hledat

Inside: Někdo má dobrý texty, někdo produkce, my máme všechno

Sdílej

Kapela Inside vydala začátkem měsíce novou desku "Slyšíš dobře?!" a v sobotu ji pokřtila s partou hostů v klubu Lávka. Kdo to jsou Inside? Dobrá otázka na úvod. Říkali si Inside Kru, existujou deset let, ale dost možná úspěšně unikají radaru vaší pozornosti. To jim samotným (v aktuální sestavě Sax, Acme, Ya1see, DJ Trusty) ale zcela určitě ani nevadí a klidně to budou dělat dalších deset bez cen na poličce a teplákových souprav od sponzora ve skříni. Už když Sax vydával desku “Tohle musí ven“, naznačoval, že dělání muziky je pro ně spíš bytostná potřeba, než způsob jak si hladit ego a krmit měšec. Jsou špatný, že to nikam nedotáhli? Ne, minimálně beaty od Trustyho zní jako vysoce nadprůměrné zboží. Neprorazili. Můžou si za to sami nebo se to hodí na neexistující hledače rapových pokladů? Neumí brousit lokty? Občas vypadají jako smíření s lehce prokletým osudem, ale možná jen čekali, až budou mít v ruce desku, za kterou si budou naplno stát. A tu mají až teď. Nebo že by to bylo ještě něčím jiným? Prý smrtící koktejl – zevláctví a špatné promo, protřepat, nemíchat. Kdo ví? Z volného sdružení zevláci postupně vypadli a aktuálně jsou ready vás přesvědčit jako kapela Inside kvatro Sax, Acme, Ya1see a DJ Trusty, že jejich sázka na originalitu a osobitý sound bez kompotu ze stále stejných hostů, byl dobrej nápad. Tak uvidíme, jestli to vyjde tentokrát. Dali jste se dokupy v roce 2000, ale za těch deset let se vám vlastně nepovedlo nějak výrazněji zapsat do povědomí lidí. Čím myslíte, že to je? Nepřipadáte si navzdory vašemu jménu trochu jako outsideři českého rapu? Sax: Mezi rokem 2000 a 2005 se toho moc nedělo, v roce 2005 jsme vydali desku, ale proma moc nebylo. Je fakt, že kolem byla parta zevláků, který na to dost kašlali a až v poslední době jsme to začali někam směřovat, aby to mělo nějakej smysl. Nepřipadám si jako outsider, ale asi jsme to málo tlačili. Ya1see: Hodně jsme hráli. Možná jsi o tom moc neslyšel, ale ono taky záleží, v jaký společnosti se pohybuješ. Lidi to znaj, ale je to pořád pod povrchem a až teď to postupně vylejzá. Myslím, že v povědomí lidí jsme. Že když jim řekneš Inside, tak maj tušení, ale neví přesně jak to je, protože až teď to dostává nějakej tvar. Já vím, že existujete, ale nemám pocit, že by na mě koukali vaše obličeje z plakátů a vaše jména z party listů. Říkáš, že jste hodně hráli, kde? Ya1see: Nejdřív se musíš vyhrát a až když zjistíš, že to lidi baví a zajímá, můžeš teprve řešit „Aha, neděláme to asi úplně špatně, tak byste s tím mohli zkusit dělat něco víc.“ Jít víc dopředu, zkoušet něco novějšího… Tady ten českej rap je o tom… O čem vlastně kurva je? Doteď jste tedy neměli těm lidem co cpát? Sax: Ne. Hráli jsme po menších klubech po celý republice a myslím, že docela úspěšně. Máš pravdu, že jsme nebyli vidět z plakátů na nějakej větších akcích, až na výjimky, ale koncertů byly spousty. Acme: Kluby byly vždycky víceméně plný a lidi to bavilo. To si alespoň myslím já. Hráli jsme na různých multikulturních akcích, kde za to publikum bylo vděčný. I to myslím ovlivnilo, co za lidi nás poslouchá. Ta populace je starší, jsou to lidi zaměřený nějak jinak, než lidi, co poslouchaj jen hip hop, každej den couraj po hiphopovejch serverech a sledujou diskuze pod článkem. Ya1see: Po dva roky jsme třeba byli jediná hiphopová kapela na ska festivalu Mighty Sounds. Je to na jednu stranu něco jako kdyby jela ska kapela na Hip Hop Kemp, ale bylo to dobrý. Když chceš tu muziku prezentovat i lidem, který jí jinak neposlouchaj nebo vůči ní maj nějaký předsudky a chceš jim dokázat, že je to