hledat

Tags:

Historie tuzemských přestřelek: Od Chaozzu přes Huga, Smacka, Resta až po štěpení Bigg Bossu či AK

Sdílej

Stanul rapový praotec Čech na hoře Říp a chtěl svému lidu přinést poselství, že tuzemští MC´s by měli žít v míru a přátelství. Jenže tahle game se mnohdy točí kolem ega samotných interpretů a nějaké to hašteření k tomu neoddělitelně patří. A tak se tuzemská rapová historie neobešla bez několika přestřelek, které se nesmazatelně zapsaly do mysli zdejších posluchačů. Když se dva perou, třetí se směje, a jedno, že to může být jen slovní mela. Někdy došlo i na pěsti, ale nás zajímá především kvalita za mikrofonem. Některé ty výstřely vyšuměly a zanikly v mlze, o jiných se ale vypráví i s odstupem času. Redakce Bbarak.cz se pokusila nejzajímavější momenty posbírat a české rapové hovězí opět trochu připomenout…

Až do příchodu Supercrooo se zdálo, že na scéně rozbroje nejsou, ale lidé zainteresovaní moc dobře věděli, že i devadesátky byly divoké. Jako první diss by se dala počítat skladba „R.M.S“ od PSH, ve které Orion cílí na konkurenci z Tábora. Nevoněl mu kýčovitý eurodance a četné otírání o matičku stověžatou ve svých textech. Ostatně holý filozofický názor, že rap patří na ulici a nikoliv do televize, pocítili i o pár let později Chaozz. Nejen PSH, ale i WWW a Coltcha v čele s Abdul 52 nedokázali odpustit komerční angažovanost, ale přestřelka nakonec vzešla mezi partou Kata a již zmíněnými Rapmasters. Na skladbu „1 2 3“ přišla reakce „Pořádek do chaossu“ a následná odpověď „Rány slovem“ již jasně demonstrovala nevraživost mezi oběma smečkami.

Dlouho bylo ticho, tuzemský rap se zdál být plný spokojenosti a nekonkurenčního prostředí, až se objevili Hack a Phat, kteří pořádně přilili do ohně. Jejich skladba „Fruiti di mare“ z alba „Toxic Funk“ vyslala pozdravy do táborů Severské dvojky, Špatného Wliwu či De Fuck To, ale výrazné odpovědi se nedočkala. Bylo patrné, že kontroverzní dvojka ráda kope do konkurence, což potvrdil Hugo Toxxx v „Numero Uno“ věnované tehdejšímu nováčkovi Marpovi. Kupodivu se pak obě jména nečekaně sešla na věci „Velrybí bolest“, která se trefovala do Indyho napojeného na tuzemského producentského krále DJe Wiche. Na odpověď nemuseli čekat dlouho, neboť autoři úspěšných desek „My 3“ či „Hádej kdo“ reagovali skrze „Velrybí hovězí“ a tuzemské posluchačstvo bylo ve varu. To tu ještě nebylo a bylo to šťavnatý. Budoucí lídr Troublegangu vyslal další odpověď „Lady karneval styl“ a pozadu nezůstal ani Hack se svým „Tvůj styl je moskyt poskyt“. Celé to hašteření pokračovalo i v roce 2006 a zatímco Supercrooo udeřili s „Kariéra 16“, Indy & Wich věcičkou „Myslíš na mě“.

Beefy většinou spouští řetězové reakce a na původní spory se nabalují další a další. V roce 2007 na scéně výrazněji objevuje Smack, který taktéž pohrdá některými jeho kolegy ze scény. Skrze Iscream Boyz se objeví vlna hněvu „Co?!“ na adresu Resta, ale suchá nit nezůstává ani na zlínské dvojce IdeaFatte skrze diss „Krů buranů“. Pozdější součástka labelu Ty Nikdy Rest odpovídá výživným diktátem, ale na adresu strašnického krále se vyjadřuje i brněnská parta Morelokatr. Smack pak s ostříleným úderníkem Hugem Toxxxem počastuje několika peprnými poznámkami i Tafroba. Následují léta přestřelek mezi Brnem a Prahou. Na jedné straně stojí Tommy Haze alias Řáhol, na té druhé Marat či Igor. Do toho si také Marpo postěžuje na stav v „Zavři hubu“ a skloňováni jsou Tafrob a label Ty Nikdy. Pokud bychom měli být korektní, tak bychom měli zmínit také skladbu Řezníka „Epitaf“ na adresu Jiřího Doležala z časopisu Reflex a nově vzniklé rapové alter ego MC Fetka, které mu odpovídá. Možná trochu bizár, ale mnohé to pobavilo.

