hledat

Tags:

Apoka: Návrat mě láká, ale jen do té chvíle, než si vzpomenu na ten balast okolo. Ale uvidíme…

Sdílej

Zpovídat jen aktuální jména při tvůrčí chuti není na místě. Rap v naší kotlině už nějaký ten pátek hejbe hlavami návštěvníků klubů, proto je možné se už i ohlížet zpět. A proč nesměřovat svůj zrak do největšího města na Moravě, kde v dobách dnes již vzdálených diktovala Naše Věc? Soubor lidí různorodých, ale se stejným zapálením, který svůj apetit roznesl nakonec do všech koutů naší republiky. True school, čistota, láska k řemeslu. Možná, že nám právě něco takového v roce 2020 chybí, ale pofňukávat nad deskou z mramoru by nebylo hodné důstojné vzpomínce. A ona z mysli vymazána nebude, třeba opět ožije, třeba taky ne. Jedna z nejvýraznějších tváří tehdejšího společenství mikrofonů Apoka se stavil na kus řeči a rozhodně to nebylo na škodu…

Jméno, pojem, legenda. Tak by asi většina starších fanoušků brněnské scény charakterizovala pseudonym Apoka. Svým způsobem jsi odešel na vrcholu po kladně přijatém sólu, jiní by se mohli ptát, proč… Dal jsi přednost jinému chlebu nebo ses obával, že by se z rapu mohl ten chleba stát?

…nebyl to jednoduchej vývoj a ani rozhodnutí. Cesta rapu a old schood doba, z který pocházím, měla svý kouzlo i v určitý všestrannosti. Já tedy nebyl jen MC, ale i bývalej writer, koketoval jsem s výstavami a do toho jsem měl pokusy typu Slam poetry. Čili jsem z vlastní podstaty neměl pocit, že něco vyloženě opouštím, ale že na „chvíli“ se budu více soustřeďovat na tvorbu spíše vizuální. Další podstatnou věcí bylo, že jsem po sólovce ztrácel mou rodnou crew – Naše Věc, která ztrácela dech – viď  Pavle/Tafrobe. (smích) Čili jsem musel hledat motivaci především v sobě, a to je někdy těžký. A to byl druhej důvod, proč jsem postupně zjišťoval, že rap už není jediný hřiště na kterým chci hrát, a svět vizuálního vyjádření mne začal víc a víc pohlcovat…

Zbraně jsi však nesložil definitivně, neboť jsi o sobě dal vědět na sólu Tafroba nebo producentské desce Opii. Ne každý musí plivat v pravidelném intervalu, aby poptávka po tvých bars by byla. S ohledem na hudební renesanci Snejkyho (DJ Opia) tě to neláká zpět?

Popravdě láká, ale do tý chvíle, než si vzpomenu na ten balast okolo. Ten už tak výživnej není, ale samotná tvorba, příp. live na koncertě je čirá energie. Na druhou stranu tyhle moje kratší rapový intervence už beru s nadhledem a snad je tak bere i část fans, který mne kdysi poslouchali. (smích) Minulý víkend jsme zrovna měli live jedný pecky, spolu s Dronem, a prostě ta energie je něco, co se nezapomíná. Ale uvidíme…

Ve své době jsi byl považován za lyrického básníka, kosil ve freestyle battlech jednoho soupeře za druhým. Jak nahlížíš na současnost, kdy doba přeje plytkým obsahům a spíše pohlíží na výstřednost a aktivitu na sociálních sítích?

Já to takto nemám, prostě to je současný komunikační styl a rap se prostě vyvíjí. Vždycky, když mne někdo potká a prohodí, tehdy to byl real hiphop, to co se dneska děje, je bullshit.. atd.. tak já jsem od tohohle daleko to takto hodnotit. Stejně jako děti – fans – davy, který potřebuješ  – chceš sdílet, prodávat jim merch… komunikují pomoci TitToku a stories, tak nemůžeš se tvářit, že tohle všechno neexistuje. A jestli je důležitější forma než obsah, na tom se myslím nikdo neshodne. Forma, flow, je v podstatě druh sdělení, i když evropský mozek to měl dříve nastavenej jinak než scéna v USA – aspoň já si to myslím, ale zkrátka lyrický věci patřili k určitýmu období a stylu. Ale zase v tom je svoboda tý hudby, nikdo Tě to nenutí dělat, dělej obsahově silný bars, posluchače si najdeš, nebo si klidně ujeď na rýmu… hatla patla, mám dvě madla, ty mně mrdla… (smích) Ale i v mojí době už bylo úsměvný, že všichni říkali „fuck the systém“, že to vidí jinak, že establisment je shit, a že jim fakt nikdo nerozumí… až to bylo takto na poblití… Tedy stejně jako dneska si myslím, je důležitý se z trendů neposrat, na druhou stranu je absorbovat bez názoru je úsměvný, a u některých kluků, co znám, a jak se změnili, spíše úsměvný. Ale thats life… žejo.

