hledat

Tags:

DeSade: Žiju, co jsem chtěl. Už jsem dost starej na to, aby roviny člověka a interpreta tak nějak splynuly v jedno

Sdílej

Markýz DeSade je na mapě tuzemského rapu již etablované jméno, které se může pochlubit nespočtem spojení sil se zdejšími i zahraničními interprety. Součástku Sodomy Gomory je možné obvykle zastihnout v tandemu s Řezníkem a v poslední době i s DJem Fluxem, což však neznamená, že by sólové ambice byly týmovým duchem tlumeny. Občas je dobré se k mikrofonu postavit sám za sebe čelem a říct to, co se honí v hlavě, která sedí na „VIP“ krku. „Asylum“ je výsledkem práce na vlastní pěst, rozhodně se nejedná o první moment, kdy DeSade vsadil na vlastní kartu. Odráží se v něm léta zkušeností i osobní vyzrálosti a fanoušci jej mohou od středy sedmnáctého dubnového dne rotovat ve svých přehrávačích. Především díky této události si redakce Bbarak.cz domluvila dostaveníčko se samotným autorem, abychom se dozvěděli i něco navíc, co nebylo obsaženo v textech nového trakclistu.  

V těchto dnech vychází tvé nové sólo „Asylum“. Fanoušci si na něj museli počkat dlouhých šest let. Nabízí se tradiční dotaz, proč tak dlouho? Chyběla tvůrčí inspirace anebo svou roli sehrál soukromý život, ve kterém sis musel vyřešit některé otazníky a milníky?

DeSade: Nechyběla tvůrčí inspirace, to ne. Tvá otázka je položena tak, že to v jednom evokuje, že bylo 6 let ticho. To nebylo. Dropnul jsem 2 singly z této desky. Vyšlo Sodoma Gomora album Resuerekce. Dropnul jsem taky singl Už To Tak Bude Asi 2 z chystaného p0rn0rap alba. Je ovšem pravdou, že CD Asylum mělo být venku daleko dřív, ale tak jak se říká, všechno má svůj čas. Ten pravý a jediný čas je TEĎ a přeju příjemný poslech! Kromě Desada jsem se dost věnoval Freek House Productions a dalším mým projektům. Jednomu z nich říkám „osobní život“, a v tomto projektu se toho událo teda velice hodně!

Jsi součástkou smečky Sodoma Gomora, poměrně bláznivého hudebního tělesa na tuzemském trhu. Jak těžké je ukočírovat tu rovinu mezi interpretem a člověkem? Objevili se životní a kariérní pasáže, kdy jsi přemýšlel, jestli tě to celkově už nesemílá?

Nepřemýšlel a nesemílá. Žiju, co jsem chtěl. Jsem dost starej na to, aby roviny člověka a interpreta už tak nějak splynuly v jedno. Jasně, sem tam to bývá trochu náročnější, ale oba životy jsou krásné a je super si mezi nima přepínat. Každý z nich mě naplňuje něčím jiným, a když to splyne v celek, tak je to téměř dokonalý!

Ptám se i z důvodu, že v minulosti jsme si spolu povídali na téma démonů v hlavě a rozpolcené osobnosti, navíc nová deska nese název, který si mnozí mohou spojit s psychiatrickou léčebnou. Prošel sis i ty fází nějakých terapií a je tohle výsledek toho balancu?

Nápad pojmenovat desku ASYLUM vzniknul, když tenkrát prvně přišel covid. To období totiž připomínalo jakousi samotku kdesi v madhousu. Nemohl jsem si jen tak odcestovat do zahraničí, nemohl jsem ani navštívit rodinu v ČR, nemohl jsem bez rukavic, roušek a speciálních skafandrů do nákupáku, nemohl jsem bez řádné dokumentace a pádného důvodu ani třeba do svýho Freek Studia, neb jediná možná cesta tam vedla přes hranice okresů, na které stály ozbrojené policejní hlídky, které hrozily vysokou pokutou či snad doživotím, pokud bys chtěl tuto hranici projet jen tak zbůhdarma! To mi přišlo jako Asylum! To bylo Asylum! Ale na druhou stranu mi to tak trochu i vyhovovalo.

