hledat

Grime 2010: newcomers aneb kdo šel nejvíc nahoru

Sdílej

Můj první článek v tomto roce pro Bbarák.cz bude z pochopitelných důvodů ohlédnutím za rokem minulým, za rokem, který přinesl hodně nového a kvalitního. Obecně lze říct, že se nesl v duchu občerstveného návratu ke kořenům grime music. Vyšlo několik vysoce kvalitních desek, objevilo se pár nových tváří jak na poli rapu, tak na poli produkce. Stále však při tom platí, že grimeové scéna, pokud ji vnímáme jako součást širšího okruhu (zejména londýnské urban music) na celé čáře válcovala zámořský hip hop, ať už svojí nápaditostí, energičností nebo prostě tím, že zase vznikl bezpočet opravdových hitů, které vás zvednou ze židle. Tím samozřejmě trochu provokuji, protože každému co jeho jest. Tenhle text chci rozdělit na tři oddíly: objevy, desky a remixy. Dnes začnu tím prvním.

Newcomers 2010

Můžeme se klidně hádat o tom, komu se skutečně podařilo zazářit, a kdo hrál druhé housle, protože vyhodnotit ty nejzajímavější nové tváře by znamenalo srovnávat množství zhlédnutí na youtube, zmínky o nich v rozhovorech, spolupráce s ,,velkými" jmény, jak hojně se o kom mluví na komunitním fóru apod. Na prvním místě by se ale po uplynulém roce s určitostí objevili Maxsta, Rival, Marger, dále třeba Kozzie, Doller Da Dustman, Scrufizzer (jeho Self Destruct musíte slyšet), Avalanch, Terrorsum, StayFresh movement z West Midlands nebo kanadský Tré Mission a mladá Miski, z řad beatmakerů je to rozhodně Zdot, Swindle, Flava D (o téhle kočce jsem se rozepsal nedávno tady), s přivřením očí S-X a Rude Kid (ti se ale slušně projevili už v roce 2009) a z tuzemských interpretů musím zmínit hlavně dvě jména: Rook a Freezer, který nedávno uvolnil exkluzivní spolupráci s jedním z členů OG’z, Jendorem. Mimochodem, v diskusi očekávám vaše tipy, případně pak na Grime.cz Mini Fóru, kde můžete nechat svůj názor i na další věci kolem grime music.

MaxstaKdyž Maxsta vstoupil začátkem roku do hry, bylo kolem toho celkem pozdvižení. Brzy se totiž ukázalo, že si tenhle kluk s ještě nezaschlou občankou bere do pusy hodně velké sousto – vrátit slávu východnímu Londýnu, muzice, kterou tu pamatujeme z dob zlaté éry. Vydal desku Maxtape s několika známými jmény (Wiley, Ghetts, Mercston, Dot Rotten, Flowdan…) obsahující i hit East London Is Back a dokázal, že patří mezi nejtalentovanější newcomers. Následovala řada spoluprací (třeba ta s Griminalem nebo Ghettsův singl Skadoosh) doprovázená spoustou záznamů z nejrůznějších freestyle sessions. Třeba po takovém Maxstově Daily Duppy nikdo nemůže zpochybnit, že by tenhle MC postrádal talent. Mezi jeho dalšími aktivitami loňského roku potom ještě nelze opomenout klip On the Low s Big Shizzem , pokus o sestřelení Chipmunka nebo nejnovější rádiovka Avarage Kid. Maxsta dospívá a v celku jde rozhodně tím správným směrem, v roce 2011 o něm tak ještě určitě hodně uslyšíme.

Maxsta posílá pro Chipmunka

RivalRival a Marger jsou bratranci. Oba částečně reprezentují něco jako horor grime, agresivní a syrovou muziku. Přestože se Rivz a Marger motali před kamerou a po různých freestylech už delší dobu (co stojí za to, je třeba Margerův song WOW), pořádně se začali prosazovat až v posledních měsících loňského roku. Asi nejzmiňovanější věcí videem se pro ně stala společná Gun Reload, hlavní pozornost na sebe ale strhl samotný Rivz, když vedle spolupráce Tyrants s Ghettsem nabídl jednu z desek roku, podobně jako o rok předtím P-Money v případě mixtapeu Money Over Everyone. Rivalovo album Return Of the Rivz totiž podobným způsobem hltáte od začátku do konce, produkce se vám zařezává do hlavy (viz např. věc Homicide Writer). Nakonec však ani Marger nezůstal nic dlužen. V prosinci vydal velice slušné EP Kushwave. Ačkoliv o tom zhlédnutí na youtube vždycky nesvědčí, oba bratranci se v průběhu dostali mezi tváře, které jsou na očích a pod kterými den za dnem roste fanouškovská základna. Proběhlo i několik ,,posílání", tedy beefů, v nichž figurovala obě jména, ten poslední je ale tak trochu ranou pod pás. Stojí v něm totiž proti sobě právě oba bratranci. Více o tom ale hledejte na Grime.cz, tady na to není místo.

