hledat

Duševní zabiják Dj Muggs

Sdílej

I když by se na první pohled mohlo zdát, že tento nadaný deejay a producent spojil svůj profesní život jen a pouze s kapelou Cypress Hill, není to tak úplně pravda, jelikož během své, dlouhých patnáct let trvající, kariéry spolupracoval s opravdu širokou škálou umělců, a to i mimo hip hopovou škatulku (za všechny třeba remixy pro Pearl Jam, Depeche Mode, George Michaela, Manu Chao, Janet Jackson a Simply Red). No a jelikož předpokládám, že by alespoň pár z Vás mohla osoba Dj Muggse zajímat, zde nabízím stručnou rekapitulaci zásadních momentů jeho pobytu na scéně. Lawrence Muggerud, jak zní jeho vlastní jméno, se na svět prvně podíval osmadvacátého ledna ´68 ve čtvrti Queens.V roce 1984 se měl možnost premiérově postavit za gramofony, čehož samozřejmě využil. Chytilo ho to natolik, že již v následujícím roce dostal své první talíře a ihned započal s tréninkem. V 86tém potkal Sen Doga s B-Realem, kteří byli součástí skupiny DVX, kde krom nich ještě působili Dj Julio 6 a Sen Dogův bratr, jenž si říkal Mellow Man Ace a záhy se vydal na sólovou dráhu. Muggs, jehož kořeny mimochodem sahají až do Itálie, tedy využil situace a přesvědčil dva zbylé mc´s k založení nového projektu, jemuž dali jméno Cypress, podle ulice z jejich sousedství. Ještě v témže roce společně nahráli několik demíček, z nichž nejznámější je patrně věc „My Dj And The Soloist“, ale pořád se ještě nedalo mluvit o fungující, plnohodnotné, skupině. Důkazem toho budiž rok 1987, kdy se Muggs přidal ke kapele 7A3, které šéfoval Ice-T a postupem času jim začal na vystoupeních krýt záda. Za rok již zaznamenal svou první nahrávku s názvem „Mad Mad World“, která se nacházela na soundtracku k movie „Colors“ a mimo deejayingu se věnoval stále více produkci. První si u něj objednal instra již zmíněný Mellow Man Ace, který zrovnou vypouštěl své LP „River Cubanos“, na němž se objevil i B-Real. O nějaký ten pátek později se stále jako součást 7A3 upsal Geffen Records, u nichž vydali album „Collin In Cali“, které bylo celé nahráno ve Philadelphii. V roce 1989 vyjel Dj Muggs na svou první tour po státech a také si připsal cenné vítězství na D.M.C. Championship západního pobřeží. S budoucností 7A3 už to ale šlo od desíti k pěti, a tak Muggs obnovil kontakty s kamarády ze Cypress, s nimiž se konečně dokopal k podepsání smlouvy u Colombia Records, ke kterému došlo v roce 1990. V létě roku následujícího Cypress Hill konečně vydali své debutové album, jenž neslo stejný název jako sama skupina. Deska se setkala s přízní kritiky i fanoušků a Muggsovi tak otevřela dveře k další práci pro jiné umělce, kteří projevili o jeho hudbu zájem. V ´92 tak kupříkladu produkoval první singl „Jump Around“ pro spřízněnou skupinu House Of Pain (jimž pak vypomáhal i za další dva roky s deskou „Same As It Ever Was“), ze které se stal okamžitě hit, za nějž si skupina připsala dvojnásobnou platinu. Toho si nemohli nepovšimnout ani ostatní umělci ve hře a Muggse tak dále oslovili Beastie Boys či Ice Cube („Check Yo Self“). Rostoucí věhlas pak dokonce přesáhl vody hip hopu a o remix přišli s prosíkem i samotní U2. Na začátku roku 1993 se znovu vrátil ke kumpánům ze Cypress, aby dohromady připravili své druhé album, jež dostalo jméno „Black Sunday“ a po čtyři týdny se drželo na vrcholku hitparády Billboard. Vždyť kdo by neznal šlágry jako „Insane In The Brain“, „I Ain´t Goin´ Out Like That“ atd? A jelikož se tehdy cítil ve formě, pomáhal i FunkDoobiest s jejich výborným počinem „Which Doobie You Be“. Po těchto úspěších už nemoho následovat nic jiného, nežli obrovská světová tour, která Muggse a spol