hledat

Tags:

DJ Fatte & JOHNYBOSS: Dnes je moderní být nešťastný a brečet do negativního beatu o čtyřech tónech

Sdílej

Co mají společného jména z pražského Žižkova a Zlína? Možná mnoho, možná vůbec nic, ale v případě téhle dvojky je to sehranost jak útok Liverpoolu. Na jedné straně tvrdé beaty, na té druhé tvrdé verbální rány a dohromady to funguje tak, že by se to nemuselo o svou posluchačskou základnu rozhodně obávat. Nebude početná jako u profesních kolegů, kteří se vydali trochu jinou cestou, ale o to věrnější zase v konečném součtu může být. DJ Fatte & JOHNYBOSS nezůstali jen u jednoho společného disku a v těchto dnech přidali další, který vykazuje celou řadu zajímavých momentů. Staří vlci by mohli odložit žehličky a kojenecké bryndáky s touhou zavzpomínat na staré časy v aktuálním datu vyýroby, ti mladí si třeba rozšířit obzory, že rap není jen o jedné šabloně, které přeje karta. A když ještě zůstaneme u toho zajímavého, tak bychom neměli zapomenout, že tahle konverzace neprobíhala jen na území České republiky. Ale o tom zase níže, abychom neprozrazovali všechno…

JB: Věrohodnost interpreta se už v rapu dávno tolik nenosí, přesto když je zakomponována, jedná se o velmi sympatický bonus. Na minulé desce silná věc „Ztracený dny“, tentokrát živelnější „Škola Žižkova“. Vnímáš, že ten storytelling je tvou silnou stránkou?

JOHNYBOSS: Stojím si za vším, co vypustíme, ale nejradši píšu texty o sobě a o tom, co chcem, o tom, jak Mara špína jede bomby až do konce…

DJ Fatte: Byl i toto jeden z aspektů, proč ses s Johnym rozhodl nahrát druhou desku? Na první signální to není jazyk jako z repertoáru BPM, ale ty pouliční příběhy z temných koutů nejen Žižkova v kombinaci s tahem na beat prostě fungují…

DJ Fatte: Třeba „Ztracený dny“, náš první společný track, mě mega zabil. Ten text je super. Mě moc baví Johnyho nasazení a jeho „grázlovství“ v hlase. Nebylo to s ním lehké dělat tuhle desku, ale nakonec to dopadlo výborně. Má rád můj starý styl a já jeho rap. Šlape to. „Made in Czech“ byl kšeft, tam si vybral Míra beaty. U „Reflexu“ jsem to řešil víc, vyřazoval jsem beaty a dělal nové atd.

Před vydáním první desky „Made in Czech“ padaly na sociálních sítích názory, že ta placka bude další „Premiéra“ od Resta. Bohužel, pro všechny strany, se výsledku ale příliš pozornosti nedostalo. Mohlo by se tak stát nyní a je vůbec v českém prostředí ještě možné, aby boombap zažil boom jako před lety?

JOHNYBOSS: „Made in Czech“ šla svojí cestou a otevřela mi dveře do český scény. Rest je a bude Rest, JOHNYBOSS je a bude JOHNYBOSS. Každý si najde to své, co v traccích hledá, ať jde o kohokoliv a o jakýkoliv hudební žánr. Boombap je dnes spíš pro pardály, ti dnes mají rodiny, spoustu práce a jiné starosti než řešit kupovat boombap. Každopádně je to náš životní styl, který je potřeba udržovat na živu a dávat o sobě vědět.

DJ Fatte: Třeba se pak o něčí desce bude říkat, že to má být další „Reflex“. „Reflex“ ani „Made in Czech“ není další „Premiéra”, což je dobře… A boombap už boom nezažije. Určitě ne v CZ. Tady to nejde. Aspoň tomu nevěřím. Ale nějak mi to nevadí. Je mi to celkem jedno. Mě to baví a mám to rád. Každej po svém prkně. (smích)

JB: Při poslechu názorů a příběhů je zřejmé, že bojuješ za lepší život, ale temnější minulost již nesmažeš. Nebojíš se, že se tě jednou děti budou ptát, jak jsi to v těch textech myslel a budeš konfrontován vlastním materiálem? Jsou věci, na které opravdu pyšný nejsi?

JOHNYBOSS: Každý musíme bojovat, pokud nebojuješ, nikdy se neposuneš. Tak kluk se už ptá, samozřejmě to slyší a vnímá, ale ví, že jsou to jenom písničky a nijak ho to netrápí, protože: Johny je táta, Johny je king, Johny je on a Johny je v něm – je to můj syn. Všechno je, jak má být a ničeho nelituju.

DJ Fatte: V tradičních klišé klipech, kdy člověk jen pózuje v nějaké lokalitě před kamerou, nejsi žádným novicem, ale tvorba vizuálu „Bez faktury“ pro tebe byla určitě zase něčím novým“. Kdo byl iniciátorem nápadu tě obsadit do této role? Cítil ses komfortněji tady ve společenském oděvu nebo raději trencle v bazénu alá „Gril styl“?