jinak, tak jim jí musíš přinést, pokud chceš, aby se ti rozšířil okruh poslouchačů. Když byste měli shrnout svůj pocit z dráhy, kterou máte aktuálně za sebou, máte pocit, že se stalo vše tak, jak mělo? Dost často potkávám kapely, co ve frontě na nějaký pronikavý úspěch alespoň částečně zatrpknou a mají pocit, že jim někdo házel klacky pod nohy. Sax: Takovej pocit určitě nemáme. Víme, že je to částečně taky naše vina… Udělali jsme málo věcí. Máme v podstatě jednu desku, což je strašně málo. Máme nějaký sólový věci, máme nějakou produkci, ale mohli jsme víc makat. Nová deska se jmenuje "Slyšíš dobře?!" s otazníkem a vykřičníkem. Je to lehce podrážděná fráze pro natvrdlé a nahluchlé? Jak to má posluchač rozklíčovat? Sax: Otazníkem a vykřičníkem se zároveň ptáme a zároveň to chceme zdůraznit. Mě na první poslech zaujali Trustyho beaty, lízlé dubstepem. Chtěli jste upozornit „slyšíš dobře, Inside s novým zvukem“? Sax: Je fakt, že lidi, co znali naše starší věci, asi můžou bejt překvapený. To je ale tím, že se k nám přidal Trusty a dal do toho jiný vlivy, dělá beaty, který jsou do dubstepu a electra, tak jsme chtěli upozornit, že je to jinde, než to bylo. Acme: Po zvukový stránce si myslím, že je deska hodně různorodá. Je dobrý, že máme v kapele dva producenty Saxe a Trustyho, oba dělaj krutý beaty a je fajn, že si celou desku rozdělili. Na scéně všichni dělaj se stejnýma producentka – je tam hodně Wich, hodně eMeReS… Dělaj krutě, ale dělaj pro všechny. Sax: My chtěli, aby deska měla náš vlastní sound. Deska s deseti různýma producentama je dobrá z pohledu marketingu, ale jako celek to pak nemá moc systém a řád. Přijde mi, že to pak není osobitý. Acme: Tenhle sound je stoprocentně Inside. Jsou právě beaty a sound tím gró Inside? Co je vaše nejsilnější stránka? Sax: Originalita a osobitej zvuk. Když si to pustíš, poznáš, že jsi to už neslyšel čtyřikrát u někoho jinýho. Je pravda, že Ya1see má oldschoolovej, vyzpívavanej styl rapu, kterej asi nikdo jinej nedává… Ya1see: Kterej někomu sedí, někomu nesedí, někoho sere… Až takový emoce v lidech vzbuzuješ? Ya1see: Vždycky lepší, než jim bejt ukradenej. Jestli je někdo charakteristickej tím, že píše dobrý texty a někdo tím, že má dobrýho producenta, já myslím, že my to máme v pořádku všechno. Acme: Já bych určitě ještě rád vypíchnul témata na desce. Jsou to texty o něčem. Sax: Nejsou to nějaký velký sdělení, ale chtěli jsme, aby tam byly nějaký normální témata a song někam směřoval, což tam z devadesáti procent je. Jsou tam asi jen tři skladby o všem a o ničem, zaměřený jen na atmosféru. Ya1see: Nechtěli jsme dávat stylem „Mám v ruce majk, jsem hrozně krutej, mám novou mikinu, všechno je to super“ a další klišé. Když si poslechneš skladbu “Slyšíš dobře“, zjistíš, že je to něco úplně jinýho. Všichni tu dělaj to samý, takový machrovinky. Battle texty můžou bejt vtipný, ale tady je to nuda. Všichni to dělaj stejně, nic tam neříkaj, nepoužívaj ani žádný nový slova, je to prostě nuda a už dlouho. Prago Union, Pio Squad nebo WWW to možná jako jediný někam posouvaj. Když se koukneš na mladý kapely, který se snažej prorazit, dělaj tu chybu, že opakujou tu nudu. Sax: Mě baví, jakým směrem se scéna posouvá produkčním a zvukovým směrem, že to začíná bejt různorodý. Přijde mi, že se lidi ale bojej rapovat o věcech, který jim asi připadaj moc obyčejný, přitom můžou bejt děsně silný. Třeba Kato dokáže takovýhle věci zpracovat naprosto geniálně. Co byste tedy od textů a muziky chtěli a co byste sami chtěli dávat posluchačům? Má to být nějaká hluboká filozofie? Sax: To vůbec. Já mám takovou teorii, že text je dobrej, když tě při něm aspoň jednou zamrazí v zádech a