obrala o dlouhých 8 měsíců. Nicméně ihned po návratu se vrhl na přípravy třetího alba Cypress Hill, jenž nakonec spatřilo světlo světa v roce 1995 a neslo název „Temples Of Boom“. Skupina byla na vrcholu sil (dodnes je považována za nejúspěšnější rap latino formaci všech dob) a široká rapová veřejnost se nemohla dočkat dalšího releasu. Ovšem jelikož už byli jak Muggs, tak i ostatní členové kapely, zaneprázdněni nabídkami na hostovačky, skupina se fandy na novou dlouhohrajku vyhecovat nenechala a přišla „jen“ s EP nazvaným „Unreleased And Revamped“, na němž byl mimochodem k zaslechnutí i Wyclef Jean. To se psal rok 1996. Cypress si poté dali krátkou pauzu, kterou však Muggs pojal pracovně a odstartoval přípravné práce na svém novém projektu, který nazval Soul Assassins. Lp „Chapter 1“ se dostalo na trh v roce 1997 a kromě jeho parťáků na něm nechyběli například Goodie Mob, Mobb Deep, KRS-One, či RZA s Geniusem, kteří zářili v pecce „Third World“. Kromě dalšího skupinového zářezu nazvaného jednoduše „IV“, na němž byly k naleznutí skladby jako „Dr. Greenthumb“, „Steel Magnolia“ či „Tequila Sunrise“, se Dj Muggs vrhl na trip hopový projekt Juxtapose s umělcem jménem Tricky a také si splnil velký sen, protože se mu naskytla možnost produkovat (pecky „Can´t Stop Won´t Stop“ a „Move Ahead“) pro svého velkého oblíbence KRS-One. Decentní hluché období si pak s B-Realem a Sen Dogem okořenil v roce 1999, kdy skupina pod názvem „Los Grandes Exitos En Espaňol“ vypustila soubor svých největších hitů ve španělštině. Rok se třemi nulami na konci měl poté Muggs, z jehož týmu mimochodem vzešla i současná star Alchemist, velmi nabitý, jelikož souběžně připravoval jak desku Cypress Hill (double disc „Skull And Bones“ s hymnou „Rap/Rock Superstar“), tak i pokračování ságy Soul Assassins („Chapter II“). Na konci stejného období se ještě narodil živáč „Live At The Filmore“, jenž dokumentova koncert Cypressů ze San Francisca. Rok 2001 byl pro Muggse, převážně pak po jeho soukromé stránce, úspěšný. Narodilo se mu totiž dítě a sám tuto událost okomentoval jako nejůžasnější věc, která ho v životě potkala. Kromě otcovských povinností se mu navíc konečně podařilo otevřít své vlastní produkční studio, v jehož útrobách již také pracoval na dalším albu Cypress Hill, jenž uzřelo povrch zemský pod jménem „Stoned Raiders“. Většinu roku ´02 strávil Muggs doma, což se mu přihodilo poprvé po třinácti letech. Více volného času využil prací na své sólové, oproti počinům Cypress Hill hodně experimentální, desce „Dust“, která vyšla v březnu 2003 u Anti/Epitaph Recors (Columbii byl totiž nucen opustit kvůli špatnému prodeji předešlých Soul Assassins). Na počátku roku letošního Cypress Hill vyšlo další album „Till Death Do Us Part“, na němž se samo sebou Muggs, jenž mimochodem dodal fláky i na soundtracky k filmům „Training Day“ a „Bad Boys“, nemalou měrou podílel. Co se týče budoucnosti, v poslední době prosákly zprávy, že Muggs připravuje společné album s Inspectah Deckem, které by se mělo jmenovat „Muggs Meets Deck“ a jehož vydání je naplánováno na první polovinu roku příštího. Další plány tohoto trackmastera ze slunné Californie mi zatím nejsou známy, každopádně i kdyby už neměl prsty v ničem a odešel do profesního důchodu, nic to nemění na tom, že se stal jedním z nejdůležitějších beatmakerů své doby. Potvrdit by to snad mohl i Dr. Dre, Kurupt, Tony Touch, Infamous Mobb, XZibit, La The Darkman, Snoop Dogg, Mc Eigh, Kool G Rap, Afu-Ra, Everlast, GZA, Mobb Deep, Wyclef Jean, PMD či Zach De La Rocha, kteří ho v minulých letech o track(y) požádali…

Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?