hledat

DJ Wich: Mezi mé favority patří DTonate a Marko

Sdílej

Když se podíváte na anketu po vaší pravici, už od samotného startu ji neochvějně kraluje DJ Wich, jehož suverénní postavení na domácí scéně rok co rok vyzdvihují i média mimo žánr. To, že měla pražská producentská stálice v závěru loňského a na startu letošního roku monopol na deskách "Hádej kdo" a "Chronicles of a Nomad", každý ví, a proto jsme samozřejmě nemohli opomenout ani blízkou budoucnost… Neviděl jsi už náhodou nové Mathematicsovo DVD "Beat Kings", kde o producentském řemeslu hovoří ta nejzasvěcenější elita? Viděl jsem na to pár reklam na netu, ale ještě jsem si to nesehnal, jestli to máš, tak to rád shlídnu. King Syze na své desce "Syzemology" z loňského léta použil v pecce "Truancy" zcela totožný motiv jako ty v "Jednou" s Egem a Wladimírem a i Drivá Menšina a její "Moj Svet" vesměs vychází ze stejného zdroje. Slyšel jsi ty tracky? Nepřijde ti to jako dobrá náhoda, že se to v jednom roce podaří hned třem interpretům? Slyšel jsem jenom Drvivou menšinu, ale až když byla naše deska venku, když na to všichni naráželi a četl jsem reakce. Víš co, tak to se občas stane, že ti přijde pod ruku nějaká stará deska, kterou vysampluješ a pak zjistíš, že jí už nekdo jinej udělal a přijde mi to docela normální. Není možný abych znal všechny alba co kdy vyšly a měl přehled o všem, to ani nejde, ale samozřejmě, když vím, že už ten sampl přede mnou někdo udělal, nechám ho většinou bejt, nebo se ho snažim udělat aspoň jinak. V naší webové anketě o nejlepšího beatmakera suverénně vedeš. To, že nemáš konkurenta, ale netvrdí jen fanoušci, ale i erudovaná kritika. Jaký je pocit tvořit vždy s tím největším očekáváním? Není to někdy přílíš zavazující? Dělám beats, tak jak to cejtim a tak jak to chci dělat. Necítim v tom nějakou prvoplánovost, nebo očekávání ze strany fanoušků. Někomu se to líbí, někomu ne, já tím žiju, baví mě to a to je pro mě zásadní. Je mi v podstatě jedno, co si o tom myslí lidi, hlavně, že já mám z toho dobrej pocit a můžu si za tim stát. Domnívám se, že dnešní nejžádanější producenti beroucí klidně 100 000 dolarů za beat už dávno nepracují metodou pokus/omyl, ale naopak vydávají a prakticky upotřebí vše, na co šáhnou, s tím, že si jejich práci dříve či později někdo vezme. Jak to je u tebe? Já z dělání beatů moc peněz nemám, tady to ani jinak nejde. Metoda pokus/omyl možná fungovala zřídka dřív, když jsem dělal ze začátku v Acidu na kompu, ale na MPC vím přesně co dělám, to neoblafneš. Dělám tuny věcí, který třeba ani nikdy nepoužiju a nikomu je nedám poslechnout, ty zůstávaj v šuplíku, ale vím zase, že když tenhle beat se nebude líbit tomuhle, veme si ho časem někdo jinej, každej má jinej vkus a styl a i když si o mě lidi myslí, že dělám hodně stejný věci, dokážu udělat to co by ode mě nečekali. Vydáváš už nějakých sedm let. V době, kdy jsi začínal, moc lidí promakávajících produkci nebylo. Dnes je situace jiná. Aktivních lidí je stále víc a víc, je tu Opia, DTonate, Kato, Mike Trafik, Gipsy atd. atd. Sleduješ nějak podrobněji tvorbu tvých ´konkurentů´ a považuješ někoho z nich za výjimečnějšího? Samozřejmě, že mě zajímá, co kdo udělá a rád si poslechnu, každej má trochu jinej styl,svý přednosti a slabiny, na každým mě baví něco, všechny tyhle producenty, který jsi zmínil respektuju, ale mezi mý favority patří určitě DTonate a Marko Tvé dlouhohrající kolabo s Nironicem je venku pár týdnů a zatím jsem zaznamenal vesměs pozitivní reakce. Vzhledem k užitému jazyku se určitě nezůstane jen u českého a slovenského podhoubí, takže na jakých evropských trzích už je k mání? Zatím se rozjíždí ditribuce jenom tady u nás, ale už máme zase nějaký nabídky dostat to ven, ale bude to trvat delší dobu, než jsme mysleli, protože budu muset vyclearovat veškerý samply, který jsem použil a to bude stát čas i peníze, hlavně spoustu těch desek si vůbec nepamatuju, takže je budu muset dohledat. Tvůj koncertní kalendář, který je k vidění na MySpace, je tradičně velmi nabitý. Baví tě ještě vzhledem k vytíženosti objíždět republiku křížem krážem i po těch letech se stejným zapálením? Všiml jsem si tam i nějakého Londýna, nechystáte se tedy v následujících týdnech a měsících propagovat LP i za hranice naší země? Tak jasně, většinu měst už jsme tady objeli několikrát dokola, teď je to zase super po nový desce jezdit s novým materiálem, chodí hodně lidí, koncerty maj úspěch, lidi reagujou. Moc mě to baví, užíváme si to, i když občas ty dvojáky o víkendech jsou ubíjející, kor, když hrajem někde daleko a vracíme s k ránu, ale jinak super.Co se týče propagace desky za hranicema, to vzhledem k