Vydat desku, přidat nějaké klipy, vytvořit chytlavý merch, připravit křest….to je celkem dlouhá cesta, která je i finančně, časově i psychicky náročná. Přistupuješ k tomu, že to může být v konečném součtu ztrátové? Jak jdou na odbyt předprodeje?

Nejsem ve ztrátě! Je to časově náročný, to jo. Obzvláště, když tomu chceš dát trochu víc. Ale když to miluješ, tak čas neřešíš. Baví mě dělat klipy, který maj v sobě trochu víc, než jen to, že MC mává rukama před kamerou u zdi, pak mává rukama u auta a pak mává rukama vedle čubek. Baví mě to trochu víc promakat a myslím, že ve spolupráci s mým věrným videomakerem – Flyingwolfish – se to povedlo a daří!

V dnešní době streamů už jsou předprodeje samozřejmě jinde, než tomu bylo v minulosti. Proto mě neskutečně těší, že si horda lidí koupila fyzickou kopii nejen Asylum CD, ale i třeba SG CD Resuerekce. Myslím si, že většina z nich to CD v životě ani nevloží do nějakého přehrávače, ale vyzdobí s ním doma vitrínu sbíraných artefaktů. O to větší čest to pro mě je! Díky všem!!

Jsi součástí labelu ZNK, který se dlouhodobě může pochlubit pestrým merchem. Také k tvé desce se mají fanoušci na co těšit. Jak vznikají náměty a konzultuješ je s okolím, co by se tak mohlo chytnout? Dá se bez nadsázky říct, že v současné době je ten merch a digitální streamy nejlukrativnější položky tohoto byznysu?

V první řadě to neberu jako byznys. Nikdy jsem to tak nebral. Jsem nemocnej rapem. Je to pro mě furt koníček a věc, kterou miluju. Věc, bez který nedokážu žít. Dělal jsem to i bez toho, aniž by mi to nějaký prachy přinášelo a je pro mě čest a potěšení to dělat, když to nějaký prachy sype.

Jinak je jasný, že lidi merch kupujou. Dám si záležet na tom, aby měli na výběr kvalitní věci! Určitě se chci více zaměřit i více oblečení pro ladies. K chystanému p0rn0rap albu „Last Dick Standing“ chystám i něco víc než oblečení (smích) a bude to (nejenom pro ladies) teda velká pecka! Stay tuned.

Několikrát jsme v minulosti nakousli i tvé nasazení mimo rap, ať už jde o točení klipu či focení. Jsou to jistým způsobem zadní vrátka, která bys rád naplno využil třeba časem, až bude hudební kariéra pověšena na hřebík?

Už to dělám dlouho a dlouho mě to baví. Snažím se zdokonalovat, studovat a celý to posunout směrem kupředu. Určitě si představím tuto práci dělat, až moje hudební kariéra bude pověšena na hřebík. Ovšem cítím se, jako když moje hudební kariéra teprve pořádně začíná a nesměl bych bejt Desade, abych nad pověšením hudební kariéry vůbec přemýšlel!

Ve tvé kariéře se jedná již o několikátou sólovou výpravu, ale tak nějak mi připadá, že spousta položek z těch tracklistů dostává na prdel vinou pravidelného týmového koncertování v rámci Sodomy Gomory. Pár kousků se uchytí v rámci společné show, něco zazní na křtu. Není ale škoda, že i ten zbytek nedostává více prostoru?

Nemyslím si, že to tak je. S Řezníkem máme jakousi nepsanou dohodu, že vždy jezdíme mejdany spolu. Jsme sehraný, jsme tým. Sodoma live shows jsou jedinečný. Teď s DJem Fluxem je to ještě o level vejš! To ovšem neznamená, že nepřizpůsobujeme koncertní playlist aktuálnímu dění. Sodoma Gomora show je takovej průlet hity Řezníka, Desada i Sodomy Gomory. A vždy, když vychází nějaký CD, tak podle toho změníme i playlist. To znamená, že teďka nejedeme nic jiného než ASYLUM TOUR:

19.4. VYŠKOV | Peklo

20.4. PLZEŇ | Watt

26.4. ČESKÉ BUDĚJOVICE | K2

27.4. BRNO | Art Bar

4.5. LITOMĚŘICE |Spring Fest

10.5. MORKOVICE  | festival Máj a Les

11.5. PRAHA | Storm

(bližší info na http://znk.cz/#koncerty)

„Asylum“ vykazuje i pestrý počet hostů, především pak díky poslednímu tracku. Stále platí pravidlo, že je horrorcore velmi úzkou komunitou nejen v tuzemsku, ale i po celém světě? Proč je tomu tak třeba oproti zbytku žánrové scény?

Určitě je a asi vždycky bude. Možná proto, že je to pouze pro vybrané posluchače a nepolykaj to masy, je to tak jedinečný!

Umělec na pódiu působí jako hrdina, extrovert, ale v některých případech je mimo něj naopak introvertem, který se straní lidí. Jak to máš nastavené ty? Nedostalo tě do toho odloučení spíše vlna známosti, ve které je složité si uchovat soukromí? Jsi naopak otevřený spolupracím, které mají hlavu a patu?

V tomto rozhovoru jsme již probírali název desky a to, jak název vzniknul. Psal jsem, že covid lockdown mi do jisté míry i vyhovoval. A přesně tohle jsem myslel. Radši jsem od lidí dál. Jsem asociál, co se nepotřebuje s nikým družit. Nejlíp mi je, když jsem s mojí fam nebo když jsem sám. Přesto jsem otevřený všem spolupracím a jsem dokonce i pro každou špatnost. Jde o to, jak říkáš, aby to mělo hlavu a patu!

Se svým týmovým parťákem Řezníkem jste se výraznou měrou zapříčinili o vzestup tuzemského horrorcoru. Kolem vás se formovala další jména, některá jsou aktivní dodnes, jiná časem vyšuměla. V poslední době se mi ale zdá, že moc mladých nepřekračuje tu hranici fanouška a raději jen konzumuje. Je složité se vydat na vlastní cestu ve stínu Sodomy Gomory, anebo ten boom postupem let vyklízí pozice?

(smích) Hezky řečeno. Nejsem tu ovšem od toho, abych soudil.

V posledních letech sílí ve světě konflikty a střety diktátorských režimů s demokracií. Umíš si vůbec představit, že by tě politický systém nějak omezoval ve svobodě projevu v textech? Částečně bych se mohl odkazovat na tvou věc „Tam venku“, která ale vypovídá i o tom, že ses před světem vlastně tak nějak uzavřel. Honí se ti hlavou se třeba více vyjadřovat o politických poměrech a více si chránit tu možnost svobody projevu?

Snad až na song Parlamentní Jatka a pár výjimek se snažím politiku z rapu vynechat. Svobodu projevu je ovšem třeba chránit a uctívat! Za minulého režimu bychom s Řezníkem byli štváni jako Psanci a byli ti první, kteří by šli za své činy bručet!

A zrovna song „Tam Venku“ je o tom, co se ve společnosti běžně děje. O běžných lidech a o tom, co si do hlav cpou, čím tráví čas a čím se baví. Od toho chci pryč!

Hororrcore má svou hudební i obsahovou tvrdostí blízko k některým subžánrům rockové muziky, což dokládají některé spolupráce či účasti na koncertech či festivalech, kde by člověk rap jinak nehledal. Měl jsi v hlavě někdy ambice jet tour třeba s živou kapelou a posunout to celé na další level?

Určitě! A to nejen ambice, dokonce se to i dělo. Když jsme vydali album Éra Déra, tak jsme měli živou kapelu – hudebníky z Hentai Corporation, až na basáka, kterýho pro náš projekt nahradil Pornos z Atari Terror. Kapelu jsme pro tuto věc nazvali Undead Orchestra. Odehráli jsme s nima jeden Votvírák a dalších x koncertů všude možně. Bylo to super. Hodně rád jsem si to trochu připomněl při práci na songu Asylum s kapelou DENOI. Určitě bych rád udělal třeba nějaký EP s kapelou!

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1