Marger – Grime TingRival & Marger – Gun Reload

Doller Da Dustman & ZdotProtože se tu nemůžu zabývat všemi zmíněnými – navíc o nich téměř pravidelně píšeme na Grime.cz – do třetice se zmíním o Dollerovi. Ten už je ve hře sice delší dobu, viditelný vzestup ale proběhl až loni, kdy se několikrát pustil do spolupráce s Ghettsem (remix singlu Canary, Back Of My Bike, Push To the Edge, Skadoosh, I Don’t Want Stress a moje oblíbená prasárna Feel and Cares), hodně mu také pomohla intenzivní spolupráce se svým dvorním producentem Zdotem. Doller patřil navíc mezi ty nejaktivnější MC’s v roce – vyšel mu mixtape Set to Be King (i když mixtape From A Hustler 2 My Hustlers je neskutečným šlápnutím vedle a jeho poslech nedoporučuji), natočil několik videí (Act Loose, Fire In My Ear, Come Whine…), objevil se na řadě releasů ostatních MC’s nebo na EP The One Year grimeového blogu Once Upon A Grime, tu a tam se mihnul na nějakém freestyleu (znát musíte ten, kde je i Maxsta) a výhodou je samozřejmě i podoba s Eddie Murphym. Letos už Doller stihl vydat album The Art Of Rhyming a podle jednoho nedávného rozhovoru na letošek chystá velké věci. Pokud by to byla muzika ve stylu Money On Ya Head, vůbec bych se nezlobil. Více se ale dozvíte už brzy na Grime.cz, pro který v těchto dnech poskytne rozhovor. Konečně jsme se dostali k produkci. Ta v loňském roce zaznamenala jistou obrodu – hodně beatmakerů se vykašlalo na elektro a tanyny a pustilo se do dubstepu, případně posunulo grime na další úroveň. Nebudu se tu zmiňovat o stálicích jako Terror Danjah nebo Silencer, stranou nechám i Swindla, kterého už většina z vás nejspíš zná díky jeho svižné a čisté produkci (za vše mluví Airmiles, hit, který nesměl chybět snad v žádném pořádném nebo rekapitulujícím deejayském mixu). S-Xe zase můžete znát důvěrně díky šílenství kolem Woo Riddim, Rude Kid začal stoupat už o rok dříve a moc dobře o něm víte třeba díky klipu Jack Daniels. Kdo se pro mě stal jedničkou loňského roku, je bez pochyb Zdot. Paradoxně běloch, který nebydlí přímo v Londýně, začal nejdřív spolupracovat zejména se zmíněným Dollerem (třeba mixtape Set To Be King produkoval skoro celý), postupně si však jeho práci oblíbila celá scéna a těžko dneska hledat někoho, kdo by si do Zdotova beatu něco nezarapoval. Mezi to nejlepší určitě patří spolupráce s Wileym (konkrétně Roaming, Bright Lights, Joombi a Mastered the Craft), Ghettsova řezničina Grime Daily a samozřejmě Artillery, I Don’t Give A F s Griminalem… je toho prostě moc, Zdot navíc vydal několik mixtapeů a EP’s (příklad za všechny – mixtapes Route To Success a trefně nazvaný The New Wave) a nevypadá to, že by se chystal zpomalit, takže dávejte bacha, brzy se s ním zase setkáte.

Wiley – Joombi (prod. Zdot) Doller Da Dustman – Money On ya Head feat. Diesle (prod. by G Tank) Mercston – Money Man (Doller Da Dustman RMX) (prod. Zdot) Doller Da Dustman – Take Em Out Of Da Game

Diskutuj na Bbarak.cz