hledat

Grimaso – Let The Beat Come True (2010, Beatban)

Sdílej

Grimaso je takovým slovenským DJ Wichem. V žádném případě kvůli podobnému rukopisu, ale přesto je spousta věcí spojuje. Grimaso, stejně jako Máňa, patří k tomu nejlepšímu (nebo vůbec nejlepší?) co slovenská hip hopová produkce nabízí. Má na triku taky první slovenskou producentskou desku a stejně jako Wich, i on na ní dával přednost československým rapperům (přesto se tam vloudil Tash, stejně jako na Time Is Now K-Otix). Na druhém albu Let The Beat Come True taky dává přednost cizincům, na rozdíl ale od Wiche, tu najdeš i zastoupení domácí scény. Překvapil mě singl “Hip Hop Ide Hore“. Sampl. Špína. Devadesátky. Mocný motiv z desky The Infamous od Mobb Deep. A k tomu Rytmus, který „trepe pičoviny, ale který to může jebis, protože je penis a stroj na penieze“. Silný underground zápach a pohled přes rameno. Takovýhle přístup bych nečekal ani od Grimasa, ani od Rytmuse. Jako kdyby chtěli všem připomenout, že když budou chtít, tak jsou schopný nejen těch všech radio-friendly tracků, které hrají rádia, ale i té největší a nejsyrovější stoky. Pouliční hovno pro srdcaře. Tahle skladba jako by byla úplně z jiného světa a z úplně jiné desky. Let The Beat Come True je ale jako New York a pizza. Taky na ní najdeš skoro všechno. Kromě téhle ojedinělé striktnosti, která zavání včerejškem, je tu především dnešek a to ve všech podobách. Chceš samply, synťáky, živý nástroj anebo všechno dohromady? ČR/SK a nebo zahraniční hosty? Striktní anebo komerčnější věci? Rap, pop anebo R&B? Chceš slovenštinu, češtinu, angličtinu, francouzštinu anebo španělštinu? Je tu všechno, všichni si vyberou. Jestli je tady něco opravdu zřejmé, tak to, že Grimaso je schopen úplně všeho a neomezuje se jen na jeden styl. Grimaso umí připravit tučné instro “Tvojej Hlave“ pro svojí partu H16, která opět všechny motivuje k tomu, že když budou opravdu chtít, tak všechno dokážou, protože záleží jen „na tobě“. Jediný český zástupce Hugo Toxxx zajíždí v syntetické pecce “Buh“ svoji klasiku, když „leze z prdele a sere nás jako hovno“. Petržalský machr umí vyprodukovat R&B slaďáky jako “Closer To You“ (Tom Malar), po kterých se olízne každé rádio. Připraví potravu pro ženskou část populace, když ve skladbách jako “Tell Me“ (Gigi Gabor) nebo “Alibi“ (Suvereno, Dominika Mirgová) řeší partnerské problémy jako nevěra a podobně. Umí naservírovat Young Demu west coast atmosféru, jako by ji dělal někdo ze Soul Assassins. Stejně tak ušije na míru i Evidencovi, aby zněl v chytlavé “Movement“ naprosto přirozeně. Kdo by radši ochutnal jižanskou příchuť, tak ten skočí po skladbě “Do It Big“, kterou otextovali Affiliated Soldierz. Do klubu tě pozve Suvereno, kde tě prohlídne od hlavy až k patě jeho “Skener“. Rasco zadiktuje do kytarového riffu “Forbidden“, evropská verze Dipset S.A.S tě potěší britským akcentem v “Get Low“ a Nironic zase na sebe vezme v “Music Is My Life“ podobu muziky. Nemůžu říci, že bych se ztotožnil se všemi skladbami na desce. Ať už kvůli náladě, textu anebo popovému nádechu. Golden Touch od Wiche a The Return od Mad Skilla mě sice jako striktnějšího hh fanouška baví víc, přesto musím uznat, že každá skladba je profesionálně vyprodukovaná a bez pochyby můžeš zařadit Let The Beat Come True mezi ty zásadní desky, které vyšly na československém území. Kontroluj.

Diskutuj na Bbarak.cz