DJ Fatte: Mě baví ze sebe dělat dementa, takže role pro mě byla jasná. Obsadil jsem se sám s kameramanem Lukášem Vojáčkem. V tom saku vypadám jak Tučňák z Batmana. V trenkách vypadám asi líp. V Praze nebylo moc času na záběry s Katem a Mirkem, tak jsme to vyplnili mou demencí. (smích) A myslím, že se to lidem líbí. Takže Oscar za hlavní roli je mi souzen, hehe…

Deska zvukem i obsahem připomíná dávnou dobu, kdy emoce byly brány jako slabost a přiznání drogově závislých společenské tabu. Nepřipadáte si pak v kontextu toho všeho jako poslední mohykáni? Neotočila se ta filozofie o sto osmdesát stupňů, kdy doba přeje nevyrovnaným a slabým a žánr, který byl kdysi první ligou samoegoukojitelů, je nyní spíše psychologickou poradnou?

JOHNYBOSS: Můj rap je o mně a o věcech kolem mě. Rap pro mě byl a bude vždy o jedincích, skupinách a sociálních tématech. Poslední mohykáni jsme, mladší generace už ani nemůžou chápat, co bylo. Vzpomněl jsem si teď na legendární freestyly v Retru, na Štvanici v EXiTU… (smích) To se to všechno teprve začínalo vařit…

DJ Fatte: Každá moje deska připomíná dávnou dobu a daří se mi ten zvuk dělat líp a líp. Myslím teda. A ano, dnes je moderní být nešťastný a brečet do negativního beatu o 4 tónech.

JB: Pokud jde o hosty, sešla se v tracklistu slušná smečka léty prověřené kvality. Nebyla to trochu protekce a tlačenka ze strany DJe Fattea? Myslíš, že bez jeho intervence by si dosáhl podobného výsledku?

JOHNYBOSS: Tak určitě, Fatte je bůh a má kontakty a páky (různý fotky z kaleb, který by neměly být zveřejněny), ale nebýt mé dokonalé flow a frázování, určitě by kluci řekli „ne“. (smích)

DJ Fatte: Nedávno jsem dělal rozhovor s Opiou, který na své producentské desce s konceptem vsadil na kartu, jenž se příliš nenosí. Žádné tučné packy beatů, ale spíše podmaz na míru a ber nebo nech bejt. Jakou cestou se při tvorbě desek vydáváš ty? Mluvíš do toho, co by mělo být znárodněno a využito pro rap nebo prostě jen jako v krámu naplníš regál a čekáš, co z něj zmizí?

DJ Fatte: Tak i tak. Další desku, co dělám, jsou beaty většinou na míru. Občas se něco vyhodí, když udělám lepší beat. Dřív jsem do toho nemluvil, ale teď to s rapperem řešíme, co je ok a co ne. Beaty, co prodávám, jsou ty, které se už nevlezou na desku. Když něco udělám a baví mě to, tak rovnou napíšu: „Tohle chci na desku.“

Doba přeje digitálním médiím, černé zlato se vrací do popředí zájmu, ale jak je to s CD´s? Dá se již toto médium označit za mrtvé nebo je jen shoda náhod, že jste tento způsob distribuce nezvolili?

JOHNYBOSS: Většina lidí ho nemá kde přehrát, ať jde o CD nebo LP. Přehrávače už vymizely i z aut a lidé je kupují převážně jako sběratelské kousky. Vždycky jsem chtěl LP, díky bože (čti díky FatteE).

DJ Fatte: No, já to beru ze své zkušenosti. Mám nové auto, kde CD přehrávač už není. Jen USB, tak CD jebu. (smích) A hodně lidí jede Spotify atd., takže myslím, že není třeba dělat CD. Hlavně pro mě je vinyl mega vzácnost.

JB: Hudba není tvůj hlavní příjem a otáčet se nebojíš. Můžeš nám prozradit, kterému řemeslu vládneš i s ohledem na to, že jej nyní vykonáváš na netradiční adrese?

JOHNYBOSS: Jasné, jsem elektrikář. Teď jsme v Senegalu na výstavbě mezinárodního letiště. Táhneme 3. měsíc od pondělí do soboty 11h denně ve 40°C . Pekloo, ale potřeboval jsem to!!

Nebudeme tu nyní zpochybňovat lásku k rapovému řemeslu, ale bez práce nejsou koláče a bez koláčů pak možné zpětné investice. Dokázal by vás nyní rap uživit nebo je slušným přivýdělkem či jen koníčkem, který v konečném součtu nežere jen čas?

JOHNYBOSS: Pro mě určitě hobby od covidové doby. Chyt sem se práce a jdu si pro miliony.

DJ Fatte: Já taky normálně pracuji. Začal jsem ještě před kovidskim. Jak už nehraju s Ideou a ani s Restem, tak jsem chtěl mít jistotu stálého výdělku. Hudbu mám jako vedlejší činnost. A je to slušný přivýdělek spíše z YT, Sptotify atd. Ale samotný vinyl moc peněz nevydělá, když teda zrovna neudě-láme třeba „Premiéru“ nebo jinou starší desku, která už je zvukově hotová atd. Mix, master, výroba, klipy – vše je drahé.

Foto: Jsf Abb

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1