českýmu jazyku asi nemá cenu, ale jedem teď ten Londýn, to je koncert vyloženě pro český fans a ještě Dublin by měl bejt v nejbližší době. V posledním čísle BBR jsi řekl, že "Hádej kdo" a "Chronicles Of A Nomad" jsou úplně jiné desky. Doslovně jsi použil výrazny klasický hip hop a novější zvuk. Ke které z těchto dvou odnoží máš co se vkusu blíže a proč? Mám rád i klasický, tak i novější zvuk. Na klasice jsem vyrostl, takže to mám v sobě, navíc kupuju všelijaký starý bazarový desky na samply, to je super to projíždět a hrabat se v tom, různě zrychlovat, sekat. Na druhou stranu, když nemůžu nic najít, nebo nemám nový desky, zasednu za synťák a rád udělám zase něco jinýho, mám to tak 50/50, rád to míchám a experimentuju. Ve Filteru, nejprodávanějším hudebním časopisu na českém trhu, jste za "Hádej kdo" dostali 5 z 5 a triumfovali i jejich výročních cenách za desku roku. Neposlouchá vás tedy jen úzce zaměřená komunita, ale i široká veřejnost. Je český hip hop na vrcholu svého zájmu a zažívá boom? Jestli zažívá boom fakt netušim, jasně je teď v kurzu veškerý to rnb, rap, dirty south a věci co se na tebe chrlej z radia a MTV, spousta sponzorů do toho tlačí prachy a motá se kolem stovky tojů co věděj úplný hovno a maj plnou hubu moudrejch keců. Rap může jít ještě nahoru, o to pak rychlejš o něj zase přestane bejt zájem a vrátěj se zase kytary, nebo taneční muzika. Na Slovensku právě vydali svá alba Lúza a Drvivá Menšina, na cestě jsou noví AMO. Jaké emcees, případně producenty, vůbec ceníš na Slovensku? Nebudeme-li myslet na prodeje apod., jsou naši východní sousedé – co se úrovně a kvality týče – opravdu o level výše než my? Hodně cenim H16, kvalitny material – podle mě jedna z nejlepších desek tady vůbec jak produkčně, tak repově. Kontrafakt samozřejmě, Čisty, Vec, od Amo mě baví něco, Moja reč, Tina, Misha. Na slovensku je celkově o rep větší zájem si myslim, hodně se hraje v radiich, televizi, nebojej se toho. Mají víc lidí, který jsou do toho zapálený a chtěj to dělat, paradoxně prodávaj víc desek i když jsou o půlku menší, než Čechy. Něco jsem zaslechnl o tvém přesunu za velkou louži. Souvisí to nějak s tvou připravovanou kompilací s anglicky mluvícími rappery a zpěváky, která bude pokračováním "Time Is Now"? Jestli můžeš o albu cokoliv prozradit, určitě se zlobit nebudeme… To s tím stěhováním byla jenom taková kachna, zajímalo by mě, kdes to slyšel? Ale jasně, připravuju další solo, sbírám materiál a dělám nový beats, mám nějaký kontakty a jména v hlavě, s kterejma bych to chtěl udělat, ale víc zatím nechci zmiňovat, makám na tom. Chtěl bych to vydat v létě, ale s týpkama s kterejma budu spolupracovat na dálku to může trvat dýl, může se to protáhnout, sám nevim, uvidíme, buďte ve střehu, budu informovat. Každopádně za pár tejdnů vysílám novej single "Bring back", jako ochutnávku. Kde všude, respektive na jakých nadcházejícíh tuzemských i zahraničních deskách, bude v nejbližší době možno slyšet tvé instrumentálky? Mám 4 nový beats na novejch Kontrafakt, 8 na LA4, jeden trek s M.E.D. co jsme dělali s DTonatem vychází co nevidět za pár dní, pak 4 věci na mixtape Dj Kappy ze Slovenska..tam dělám pro Daru Rolins, Ego, Tina, Supercrooo a pak dále na Misha new cd, Disgrafix a 3 na jednoho soulovýho zpěváka Oscah, stejně jako stejný počet věcí pro Jay Diesela. Máme už i nějaký nový věci s Indym. Bude pár remixů na Orion Teritorium reedice a připravuju muziku ke dvoum celovečerním filmům. Ale jinak se chci hlavně hodně soustředit teď na sólo. Myslím, že s Indym hrajete na indoor festivalu Hip-Hop All Stars. Jak se těšíš na hraní před Raekwonem? Wu-Tang Clan byl pro mě svého času č. 1, jak si je cenil a ceníš ty? Patří podle tebe RZA mezi pět nejlepších producentů všech dob? Na koncert se těším moc, tolik kapel pohromadě na jednom místě, super nápad. Wutang jsem jasně cenil nejvíc, asi jako každej jinej, ale zajímaly mě první 2 alba + první solovky všech týpků, ale pak už jsem přestal sledovat. RZAovy beats mě dřív bavily, teď jsem dlouho nic neslyšel a mezi moje favority už nepatří, ani do top 5 bych ho nezařadil, ale samozřejmě ho musim respektovat, udělal toho spoustu. Závěrem kapka science-fiction. Kdyby jsi mohl udělat celou desku s někým z nežijící čtveřice Notorious B.I.G., Tupac Shakur, Big Pun a Big L. Kdo z nich by to byl a proč? Každej by asi řekl B.I.G., nebo 2Pac, ale mě byl vždycky nejblíž Big L, protože jsem hodně poslouchal jeho desku Lifestylez ov da poor and dangerous a vůbec celý D.I.T.C. Biggieho jsem docenil až bohužel po jeho smrti. Peace. Čekujte www.myspace.com/djwich.

Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz