hledat

GEOFF WILKINSON (US3): Zastav se. Přemýšlej. Běž.

Sdílej

Více než 16 let řídí Geoff Wilkinson jeden z nejúspěšnějších projektů, který kombinuje hip-hop a jazz. Hned první deska Hand On The Torch s úspěšným singlem Cantaloop zajistila jejich nahrávací společnosti Blue Note první album, které se vyšvihlo na platinový statut, který představuje milion prodaných nosičů. Po dalších pěti albech, nespočtu koncertů a výměnách členů přináší Us3 novinku nazvanou stop. think. run, která po evropské vychází v současné chvíli i v americké verzi a kterou měli posluchači možnost slyšet na dubnovém koncertu v Praze naživo. stop. think. run stejně jako většina projektů Us3 obsahuje od předchozích alb nové vokalisty/rappery – v tomto případě Brook Yung a Sene. Geoff Wilkinson hovoří pro bbarak.cz o hledání nových tváří pro Us3, roli producenta a svých názorech na hudební průmysl a samplování. O HLEDÁNÍ MC´S PRO US3 Na Senea i Brook Yung jsem narazil přes myspace. Při hledání MC´s je pro mne důležité všechno: hlas, flow, texty, celkový styl a pak především ochota experimentovat. Brook i Sene věděli, že je umístím do tracků, které by normálně asi nedělali, a oba souhlasili. To je podle mě znamení skutečného umělce – experimentovat a zkoušet něco nového a jiného. Pochopitelně se mi líbilo, že jsou oba mladí, takže přinášejí energii a zápal, které jsou v muzice Us3 potřeba. O CHARAKTERU SENE A BROOK YUNG Ještě než jsem je pozval oba do Londýna, jsme spolu několikrát hovořili přes telefon a email. Slyšel jsem jejich materiál, takže jsem věděl, co mám od nich očekávat. Byla tam ta kreativní jiskra, díky které jsem se na spolupráci s nimi velmi těšil. Pochopitelně je charakter při nahrávání a koncertování obrovsky důležitý, ale většinou se mi to daří odhadnout. O SVÉ ROLI PRODUCENTA Většinou už předem vím, který MC by měl rapovat přes jaký beat, ale nikdy nevíš, na jaké věci nakonec zareagují. A nemůžeš přece nikoho nutit, aby rapoval přes něco, co se mu nelíbí. Ale oba byli velmi otevření mým hudebním nápadům. Ani jeden z nich není typem MCho, který by rapoval o drogách, autech nebo šperkách, takže jsem je ani nemusel nijak usměrňovat (smích). Pochopitelně se spolu bavíme o obsahu textů, ale nikdy bych si netroufl, vkládat slova do jejich pusy – to je jejich práce. Když spolupracuji s lidmi na albech Us3, chci aby byli sami sebou. Nikdy bych třeba neřekl Ed Jonesovi (saxofonista), aby hrál jako Sonny Rollins, takže ani po rapperech bych nechtěl, aby se převtělovali do někoho jiného.

„Sene ani Brook nejsou typem MCho, který by rapoval o drogách, autech nebo šperkách, takže jsem je ani nemusel nijak usměrňovat."

O ODKAZU US3 Brook Yung a Sene byli čtyři, respektive sedm, let staří, když Us3 vydali první album. Nebylo pro mne těžké jim myšlenku a koncept za Us3 vysvětlit, ale nejsem si jistý, že vše plně pochopili, než jsme vyjeli na turné a hráli pro lidi, kteří skoro šíleli. Jak jsem tak viděl jejich reakce, tak tehdy si to naplno uvědomili. O SPOLUPRÁCI SE SHABAAM SHADEEQ NA ALBU BROADWAY & 52ND Shabaama mi představil Chubb Rock a okamžitě se mi líbil. Hned první noc, když přijel do Londýna nahrávat, jsem ho vzal do hospody, abych mu ukázal kouzlo anglického piva. Pamatuji si, jak pak zkoušel chodit rovně, držel si hlavu a říkal: Ty vole, já jsem ožralej. To byla hrozná sranda. On a KCB byli úžasná dvojka. Během 90. let jsme odehráli nespočet koncertů po celém světě. Byl jsem překvapený, když jsem se dozvěděl, že pak skončil ve vězení. KCB mi později řekl, co se stalo. Byl jsem ale se Shabaamem v poslední době v kontaktu, takže vím, že spolu s KCB plánují nahrávat. O PROMĚNĚ HUDEBNÍHO PRŮMYSLU Hudební průmysl se od vzniku Us3 změnil k nepoznání. Všechno je jiné a většinu z toho řídí internet. Nejvíce depresivní je fakt, že lidé degradovali muziku do takové míry, kdy si myslí, že je v pořádku stáhnout věci zadarmo a přitom se pořád považovat za „fanouška“. Podle mě k tomu přispěly i způsoby, jakým se chovaly a chovají major labely. Obecně to zapojení korporací, které musí čtvrtletně vykazovat zisk, hudebnímu průmyslu dost uškodilo. O VNÍMÁNÍ JAZZU MLADOU GENERACÍ Myslím, že ten dojem, že jazz je muzika určená pro staré lidi, se podařilo setřást. Mladé generace už nejsou „vystrašené“ jazzem jako byly na počátku 90. let.

„Mladé generace už nejsou jazzem vystrašené jako byly na počátku 90. let."

O OBLÍBENÝCH PRODUCENTECH Líbí se mi producenti, kteří experimentují a riskují a to jak v ohledu aranží, beatů a dalších hudebních vlivů. Jmenovitě třeba Lil Jon, Timbaland nebo Just Blaze. Především Just Blaze je podle mě velmi versatilní, což se mi líbí. O SAMPLOVÁNÍ Vždycky jsem se smál, kdy lidé, kteří nevyčistili sampl, říkají, že jej použili z „respektu“ k původnímu umělci. To je prostě vtip, ne? Nemám vůbec nic proti samplování, myslím, že to je skutečná umělecká forma, když je to dobře provedeno. Ale pokud používáš ve svém tracku muziku někoho jiného, projev trochu úcty tomu interpretovi a ten sampl vyčisti. Myslím, že majory a nahrávací společnosti tím, že si začali říkat o šílené sumy a procenta, využívání samplů dost ztížili. A opět jsme u majorů. Nebudu o tom radši začínat.

„Majory a nahrávací společnosti si říkáním o šílené sumy a procenta, využívání samplů dost ztížili."

O PŘÍŠTÍM ALBU Už mám pár velmi specifických nápadů, jak by skladby na příští desce měly znít. Je ale více než pravděpodobné, že se tam objeví jiní vokalisté než Sene a Brook. Nikdy s rappery nepracuji dlouho. Sám jsem na ty dlouhodobé kontrakty těžce dojel. Zdravím, Sony. A nechci něco takového dělat ostatním. Žij a nech žít. Nepřeju jim nic jiného než štěstí v čemkoli, co budou dělat příště. O PŘIJETÍ V AMERICE A EVROPĚ Zpočátku jsme byli lépe přijímáni určitě v Americe, v posledních letech to je Evropa. Osmičlenná živá kapela Us3 letos vystupovala ve Francii, Belgii, Španělsku, Itálii, České republice, Rakousku, Maďarsku, Polsku, Německu, Finsku, Estonsku a Rumunsku. A v říjnu jedeme do Číny. Taky cítím, že něco visí ve vzduchu s Amerikou. Reakce na novou desku byly velmi dobré. Rád bych se k vám s kapelou vrátil.

Diskutuj na Bbarak.cz