hledat

DJ Drama – Gangsta Grillz: The Album (2007, Atlantic Records)

Sdílej

Po loňských lednových „problémech“ s RIAA (Recording Industry Association of America) se Barack O’Drama (jak sám sebe pyšně označuje) vrátil do „bizu“ s uznáním a možností konečně vydat desku. Pozval si mnoho rapperů, zpěváků a producentů z různých koutů Států a jakmile se projekt „slepil“, všichni pochopili, že to Drama myslí vážně. Je dobře, že album vyšlo podle plánů, jelikož se táhlo už příliš dlouho. Navíc se z „Gangsta Grillz“ mixtapu stal zajímavý seriál, který měl tolik dílů, že by ho mohli pouštět dopoledne na Nově. A sem tam se stane, že ze seriálu vnikne celovečerní film – „Gangsta Grillz: The Album“. V první řadě – bez producentů jako Drumma Boy či Game Grease by nevznikl tak akční rozjezd. Právě úvod startuje celý počin a vysílá ho do vesmíru. Je to podobné jako s ranním vstáváním; pokud vstanete dobře, máte nakročenu k úspěšnému dni. Jestli se však při buzení rozsekáte, tak bohužel… Deska očividně vstávala pravou nohou – dvě úvodní skladby odstartovaly masakr a přes Weezyho „Cannon Remix“ se kontinuita alba dostala až k oficiálnímu singlu „5000 Ones“, jenž je vyvrcholením hlavního proudu desky – chráněnec Willie The Kid sice decentně zaostává za ostatními zúčastněnými, Twista se ale vyšvihl zpěvem, který mi svým podáním (zvlášť na konci) připomíná Bone Thugs-n-Harmony. Po „5000 Ones“ přichází loučení se s agresivním stylem a následuje z větší části subtilní part, což je od Dramy prozíravý tah; je sice pravda, že kdybyste na „Gangsta Grillz: The Album“ položili kompas, jeho šipka bude ukazovat na jih, nicméně i tak si na něm najdete to, co potřebujete. Za Dramu totiž „orodují“ LA The Darkman, Twista, Jim Jones, Devin the Dude, což svým způsobem zaručuje jistou různorodost. V oné odlehčené části mě nejvíc překvapila píseň „The Art of Storrytellin Pt. 4“: trubky, Andre 3000 a Marsha Ambrosius jsou do sebe zakomponovaní tak, že se třesu. Je samozřejmě špatně, že DJ Drama se na albu jako takovém minimálně, avšak na druhou stranu je právě on tím jedincem, který umí namíchat opravdu „chutný salát“. Na „Gangsta Grillz: The Album“ je zachován oder mixtapu, ale posloucháme album. Důkazem je „187“ a za ním hned úplně švihlá „Beneath the Diamonds“. Vzniká úlet. Ještě zajímavější je, když se na tomto úletu podílí třeba Hi-Tek, The Runners (hymnu Aye vyzdvihuje Big Kountry King) nebo Pharrel s Clipse, kteří zakončují desku vytím „číííírs!“. „To“ drama vyvrcholilo po vydání desky a „ten“ Drama může být nakonec rád, že to tak dopadlo. Po více než třech desítkách mixtapů, z nichž některé v sobě uchovávaly „Gangsta Grillz“, je Dramův celistvý počin pozitivní. Nemůžeme od něj čekat top zvuk s miliony party bangers, ale to ani nechceme. Je správné, že někdo vzal zodpovědnost na „southern“ scéně do vlastních rukou. A je dobře, že to byl zrovna DJ Drama.

Diskutuj na Bbarak.cz