zježej se ti chlupy. A je úplně jedno, o čem je. Je to tak v každý muzice, vlastně to nemusí ani bejt v textu, může to bejt hudební motiv, okamžik, kterej dělá z tracku dobrej track. Ya1see: Jsou různý texty, ale asi by tě měli pobavit nebo donutit přemýšlet, případně obojí. Aby ti to něco řeklo, aby tě ten text zaujal, abys jenom neposlouchal a nevěděl, o čem to vlastně je. Kato to dovedl k dokonalosti, českej jazyk využil prostě maximálně. Kato udělal s češtinou něco úžasnýho, co tu nikdo jinej nedělá. Desku máte venku 14 dní, jak se lidem líbí? Mají při jejím poslechu mrazení v zádech a zježený chlupy? Sax: To nevím. Odezvy jsou dobrý, prodej uvidíme, protože na EMI jsme CDs dali teprve včera. Máte v rapu nějaký ambice? Co byste v něm chtěli dokázat a proč ho vlastně děláte? Sax: Pro mě je to nutnost, je to moje životní náplň a neumím si to bez toho představit. Nemám nějaký cíle, že vyhraju Anděla nebo něco podobnýho. Chtěl bych to dělat, aby mě to bude furt bavilo a jestli se to někdy někam dostane, to už je jenom navíc. Acme: To už je jenom příjemná odměna. Mě to baví. Baví mě, když jsem na pódiu a můžu komunikovat s lidma. Baví mě muzika, dělám jí dlouho, začínal jsem v garáži se Zakem a Hafim… Bavilo mě to tenkrát, baví mě to i teď, snažíme se to posunout a dokázat, že to za něco stojí. Když jsem poslouchal vaše vyprávění, přišlo mi, že všechno směřovalo a gradovalo směrem k téhle desce. Asi by se teď tedy mělo něco stát, ne? Měl by přijít nějaký zlom nebo minimálně alespoň víc koncertů, ne? Sax: Dřív nám dost pokulhávalo promo. Tuhle desku chcem dostat pořádně mezi lidi a jezdit koncerty, protože je to určitě to nejlepší, co z nás kdy z Inside jako z celku vylezlo. Na desce mě zaujal moment, kde mluvíš o paragrafech od hoven. Nejsi náhodou právník? Sax: Jo, jsem právník. Fascinuje mě to propojení. Děláš rap, který nečekám, že budou úplně brát studenti právnické fakulty, s pečlivě udržovaným účesem a kravatou. Na druhou stranu máš kamarády, kteří dělají graffiti. Jak funguje propojení těchto dvou světů? Sax: Já to takhle vůbec nevidím. Studoval jsem, udělal jsem práva, byla to etapa v mým životě, věnuju se tomu, ale vůbec to neberu tak, že by tyhle světy spolu nemohli fungovat. Nevím, co ti na tom přijde zvláštního. Zvláštní mi přijde třeba představa situace, kdybys potkal spolužáka z práv, který by třeba shodou okolností vystupoval jako žalobce v kauze chyceného graffiti writera, který by byl tvůj kamarád… Sax: Paragrafy od hoven, protože v našem právním řádu existuje spousta věcí, který jsou úplně na hovno, jsou špatně udělaný. Takže ty chceš infiltrovat systém a rozvrátit ho zevnitř? Sax: Nechci nic rozvrátit, ale mám takovej sen, kterej pomalu začínám i realizovat. Je tu organizace OSA, která má naprostej monopol a v nějakým státě v Evropě už je na tu jejich společnost i podaná žaloba. Autorský právo je právo, který má každej, ale ty když přijdeš do rádia a řekneš jim „Ukažte mi playlist a zaplaťte mi za moje skladby, co jste hráli“, tak ti prostě nezaplatí. I kdybys nebyl autor zastupovanej Osou, tak ti řeknou, že právě Ose to odvedli. To je pro mě naprosto nepřípustný. Chtěl bych se tedy zasadit o založení nějaký konkurenční společnosti. S kým jste si blízcí v českém rapu? Na desce máte třeba Zeměvzduch. Acme: Zeměvzduch určitě. Bee je krutej freestyler, Regie píše super texty, je dobrej rapper a taky dobrej freestyler. Známe se delší dobu, jsou to naši dobrý kamarádi, udělali jsme s nima mixtape a Sax s Regiem chystaj i společnej projekt. Ya1see: Určitě i Notes From Prague. Antwiho pamatuju ještě když byl malej kluk a musel bejt brzo doma, pamatuju když začínal rapovat a