hledat

Tags:

Idea: Kladu důraz na spoustu věcí, ale autenticita a xicht je jedna z prvních

Sdílej

Už to dávno není malý Pepek z mixtapu z roku 2006, kterého Indy označoval za mladou krev českého rapu. Mocipán stáje Ty Nikdy, který kdysi dávno své první kroky našlapoval v rámci projektu Dilema, od těch časů urazil pořádný kus cesty. Jeho label vykazuje zajímavé a kreativní umělce, po kterých je na trhu hlad, ale je přeci jasné, že hlava hudební rodiny musí jít příkladem a přinášet něco nového a navíc. A nemusí to být jen v rámci hecování v týmu, ale i osobního vývoje. Není žádným tajemstvím, že poslední dva roky netráví Idea čas ve studiu jen postáváním za mikrofonem a v křesílku s bločkem na texty. Omámila jej možnost vytvářet si pro sebe sama bubny na míru, ale postupem času chtěl mít pod palcem celý ten proces zrodu tracku. A pokud ses obával, že v časech koncertního pustu lenoší na kavalci, tak ses mýlil, neboť na svých bedrech nesl vznik možná životního díla.

Za poslední dva roky jsi dozrál do zajímavého producenta, který si dokáže svůj rap hudebně pokrýt sám. Má se teď DJ Fatte bát o chleba a formaci IF nebo budeš i nadále využívat také cizích bubnů?

Fatte se nemusí bát ničeho, zrovna dneska jsme spolu udělali track. Dnes poslal beat, dnes je hotovo. Řídím se vlastní intuicí, nepotřebuju dělat vysloveně s nikým. Baví mě extra dávat sessions ve studiu, což se teď ani moc nedá, ale to zase přijde. IF je věčná otázka posledních let, ani já ani David jsme to neuzavřeli. Často si pouštím Rap a Stop Play. Pro mě je to nesmrtelná dvojice alb.

Je pár dní po vydání tvé nové desky „O beatech a lidech, která se vyprodala již před jejím vydáním. Jak moc si toho vážíš?

Vážím si spíš toho, že jsem to dotáhl do konce. Samozřejmě to, že se to vyprodalo, je úlet, ale ten si uvědomujou spíš lidi kolem, než já. Pár z hostů mi to psalo s velkým údivem, pro mě by radost z alba byla stejná, i kdyby se to prodalo až za 2 roky. Ale samozřejmě jsem za to rád. Ale prodeje ani čísla nejsou měřítko.

S ohledem na zájem posluchačů chystáš i dolisování? Deska vyšla na dvanácti palcích a digitálních platformách. Proč jsi nevsadil taky na CD´s? Je to pro tebe už umírající médium?

Dolis nejspíš proběhne, uvidíme co termíny. Kdyby se to vyprodalo třeba měsíc po vydání, tak bych ho neřešil, většinou se vyprodá vše, co vydám na vinylu. Ale tohle byla speciální situace, tam se prodalo 70% jen na základě vypuštění teaseru, což znamená, že moji fans tomu věří i bez singlů, což je fantastické.

Není to však první produkt, nad kterým jsi měl kompletně dohled. Vycházel jsi ze zkušeností při tvorbě EP „O rakvích a lidech? I proto jsi zvolil podobný název?

Ano, ale to byla spíš taková hra na to, jestli to dokážu, zároveň jsme rozjížděli novou vydávací platformu Unlimited, tak se to tím dobře odstartovalo. Přišlo mi, že ten název dokáže skvěle navázat na ten předchozí + to má super význam. Vlastně několik významů.

Na Instagramu tvé práci zatleskali Vladimir 518 (skladbě „Černobílé světy), Dj Mike Trafik nebo Hugo Toxxx, který ocenil přítomnost 6Polnic. V minulosti by se tohle stalo asi těžko… Má i tato chvála pro tebe nějakou speciální sílu?

Ani ne, je přece normální veřejně zatleskat, když se ti něco líbí. To jenom k nám se to dostává velice pomalu. Tady málokdo chápe, že ti sdílení věcí napříč “labely” nebo žánry pomůže, protože to ukáže tvoji nezabedněnost. Pokud někdo nesdílí, protože má strach o nějakou konkurenci, tak je to zvláštní, protože třeba 80% interpretů je svým způsobem bezkonkurenční. Tím nemyslím, že by všichni měli svůj zvuk, ale už se to začíná hodně škatulkovat a mezi fans rozebírat, kam pošlou peníze za album nebo merch. A navíc mám pocit, že se nám všem rozsvítilo v hlavách. Jsme starší a nemá smysl si hrát na nepřátele, když to s hudbou nemá nic společného. Nebo jako tak to beru já.

Zmiňoval jsem účast projektu 6Polnic, což je klasika českého rapu – Dědek a writer De La Rock (rip). První zmíněný nenapsal text snad už tak patnáct let od dob, co byl ještě se Skuplou a Katem v Prago Union či na třetím pokračování kompilace East Side Unia ve skladbě „Metronom. Jak se ti podařilo tohoto pardála odlovit? Bylo to plnění snu, na kterém jsi hudebně vyrůstal?

Chtěl jsem vždycky nějak ve skrytu duše Dědka oslovit. A byl jsem v létě 2020 na Štvanici na show Jena Hovorky a Urbánka a byl tam Dědek a dali jsme se do řeči. A bylo to, šlo to bez problémů, Dědek jednal jak profík, jako by byl stále ve hře. (smích)

Paulie Garand na svém Instagramu vyjádřil lítost, že se projektu nakonec neúčastnil z důvodu práce na svém EP „Monology, ačkoliv osloven byl. Jsou i další jména, kterým pozvánka zaslána byla, ale v konečném tracklistu nefigurují?

Garandovi to asi nesedlo v kombinaci s tím, že řešil vlastní release, nic se nestalo, budem mít ještě x tracků, pokud budem chtít. Supa dostal covid a bylo to už přes deadline, ale čekal jsem do poslední chvíle, protože ho miluju. Painovi nakonec nesedl track Nikdy mi nebylo líp, kde je i Wonder. To je fuk, taky uděláme, věřím, dost věcí společně.

Nové album dle tvých slov vznikalo přirozeně zhruba rok a půl. Ve studiu jsi byl denně a učil se dělat beaty, ale i produkovat tracky. Byl jsi v tomto ohledu samouk, anebo jsi občas konzultoval a sbíral rady od kolegů z Ty Nikdy?

Spíš tak různě, kde se dalo, ale jednou mi dal FVLCRVM skvělou radu, že u toho mám prostě sedět. Tak jsem seděl. Myslím, že vím přesně jak chci, aby ty věci zněly, ale zatím tam nejsem, ale blížím se. Jsem totální sebekritik v rámci beatů. Ale sleduj, tady taky vládne z většiny taková hloupost v rámci rapu (vokálů i beatů), že se prostě nikomu moc nechce spolupracovat na tracku. Přitom pod věcma ze zahraničí je podepsáno většinou x lidí. Já neumím hrát na živou basu, ani na rhodesy, ale vím, kdo na ně umí hrát a mám na ně číslo. A to, že je tam zavolám a ten track je přesvědčí, aby to dali, je taky součást producenství.

Každý beatmaker má svůj vzor, kterým se částečně inspiruje. Kdo je ten tvůj?

Je jich hodně. Vzory nemám, ale miluju lidi jako Madlib, Madlib, Madlib a zbytek momentálně nedokážu říct. Ale sdílím dost věcí na Instagramu. Namátkou mě baví James Blake, Alchemist, atd.

Dělat v tolika lidech vyžaduje i jistou dávku kompromisu. Kecali ti někde do původní myšlenky a plánu? V kterých konkrétních momentech sis nechal poradit a co pozitivního to přineslo?

Za tím albem stojí pár věcí – důvěra, kompromisy, naslouchání, cit, deadliny, respekt.

Ve své tvorbě ses snažil být vždy odlišný a mít vlastní rukopis. Neseš si to již od počátků IF, zřetelné to bylo i na tvém posledním sólu „Tempo. Je to přirozený vývoj a postup, který se dere z tvého nitra, anebo při vzniku nových děl kladeš důraz i na tuto stránku věci?

Nesnažil jsem se o to “být odlišný”, šel jsem vždycky za tím, co mi chybělo. Dělám si desky, kde jsou ty nejlepší beaty, co v daný moment znám a mám a dosáhnu na ně. Kladu důraz na spoustu věcí, ale autenticita a ksicht je jedna z prvních. A nikdy, ale nikdy neslevit z konceptu. Nedělat jen albíčka, kde jsou tracky 1 – 13, ale prostě dokumenty, příběhy, aby to navazovalo. A jak vidíš, má to úspěch.

Cítím to i na nové desce z té instrumentální stránky. Nemáš v plánu vydat pro fanoušky i bonusový materiál s čistě instrumentální verzí?

Mám v plánu ten projekt dotáhnout do konce se vším všudy.

Očekáváš teď výšený zájem o tvé bubny a služby? Máš chuť figurovat v této roli i na cizích tracklistech mimo svůj label?

Jo, už i figuruju, s Darewinem děláme věci. S Hellwanou, Modré Hory mají pár beatů, dělám teď ty měsíční singly jen tak, je toho dost. Paradoxně víc dávám mimo label než do něj.

Jaké jsou ambice „O beatech a lidech? Jedná se jen o splnění vlastního snu, anebo věříš, že by tahle placka mohla urvat v době Yzomandiase, Viktora Sheena či Ca$hanovi Bulhara třeba i Anděla jako stájová deska „Akta X?

Je mi to fakt jedno, nedělám to kvůli cenám. Anděla za Akta X má momentálně Restova maminka doma. Než jí ho půjčil, tak se válel pod stolem ve studiu. Ocenění je, když ten projekt vyjde fyzicky a dáváš vítězně pivo a cígo v backstagi po show.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1