Psal se rok 1994, kdy hip-hopovou scénu zaskočila deska Between a Rock and a Hard Place od dua Artifacts z New Jersey. Producent T-Ray a MC´s Tame One a El Da Sensei obohatili kroniky o další klasiku. Po dvou letech a druhém albu That’s Them však přišly neshody a oba rappeři se vydali vlastní cestou. El Da Sensei si vzal několikaletou pauzu, aby pak všechny ve stylu svého prvního nástupu překvapil v roce 2002 deskou Relax Relate Release vydanou na dnes jjiž neexistujícím labelu Seven Heads a o další čtyři roky později smlouvou s Fat Beats a deskou The Unusual. V loňském roce El dokončil, s čím si již dlouho pohrával. Přijel do Evropy a s polskou producentskou dvojicí The Returners vydal album Global Takeover – The Beginning. Šanci jej slyšet dostaneš již příští týden na Hip Hop Kempu. Jak jsi se dal s The Returners dohromady? Seznámil nás můj člověk DJ Illegal ze Snowgoons. Chwial ho požádal, aby se mě zeptal na hostovačku. Pár měsíců poté si mě do singlu Definition of an MC pozvali Afront, načež skrz Illegala poslali Returners zprávu, zda bych s nimi nechtěl nahrát EP nebo LP. Boom a šli jsme do toho. Mají zvuk, který je věrný jejich polským základům, ale slyšíš v něm také funk a náboj východního pobřeží. Jsou ale desítky producentů, kteří by s tebou chtěli spolupracovat. Proč jsi si vybral zrovna je? Hned, jak jsem slyšel jejich beaty, mě ten potenciál v nich přesvědčil. Navíc, pořád pracuji s evropskými producenty, protože zvukově nabízejí něco jiného.
„ Hned, jak jsem slyšel beaty od Returners, mě ten potenciál v nich přesvědčil." |
Považuješ se v tomhle směru (spolupráce s evropskými interprety) za pionýra? Neřekl bych pionýr, spíš inovátor. Chci tak dodat kuráž americkým MC´s ke kolaboraci s kluky z Evropy, protože tak získají nový zvuk. Returners neprodukují dlouho. Neměl jsi obavy, že by se to mohlo podepsat na celkovém výsledku? Ani ne. Věděl jsem, že když budeme pracovat dohromady, dopadne to dobře. To je ta vzájemná chemie. Všichni máme různé úkoly, ale musíme se vzájemně podporovat. Když jsme to dokončili, tak bylo krutý vidět tu desku, protože ta práce na ní byla úplně něco jiného než doposud. Pracuješ tedy na desce raději s několika různými producenty, nebo jedním týmem jako teď? Na tom skutečně nezáleží. Podstatný je, jak to zní a jak na to padnou mé vokály. Musí to být něco, že když to slyší ostatní, chtějí ten zvuk taky. Musí to být zkrátka originální. EP má podtitul The Beginning (začátek). Je to tedy první část nějaké série? Už pracujeme na nové desce, která bude o hodně lepší než ta první. Ale nechci o ní žádné informace pouštět ven. Bude tam ale víc hostů a zvuk bude celkově o stupeň výš. Co se stalo s kolaboracemi s Akrobatikem a Steelem, kteří se měli na Global Takeover objevit? (smích) Vidíš, přesně o tomhle jsem mluvil, že to nesmíš pouštět do světa. Bylo to kvůli časovým harmonogramům, nenašli jsme na to společnou chvíli. Na EP říkáš: Dneska tví nejlepší rappeři nemůžou dostat smlouvu / alba nevycházejí / teď to začíná být skutečné. Jak by jsi tohle změnil? Dal bych lidem vědět, že jsou lidé z mé éry, kteří už moc příležitostí nedostávají. Proto si ohromně vážím všech, co se mnou chtějí spolupracovat, a fanoušků za jejich podporu. Musíš pořád dřít a nesmíš se zastavit, to je cesta, jak v téhle hře uspět. Myslíš, že s posledním albem The Unusual a nynějším EP s Returners jsi konečně vnímán jako El Da Sensei, sólo interpret, na místo El Da Sensei z Artifacts? Řekl bych, že ano. Takhle nad tím přemýšlím. To je můj cíl – být sólo umělec a získat pro sebe pozornost. Tvůj styl, slova a vše, co do toho dáváš. Dlouho to vypadalo, že musím světu dokázat, že můžu mít sólo kariéru bez Tamea na mé straně. S těmahle dvěma projekty, a především singlem Crowd Pleasa, se mi přes tu hranici podařilo přejít. Tvé desky dostávají velmi pozitivní recenze, myslíš, že to tedy bylo správné rozhodnutí opustit Tame Onea? Ono to nebylo o opuštění Tamea, ale spíš o našem společném rozhodnutí vydat se separátními cestami. Rozdíly v názorech na tvorbu muziky nebo jakkoli tomu chceš říkat. Možná to bylo skryté požehnání.
„Konec Artifacts nebyl o opuštění Tamea, ale spíš o našem společném rozhodnutí vydat se separátními cestami." |
Jak jsi získal smlouvu s polskou oděvní firmou B3? B3 už měli dohodu s Returners a když jsme šli dělat promo fotky, dal jsem se s kluky z B3 do řeči a rozuměli jsme si. V budoucnu toho čekej mnohem víc. Jací jsou tvoji oblíbení polští rappeři? Ti, s kterými nahrávám. Tedy Afront, Returners a O.S.T.R.. Co podle tebe tvoří výborný koncert? Důležitý je, když se MC nebojí pracovat s lidmi a to bez ohledu, jak velký ten dav je. Kontrola dýchání je povinnost. A nesmíš zapomínat své texty. Jo a taky se před svým koncertem nemůžeš moc zřídit, to taky nevypadá dobře. Jakou skladbu na koncertech nejraději hraješ? Crowd Pleasa. Bez pochyb. Intro vždycky před tím, než se rozjede beat, lidi úplně zabije (smích). Je to nahlas a ten snare švihá jako bič. Jaký koncert se ti jako fanouškovi nejvíce líbil? Několik. eMC, Cypress Hill, KRS-One, Big Daddy Kane, Buckshot, Redman a Method Man. Sakra, mohl bych jet do nekonečna (smích). V České republice jsi už vystupoval s O.C.m. Pamatuješ si to? To víš, že jo. Bavili jsme se. Koncert byl taky super. Ale mnohem víc se těším na Hip Hop Kemp. To bude peklo. Kdybys s kýmkoli z Hip Hop Kempu mohl nahrát společnou věc, koho a proč by jsi si vybral? Method Man, Black Milk, Termanology…Snad každého (smích). Ale vážně, pokud by se ta příležitost naskytla, proč bych do toho nešel? Plánuješ dát na Hip Hop Kempu naživo track Money s Reef the Lost Cauze? Uvidíme. Jestli bude pro, tak jsem připravený to dát, protože by to bylo krutý jako svině.