Brno v posledních letech zažívá vzestup a navrací se více než důstojně na mapu rapu. Je možné registrovat celou řadu mladých tváří, kterým se na jihu Moravy daří. Naše Věc zde položila podhoubí, ze kterého mohou s odstupem času těžit. Sleduješ pravidelně dění v „Šalingradu“, popřípadě ve zbytku republiky?

Jsem strašně rád, že scéna funguje! Je to myslím kontinuální věc, jsem hrdej na jména jako Michajlov, Maniak, MC Gey, Daniel atd… Je dobrý si uvědomit, že tomuhle nepomohla jen Naše Věc, ale v určitý době tu byla ortodoxní scéna, která v battlech drtila zbytek ČR. Questablists v DJingu, Tafrob ve freestylu, writers, a fans, vedle kterých nikdo nechtěl stát. (smích) Na druhou stranu…nejhorší je žít z minulosti…čili ano. Díky všem, kdo zatápí pod Brněnským kotlem…

Láska ke graffiti se časem proměnila v práci designéra. Můžeš nám prozradit, na kterých nejzajímavějších projektech ses podílel? Máš na svědomí některé covery desek například… A co panely a chromy? Cinkají ještě občas barvy v batohu?

No lze leccos vidět na mým soukromým webu www.apoka.cz, nicméně určitě krásnou práci jsem si užil s coverem pro Pavla / Tafroba – od ideje, focení, po typografický hrátky s merchem… Ale pak jsou tu projekty typu identita luxusního hotelu, návrh expozice na Designblok pro mou ženu,  anebo ideamaking kampaně z budgetem 3mil +… Je to různý, neumím teď konkrétně píchnout prstem. Co se týče graffiti, jsem starej dědek, maximálně jednou za čas legál, kterej si užívám i s Romanem/Opia a dalšíma starejma kryplama…vše ostatní by působilo směšně. (smích)

Jak jsi již naznačil, v závěru února proběhla na Flédě vzpomínková akce na Pana Chalana s početným zastoupením na stagi. Hovořil jsi o té energii, ale objevila se určitě i nostalgie a staří známí. Není škoda, že se vlci vrací ke smečce v hektické době často jen ve chvílích, kdy se zapíjí padlý člen? Jak často se třeba střetávají členové NV?

Za ostatní kluky nemůžu mluvit, potkáváme se, ale čistě na kamarádský úrovni bez ambicí v rapu, ale ambicemi jinde (smích), takže je to těžký, ale nemůžu v tomto směru říct nic konkrétního. Co se týče této akce, bylo to hodně výjimečný a byla to čistě potřeba někomu z rodiny pomoci, a zároveň vzdát velkej BIG UP Chaldovi tam nahoru.

Často se řeší právě otázka návratu Naší Věci. Je to vůbec s ohledem na různorodost jednotlivců možné? Měla by ta smečka dnes co nabídnout, nebo by se jednalo jen o nostalgickou vložku jako v případě Chaozzu?

Heh, to je zajímavá paralela, mj. nedávno jsem našel poster, a první poster pro Chaozz v Brně jsem kdysi kreslil (smích), což je slušnej old school, tuším 95…to jen mj. … Nicméně tohle srovnávat je težký, přeci jen Opia je aktivní v hudbě, a MC´s by se snad poskládali, ale to jsou fakt úvahy přes koleno. Ale časově to nevidím reálně, někdo už naskočil úplně mimo možnosti časový, ostatní pracovně, myslím, taky nestíhají, těžko fakt říct.

RUKAHORE_SHOP_BANNER
Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012 se slabostí pro rap ze všech koutů Evropy

  • 1