtě nechtě vejít, a čím blíž deadlinu jsi, tím je to víc stresující. Když vydáváš sám, tak máš neomezeně času na přípravu materiálu, protože si desku můžeš vydat, kdy chceš. Výhodou majoru ale je, že dostaneš rozpočet na desku a můžeš si zaplatit producenty a spoustu věcí, které bych si normálně nemohl dovolit. A jestli je Universal komerční – je to největší firma na světě, to je jasný, že je komerční. Je nesmysl rozdělovat něco na underground a na komerci je podle mě blbost – buď je něco kvalitní nebo nekvalitní. Na desce se objevují podobní interpreti jako na minulé desce. Proč ti samí? Je to tím, že tě nikdo jiný nebaví nebo jenom proto, že s tebou nikdo jiný spolupracovat nechce? Určitě spousta lidí se mnou spolupracovat nechce, a já jsem v Čechách ani nikoho neoslovoval. Spíš jsem hledal v zahraničí jména jako Keith Murray a podobně, ale ti nechtěli podepisovat smlouvy, takže to nakonec nevyšlo. Spolupráce s lidmi, kteří jsou na desce, mě baví, proto s nimi pořád dělám. Desku samotnou máš oproti minulému albu tématicky širší. Marpokalypsa mi přišla jako nepovedená snaha udělat Původ Umění 2. Dokážeš srovnat Rapstar a Marpokalypsu? Je to úplně něco jiného. Marpokalypsa byl rap od začátku do konce a Rapstar je barevnější a víc hudební. Nezkoušel ses zpívanými refrény přizpůsobit požadavkům Universalu, aby to třeba bylo líbivější pro nezaujatého posluchače? To vůbec. Mně řekli pouze: „Dělej, co umíš, a až to uděláš, tak uvidíme, jak to dopadne.“ A nakonec z toho byli nadšeni. Nová deska není klasický rap – na rozdíl od Původu Umění nové album zpříjemňují refrény… Rapstar má také dost aktuálních témat nebo reakcí. Jak dlouho jsi psal texty? Podle poslechu to vypadá, že jsi je smolil před lisem. Texty jsem měl připravený už dřív, pouze jsem musel něco přehrát a některý věci jsem předělával. Co se týče psaní – texty jsem si psal dřív na notebooku a potom je tahal do studia. Tentokrát jsem devadesát procent desky nahrál doma, což je lepší, protože reaguješ na určité pocity rovnou z fleku. Pokud srovnám Marpokalypsu a Rapstar, najdu tam určité věci, které tě štvou natolik, že se k nim neustále vracíš. Třeba, že tě poslouchají malé děti a že se ti bojí všichni říct kritiku do obličeje. Proč se k těmto tématům vracíš? Vracím se k nim, protože jsou aktuální a serou mě. To, že mě poslouchají malý děti – z toho jsem si udělal srandu. Dělám si srandu sám ze sebe a neberu to tak vážně. A když se podíváš na jakýkoliv fotoreport, tak na každém koncertu jsou většinou děti. A já to navíc neberu, jakože mě poslouchají děti – ony si tě vybraly, protože tě chtějí poslouchat, a já jim přece nemůžu říkat: „Jděte do hajzlu a neposlouchejte mě!“ Hip-hop je hudba pro každýho… V tracku napadáš skupinu Bow Wave – proč zrovna Bow Wave? Borat je fajn. Taky se u tebe setkávám s názorem, že se v Čechách málo pomáhá začínajícím rapperům, a ty jsi ten Mesiáš, kdo se toho ujal. Myslíš, že je tu tolik rapperů, kteří potřebují pomoct, nebo je hip-hop pouze trendová záležitost, která časem zmizí, což ostatně říkáš ve svých textech taky. Vždycky se říká, že jsem novej a podobně, ale já jsem dělal rap, když byly začátky Penerů. Rapoval jsem si doma a nikdo se o mě nezajímal, ani já jsem nevěděl, jak se procpat. Četl jsem Bbarak a říkal jsem si, že bych taky chtěl prorazit. A když se mi to po několika letech povedlo, tak se snažím dát prostor těm, ve kterých vidím potenciál, protože vím, jak těžké je prorazit, zvlášť, když ti někdo hází klacky pod nohy. Ani nevím, jak se mi to povedlo, ale prokličkoval jsem a vydal album. Považuješ rappery, jimž pomáháš, za kapacitu v oboru, která českou scénu potáhne, až ostatní půjdou do důchodu? Nikdy nevíš, kde budeme za deset let. My jsme nová generace a uvidíme, jak to bude… Hrají tě na Nově, na Očku, jsi mezi rapovou komunitou známý, přesto nevystupuješ na festivalech. Viděl jsem tě jenom na prvním ročníku Urban Rapublic. Je nějaký důvod, proč se na festivalech neobjevuješ? Mám svůj tip, že pár lidí o mně roznáší určité pomluvy, viz. nacismus a podobně… A proto mě třeba nezvou na koncerty nebo festivaly. Já jsem ale nabídky na nějaké festivaly měl, tou dobou jsem ale trénoval na zápasy, takže jsem nikam nejezdil. Na desce se neustále omílá název Musiclovers. Představ jeho účel a koncept… Musiclovers je spolek a label dohromady. Založil jsem ho jako label a chtěl bych pod ním vydávat svoje felly. Hard Target bude první, kdo na něm vydá desku. Jinak na Musiclovers je spolek lidí co se týče produkce, rapu a grafiky. Kfied – produkce a mix. Hard Target rapuje, michá, masteruje, zpívá, děla grafiku, obaly na co si vzpomeneš a Noble z FL je taky grafik, vektorovej blázen! A Wohnout. Budem se rozšiřovat postupně ale až přijde vhodný čas!