hráli jsme na stejných akcích. Je to v angličtině, někomu to vadí a nebere to za českej rap, ale vychází to z českýho prostředí, pro mě to teda českej rap je. Negatif je dobrej DJ, kapela jim šlape dobře, maj novou zpěvačku, která je super… Tady jsou dobrý kapely, který nemaj propagaci a lidi se o nich nedozvěděj. Tady nefunguje to, co venku, nejsou tu žádný vyhledávači kapel a talentů, kapely si to všechno musej dělat sami, protože na takhle malý scéně nejsou peníze na manažera, kterej by se staral o promo. Jsou tu kapely, který jsou zajímavý, kreativní a všechno, ale neuměj obchodovat. Myslíš, že v době Facebooku je možné ututlat nějaký talent? Ya1see: To je těžký, jde o to, jak se to k těm lidem dostane. Acme: Nebo abys na tom Facebooku spíš ten talent neztratil. Pokud se bavíme o promu a možnosti dát o sobě světu vědět, je opravdu technicky možný někomu nadržovat a někomu to zatrhnout? Sax: Ne, to ne. Myslím, že dneska je jednodušší se k lidem dostat a zaujmout je. Jde o to to někam dotáhnout. Jsou lidi, který vystřelili, protože udělali dobrý věci a pak zase zapadli. Nikdo se tomu dál nevěnoval a oni na to neměli sílu nebo schopnosti. Mně přišlo naopak spravedlivý, že tu možnost má každý a kdo není dost dobrý a dost vytrvalý zároveň, tak prostě odpadne. Na desce máte mezi hosty ještě Trustyho kámoše iCONa. Snažili jste se přes Trustyho sehnat i další hosty? Sax: Měli jsme nějakých pár beatů, ale nakonec to vyšlo takhle. Nechtěli jsme s tím moc otálet. Měli jsme asi 30 tracků, ze kterých jsme vybrali těchto 16 a myslím, že je tam to, co tam má bejt. Acme: Tahle deska měla bejt hlavně o Inside, nechtěli jsme to stavět na hostech. Máme tam jen blízký kámoše od DJ’s ve skreč tracku po zpěvačku Kláru a Regieho. Přijde mi, že jste s velkým gustem zpracovali třeba skladbu “Obžerství“, jaká je vaše srdcovka na desce? Sax: Jo, “Obžerství“ je vtipný, na to budeme v létě točit i klip. Já mám ale nejradši asi skladbu “Tetřev“. Mám rád tvrdý beaty a už když mi ho Trusty pouštěl poprvý, říkal sjem si, že to má super atmosféru. A baví mě i skladba “A já chtěl spát“, která je taková altenrativnější a udělali jsme ji s Michalem úplně na poslední chvíli. Acme: “In Me“ s iCONem určitě. Jak bude vypadat klip na skladbu jako je “Obžerství“? Sax: Vtipně. Bude to nízkorozpočtovej klip, bez nějakých hitparádových ambicí, točenej u mě na chatě. Ukážeme fanouškům, co žerem. Ještě nevím přesně, kdo to bude točit, ale jak říkám, bude to nízkorozpočtová věc. Celej rozpočet totiž padne na nákup rekvizit, tedy žrádla, ne? Sax: Jo, to jsem právě zaplakal. Dohoda je totiž taková, že si každej platí svojí sloku a když několik minut jen vyjmenováváš žrádlo, je toho fakt celkem dost. Co klip ke skladbě “Slyšíš dobře“? Sax: Točil nám ho David Chvátal a odvedl fakt super práci. Viděl jsem jeho skejtový videa, různý 3Dčka a postupy, co se mi líbili, tak jsme ho oslovili, navíc je to kámoš. Acme: Zatím se setkáváme jen a výhradně s kladnými ohlasy. Zhmotnil nějakou vaší vizi nebo jste mu dali volnou ruku a celé to vymyslel on? Sax: Chtěli jsme, aby to bylo celý tak, jak to je. Aby to bylo točený na greenscreenu a doanimovaný v kompu. Scénář si psal David, říkal nám, kam si máme stoupnout a co dělat, všechno. Chtěli jsme na tuhle věc točit klip už dřív a vymýšleli jsme různé varianty, jak to udělat, ale tohle bylo určitě nejlepší, svěřit to Davidovi. CD se dá sehnat díky distribuci EMI asi všude, kde si vás člověk může nabookovat a dozvědět se o vás více? Sax: Na stránkách www.insidekru.com, desku můžete objednat i na www.kupujoriginal.cz a MP3 na www.i-legalne.cz

Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz