hledat

Tags:

ESF: Většina z nás hrotí jen techniku či efekty a málokomu už dochází, že muzika je především o emocích

Sdílej

Sousedská hlídka z adresy, kde před dávnými lety koloval Budvárek a joint, se po osmi letech odmlky vydala na další výpravu do širého okolí, aby rozmlouvala o tom dobrém i špatném v dnešním světě. Pro někoho samozřejmá témata, u kterých už irituje samotné připomenutí, pro jiné zrcadlo, do kterého se bojí nahlédnout. Album Při zemi nemá přistřihávat křídla těch, co se vznáší v oblacích, ale spíše připomenout, že každý je svého štěstí strůjce. S nataženou rukou do světa a smutnými oči ještě nikdo díru do světa neudělal a přítomnost je jako mlýnek na maso, který během pár vteřin odebírá právo na kyslík. Regie a Luke B skrze projekt ESF drží pochodeň pro ty, kteří už před pár lety tuzemský hip-hop s výpovědní hodnotou unáhleně pohřbili. A i když doba přeje jiným, lépe adaptabilním a připraveným, z přiloženého rozhovoru je zřejmé, že láska k řemeslu ještě úplně nevymizela…

V roce 2014 se objevil nenápadný projekt ESF, ale poté se na dlouhou dobu zdálo, že se jednalo o jednorázovou záležitost. Regie tenkrát v rozhovoru k tehdejšímu releasu zvěstoval, že album jednou vyjde. Proč to ale trvalo tak dlouho?

Luke B: Máš pravdu, 8 let je dlouhá doba. Kuba by to zvládnul mnohem dřív, ale co se týče mě, možná jsem ještě neměl pocit, že je pravej čas. Když se teď ohlídnu zpátky, tak s první deskou jsem spokojenej tak na 60 % a nechtěl jsem mít podobnej pocit znova. Ani teď nejsem úplně tam, kde bych chtěl, ale už se to pomalu blíží. Přirozeně, čím jsi starší, tím víc víš. Jen si člověk musí dát pozor, aby nečekal dýl, než by měl, to pak už neví zase nic.

Regie: Od roku 2015 jsem se převážně věnoval svojí sólové dráze a ostatním projektům, ale už mezitím vznikalo album Při zemi. Začali jsme zhruba někdy v roce 2018 a pomalu, ale jistě, to vedli ke zdárnýmu konci. Dobrá věc vyjde jednou za čas.

Pokud bychom se ještě vrátili k samotnému názvu, co se pod tou zkratkou ukrývá za význam?

Regie: Oba pocházíme ze čtvrti Suché Vrbné v Budějcích, která leží na východě města. Zkratka znamená “East Force”.

Luke B: Již tenkrát jsi vykazoval zajímavý potenciál, ale kromě toho, že si jezdil s Regiem koncerty k jeho sólovkám, jsi byl stále ve stínu. Není to škoda s ohledem na to, že tě Sax na nové desce označuje za českého Evidence? Neživíš v sobě ambice o sobě dávat vědět třeba častěji a potká se to někdy s realitou?

Luke B: Sax trochu přehání, ale vážím si toho, když to řekne někdo, kdo je ve hře mnohem dýl, než já. Pokud jde o nějaký ambice, nebo iluze, ani jedno už nemám. Škoda to možná je, když občas zaslechnu rádio, říkám si, že protlouct se by asi nebylo nemožný. Na druhou stranu bych nejspíš musel obětovat něco, co nechci, a taky mě to utvrzuje v tom, že ta nejlepší, nebo chceš-li nejvěrnější hudba, je už dávno hotová a dneska se většina z nás už jen nimrá v nesmyslech.

Regie: Jen pár měsíců po desce MVP je tu další tučná dávka skladeb a zdá se, že zažíváš nejplodnější léta své dosavadní kariéry. Přišlo to přirozeně s nabytými zkušenostmi nebo se tam odráží i pohoda v soukromém životě?

Myslím, že na to mají vliv obě věci, který jsi zmínil, nicméně je fakt, že moje rodina mě velmi zásadně inspiruje v tvorbě. Tímhle bych rád pozdravil syna a svou ženu. Miluju Vás.

Regie: Nebudeme chodit kolem horké kaše, protože oba víme, že letos máš v plánu dokončit ještě minimálně jednu desku. Přišel už čas odkrýt karty a vypustit do světa info, s kým to bude tentokrát?

Je to tak, koukám, že jsi dobře informován. (smích) Zatím bych to asi úplně nepropaloval, ale už teď můžu prozradit, že takovýhle pocit z desky jsem nikdy neměl a jedná se o jednoho z nejlepších producentů široko daleko. To album bude v mojí diskografii zásadní.

Luke B: V Čechách se každý rok objevuje celá řada zajímavých desek, které se ale dostanou jen k hrstce posluchačů. Jak to vnímáš u vašeho artiklu? Počítáš s tím, že je tvořen pro specifickou posluchačskou základnu, anebo vnímáš i to, v době úpadku žánrových médií a tlačení přes sociální sítě se vytváří mezi nejsledovanějšími tvářemi a zbytkem obrovská propast?

Luke B: Vzhledem k tomu, že za sebou nemáme žádnej větší label ani promo, nejspíš to dopadne tak jak říkáš. Ale já prostě jen píšu, protože mám chuť, nebo spíš potřebu ze sebe něco dostat, a protože jsem celkem uzavřenej člověk a hudbu miluju, je pro mě tohle asi nejpřijatelnější forma interakce. Pokud jde o nějaký bližší specifika, většinou to putuje jen k pár přátelům, který třeba ani hip hop nějak extra nejedou, ale když mi řeknou, že je to dobrý, a já vím, že to myslí vážně, udělá mi to větší radost, než to střílet mladým, který často ani nepoberou co říkáš, protože zatím jim jde hlavně jen o hype a svý ideály začali teprve hledat. Přál bych si, aby nebylo tak snadný se ztratit. Na poslední část otázky nejsem tak úplně schopnej odpovědět, protože sociální sítě nějak míjím, a vlastně i většinu toho, co je čerstvě v oběhu. V Čechách mě za celou dobu bavilo asi jen pět lidí a už ani nečekám, že se ten seznam rozroste. Když mám chvíli čas na to si něco pustit, vždycky se radši vrátím o padesát let zpátky, ale zároveň mám pocit, že jsem padesát let napřed. (smích) Většina z nás hrotí jen techniku, efekty, a málokomu už dochází, že muzika je především o emocích.

Dnes jsou alba často vnímána jako spotřební zboží a po pár měsících se na ně zapomíná. Jakou strategii volí ESF, aby tomu tak v případě desky Při zemi nebylo? Pomohou tomu klipy, nějaká koncertní tour či nějaká další taktika?

Regie: Volíme naprosto jednoduchou strategii a tou je kvalita na takové úrovni, že věci, které tohle album obsahuje, jsou timeless. Já už tak nějak přestávám vnímat otázky typu „proč máte tak malou sledovanost na YouTube“ atd., je mi to jedno. K těm pravým lidem si to cestu vždycky najde.

Luke B: Myslím, že hlavní důvod je, že už je toho prostě moc. Pravděpodobnost, že se tahle deska snadno přehlídne mezi další stovkou nových titulů je extrémně velká a ani s pomocí toho, co píšeš, se tomu asi nevyhnem. Můžem jen doufat v nějakou řetězovou reakci. (smích)

Regie je v tomhle týmu jednoznačně zkušenější tváří, ale podepsalo se to i na realizaci této desky? Má Luke B tah na branku, anebo potřebuje režiséra, který ho nasměruje?

Luke B: Jak už jsem zmínil, potřeboval jsem trochu víc času. Naše spolupráce je vždycky půl na půl. Akorát s tím, že Kuba je schopnej vždycky udělat věc za pár hodin a já zas musím bejt ve svým moodu. Každopádně, naše velký plus je, že co se týče instrumentálů, nebo témat, jsou minimální kompromisy a oba to vidíme dost podobně.

Regie: To rozhodně má, jinak bych s ním nespolupracoval. I když za celou kariéru vydal pouze dvě alba, tak svými skills předčí mnoho místních rapperů a nasměrovat nepotřebuje. Jede, jak se má.

Pro ty, kteří ještě neměli možnost a čas výsledek vaší snahy nastudovat, o čem vlastně pojednává? Jedná se o náhodně posbíraný seznam skladeb či jasně daný koncept? Jaké signály jste tím chtěli vyslat do světa a čím byste na něj posluchače nalákali?

Luke B: Šlo hlavně o to, aby ta deska věrohodně odrážela realitu nejen dnešní, ale i budoucí. To dobrý, i to špatný. Ať už chceme, nebo ne, obojí je její součástí a vždycky bude. Zkrátka, aby byla stále aktuální. Hlavní myšlenka, když bych ji měl uvést v kostce, je aby měli všichni trochu víc pokory, drželi se při zemi, když to okamžik žádá, ale zároveň i počítali s tím, že vždycky je něco víc a že se tomu stejně nakonec nevyhnem. Ve finále si každej musí všechno udělat sám. Ty vole, takhle to zní jako strašnej kýč, ale co, každej ví, že to tak je.

Regie: Je to vlastně pokračování prvního alba, které se jmenovalo 5. patro. Soustředili jsme se na témata, který ti něco řeknou a hodně lidí se v nich najde. Myslím, že taková ta klasická ego trip repovačka tam není ani jedna. Za zmínku rozhodně stojí feat. s Lil Dapem z legendárního uskupení Group Home.

Mezi přizvanými hosty figuruje jméno Lil Dap, které není nutné undergroundové komunitě příliš dlouho představovat. Jak složité jej bylo odlovit a kolik výplat na to padlo? Často si při takových spolupracích plní autoři hudební sny, ale u koncového zákazníka to nemá zase až takový efekt. V rámci zviditelnění by tomu možná přidal užitnou hodnotu vizuál, který by to ještě více vyhajpoval, nemyslíte?

Regie: Nebylo na tom vůbec nic složitého, stačilo mu napsat na Instagramu a už jsme se nějak dohodli. Během týdne bylo hotovo, samozřejmě úplně zadarmo to taky nebylo, ale ta cena, v poměru s jeho famem, nebyla zas až tak vysoká. Mluvíme o stovkách dolarů.

Luke B: Pokud jde o Dapa, nejvtipnější, nebo spíš nejsmutnější na tom je, že měl původně bejt na další desce Kuby, ale spolupachatel (nevím, jestli už můžu říct kdo), byl z toho zklamanej a nechtěl to použít, protože jak jsi si možná taky všim, kluk byl nejspíš při nahrávání ještě v „hip hop kempovým stavu “ a nedopadlo to zrovna podle očekávání. Třeba už mu taky na tom nějak extra nezáleží, co pod svým jménem vydá, i když se to dalo tak trochu čekat, když je to pro něj jen nějaká sloka, ještě někam do nějakýho Česka. (smích) Tak se udělal takovej „remix“ a použilo se to na ESF. Kubovi bylo líto to nepoužít a já s tím dokážu žít. Stane se.

Není škoda, že desce chybí nějaký zajímavý booklet, který by dal těm, kteří podpořili koupí originál, ještě něco navíc? S ohledem na zajímavou obsahovou stránku by možná někteří ocenili možnost prolistovat si i samotné texty. Na druhou stranu jsem slyšel, že by se mělo udělat i pár asfaltů…

Luke B: To CD je jen taková symbolika, aby se neřeklo. Možná, že by jsme se jeho provedení věnovali víc, ale když bude talíř, nemá moc cenu se s tím patlat. Vinyl je hlavní, na rozdíl od cédéčka má duši.

Regie: Ano, přesně jak říkáš vyjde to i na vinylu čili jsme cédéčko brali čistě jenom jako doplněk. Mě už se do toho ani osobně investovat moc nechce, vinyl pro mě znamená mnohem víc a i další zatím nevydané album, o kterém jsme mluvili, vyjde pouze na vinylu. Moc ti děkujeme za rozhovor bro. Peace & respekt.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1