hledat

Tags:

Janis Ideal – Načo (2022)

Sdílej

Slovenská rapová enkláva v českém azylu není dlouhé roky nic překvapivého. Svého času v matičce stověžaté pobýval Radikal Chef a jako doma se tu cítí také Zverina, ale tím výčet rozhodně nekončí. Nezapomínejme třeba na Matyse z Ty Nikdy, On Timona, Beora či Bohuše DLM. Nebyla to také jen Praha, která poskytla zázemí našim východním bratrům. Například v Plzni bylo možné registrovat slovenské trio Kumpani a jeden z nich má venku čerstvé album „Načo“, se kterým se pokouší získat pozornost posluchačů.

Rodák z Ružomberoku se do města známého po celém světě pro svůj chmelový mok vydal zhruba před čtrnácti lety. V té době měl již nějaké zkušenosti s freestylem, které chtěl dále zúročovat také na nové adrese. Spolu s Kyllem a Leikerem obráželi stage jako Kumpani, ve freestylu posbíral několik pohárů. Jak se zdá, Janis Ideal toho na svém kontě nemá zrovna málo, ale jsou tu taktéž velká „ale“.

Tím prvním je lehce toxické prostředí, které tě v mateřském jazyce lehce dusí. Slovenskému rapu se tu daří především díky silnému exportu zpod Tater, ale tamní rodáci stěhující se do Čech to mají o dost složitější. Tuzemské publikum bude v domácím prostředí vždy vsázet více na zdejší koně, navíc i opačným směrem exportu to zase až tak nefunguje a slovenští rappeři žijící v Čechách moc pozornosti na Slovensku neposbírají.

Když se ale vrátím ke jménu Janis Ideal, který má za sebou kromě této desky již dva roky staré EP „Obeta“ vykazující i obstojnou věc „Posledná ciga“. Obsah nového alba „Načo“ mi ale přijde místy dosti plochý, neotesaný, až prázdný. Rap o rapu, poukazování na nedostatky okolního světa a prostředí, zvrácené charaktery lidí, závist, agresivita, mocenské boje. Kromě toho, že zde bylo řečeno něco již mnohokrát řečeného, se potýkám také s tím, že mi ani hlasový fond Janise Ideala nepřijde příliš atraktivní.

Pár světlých momentů se objevuje, jako třeba věc „Nechaj ma dýchať“. Nikoliv svou originalitou, ale tou energií, která se z výsledku line. I když v tomto případě se mi zdá, že ten podklad mi připomíná vzdáleně věc „Drogy & alkohol“ od PTK a Protivy. V mnohých pasážích ale vnímám tu potřebu se neustále před někým obhajovat, tvářit se silný a přesvědčivý v rapové disciplíně. Ono to k tomuto žánru neodmyslitelně patři, ale jako by to šlo ruku v ruce s jistou dávkou křivdy.

Výběr produkcí není špatný, ale zároveň mezi nimi nevnímám žádný zásadní hit překračující hranice města. Pozornost si svou atmosférou rozhodně zaslouží skladba „Oko za oko“. Technická stránka Janise Ideala je na obstojné úrovni, ale s ohledem na délku jeho kariéry bych možná čekal větší lyrickou vyzrálost. Celkový dojem ve mně budí názory, že na lokální úroveň se jedná o desku, která nikoho příliš neurazí, ale mimo okruh známých a sousedů příliš sluchovodů neokouzlí.

Je to dělané poctivě, srdcem a zápalem, ale zároveň se to jeví jako tuctové zboží, které jsem si kupoval již před patnácti lety. Janis Ideal zřejmě nenaváže na věhlas, který svého času získali v jeho rodném městě Dramatikz, ale i nadále bude fungovat ve svém tvůrčím ekosystému, i když jako posluchač z vnějšího světa cítím, že mu to asi lépe šlape ve freestylu a i Mad Cirkus v několika momentech naznačil, že příprava a studiová tvorba ztrácí tu auru kolem toho.

3/10

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1