Sem tam se potom objevil nějaký ten výstřel do tmy. Mnohdy se neznámá jména snažila zviditelnit útokem na zaběhlejší značku, ale odpovědí se nedočkala. Překvapivé spojení Revolty a eLKy nakonec skončilo rychle, jak začalo a vyhlášený český freestyler mu navíc na bedra naložil tunu výtek „R.I.P.“. V roce 2014 to také zajiskřilo mezi Morelem a Yzomandiasem a obě adresy si vyměnily pozdravy skrze „Pláč roku“ a „Kajšmentke“. Často se v textech českého rapu objevuje kritika na bídný stav a konkurenci, ale také se často mluví nekonkrétně, nebo se jen lehce otírá. Renne Dang válčí na internetu s Lvcasem Dopem, Marpo se pak o rok později přetahuje se Smackem o to, kdo má nejlepší show v Česku. Na jedné straně má být energie z přednesu, na té druhé pouze pyrotechnická kulisa.

Rok 2017 začíná ve velmi klidném duchu a zdá se, že by se mohlo jednat o další běžný rok v tuzemském rapu. Ke slovu se ale dostává Michajlov na svém debutovém sólu „Ronin“ ve skladbě „32 řádků“ vyjadřuje nesouhlas s výkony členů Milion+, ale i Calina či Pastora. Žádný uragán to ale nevyvolalo a český rap žije dál v klidných vodách, ačkoliv na obzoru je pořádná bouře v metropoli.

Překvapivý úder Huga Toxxxe „Nikdys nebyl“, kterým udeřil na solar Dje Mike Trafika nezůstane bez odezvy, stejně jako velký zájem veřejnosti o informace skrze štěpení nejsilnější tuzemské stáje Bigg Boss. Vladimir 518 a Orion se zastanou parťáka z PSH, který nemůže za mikrofonem reagovat a nahrávají „Ticho“. Mnohem větší výměna však přichází z druhé fronty obou táborů. Do hry se vkládá Marat, který si vymění několik skladeb s Maniakem. Druhý zmiňovaný možná nevědomky odpaluje doutnák od dynamitu věcí „Hlad“, ale z tohoto souboje vychází jako vítěz díky úspěšné věci „Mačkáš mi hada“. V závěru si chce polívčičku přihrát i White Russian, ale pozdrav Igora „Kalamáry“ na adresu PSH se odpovědi nedočká. Četný exodus z Bigg Bossu vyvolá emoce, ale časem vše utichá, i když zvonění na Huga a chuť si vše ručně vyříkat skončí domobranou jeho partnerky a odpálkování součástek PSH.

Dva roky je ticho, když Hacker opět prokáže, že v hovězí disciplíně nezná bratra. Ve „Free Congo“ udeří na bedra Huga Kafumbiho, což příliš pozornosti nepřináší, ale zato lehké popíchnutí ve skladbě Senseye „Tank“ na adresu Lvcase Dopea bez odpovědi nezůstane. Následuje skladba „Ukřivděný“ a reakce „Buze“. To vše opět přiláká dychtivé publikum, které vzrušuje, když to na scéně jiskří.

Jen krátce po startu roku 2020 přijde nečekaná zpráva o rozpadu ostravské stáje AK. O tom, že se nejednalo o sametové rozkmotření, se následně posluchači mohou přesvědčit sami. Sergei Barracuda vysílá hit „Jezebel“ a Pastor reaguje neméně obstojným hněvem „Public enemy“ či později pak ještě „PSSB“. V závěru roku o sobě v kategorii popichování dává vědět i Smack skrze „Vivienne Westwood“. Zatímco tábor Blakkwoodu to nechává klidným, reagovat se rozhodne plyšový kýtovec Adolfeen. Covid sebou nepřináší jen koncertní půst, ale zřejmě i klid zbraní, takže na další větší přestřelku si budeme muset zase počkat, i když na startu roku 2022 ještě dělat unáhlené závěry nelze.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1