hledat

Tags:

Gleb – Big Boy FM (2022; Ruka Hore)

Sdílej

Pamětníci jistě prominou, když připomenu dobu, kdy publikovat svou tvorbu v rádiu bylo v rapu společenské tabu. Tváře, kterým se dostalo této pocty, byly ihned označovány za zaprodané a ortodoxním jádrem vystrčeny na okraj. V časech, kdy za velkou louží a směrem na západ tento koncept frčel na plné obrátky, u nás se na něj nahlíželo stále mezi prsty. Dnes je doba opačná a mít skladbu v rádiu je určitým měřítkem úspěchu. Předsudky občas přetrvávají a sem tam hraje roli, zda se jedná o žánrové či komerční vysílání. Pod Řípem máme Spin, který expandoval do velké části republiky nebo pár nadšenců na internetu se svými nekonečnými sety, ale ještě se nepodařilo žádnému interpretovi podmanit si celou frekvenci. Je v tomto Gleb průkopník? Mohl by, čísla na to má, ale nejen jeho fanoušek odtuší, že tento perex chtěl spíše s nadsázkou nakousnout koncept jeho nové studiovky.

Jeho undergroundová tvorba se už dávno změnila nejen pod Tatrami na mainstreamovou, přestože výrazněji neuhnula ze své filozofie. Z jedné z nejrušnějších městských části Bratislavy přichází značka, která si získala pozornost i za hranicemi své země. Díky specifickému přístupu, projevu a zvuku. Nebylo to ze dne na den, ale rozhodně to stálo za to. Gleb má za sebou několik releasů s početným zastoupením skladeb, které se dají s čistým svědomím označit za hity. Není nutné se ani příliš ohlížet, neboť od EP „Leto v kufri“ z roku 2020 vyšlo několik singlů, které se okamžitě uchytily. Fans však byli hladoví, na tučnější tracklist si počkali tři roky od úspěšné placky „Gauč Storytelling“.

Nyní je tu „Big Boy FM“, u kterého se posluchač vžije do role konzumenta rádia. Aby byla frekvence úspěšná, musí umět zaujmout. Gleb umí s tímto faktorem výborně pracovat, neboť svou tvorbou neoslovuje jen mladé. I nový disk v sobě zahrnuje celou řadu odkazů nejen na žánrové klasiky, umí vytvořit pasáže, které se vryjí do pamětí. Nechybí zde kvalitní obsahová stránka, přestože se vše stále točí kolem jeho života a postřehů, kterých si kolem sebe všímá. Jeho schopnost vyprávět už vynikla na předešlých releasech a storytelling je devizou i zde. Třešničkou na dortu, ale vlastně zároveň jednou z nejdůležitějších ingrediencí je humor a bláznivá duše.

Pozvánek pro hosty příliš odesláno nebylo, ale když už se dostali ke slovu, stojí to za to. Natália Hulejova se již osvědčila v letním hitu „Breeze“ na placce Sameye, MC Prázdna Peňaženka je pak satirická kapitola sama o sobě. Možná mi tu chybí už konečně zahraniční tvář, která by pomohla produktu expandovat. Jistotou ale je, že tahle součástka z Ružinova se může bezmezně spolehnout na produkce Komandera. Synchronizace mezi verbálním obsahem a elektronickými podmazy funguje díky letité spolupráci na výbornou. Výsledku nahrává také do karet, že se tato hudba nedrží mezi striktně vytčenými mantinely a nebojí se zabrouzdat do různých žánrových vod a provázat je.

„Big Boy FM“ je další zajímavou sondou do diskografie Gleba. Tříleté čekání na nový release rozhodně nebylo na škodu, autor opět přesvědčil, že má tah na branku a umí strhnout pozornost svým směrem. Baví mě jeho smysl pro humor, ať již v hudebním zasazení ve spolupráci s Komanderem, či jeho odkazy na časy, které již mnozí jeho fanoušci nepamatují a jen obtížně čtou mezi řádky. „Big Boy FM“ dokáže udržet laťku vysoko, přesto jsem ale opatrný v tom, abych některou položku v tracklistu povznesl nad ostatní a označil za zásadní hit. Jak se hudební vkus na Slovensku proměnil od dob, kdy v éteru diktovali MC Erik & Barbara? Zásadně, což je jedině dobře. Gleb si vystavěl svou vlastní větev v žánru, kterému rozlepil oči, aby nebyl tak zahleděný sám do sebe.

8/10

Originál alba „Big Boy FM“ si můžeš pořídit na shopu RukaHore.sk.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1