hledat

ANCIENT MITH: Hladový obr bez domova

Sdílej

Bez většího povyku kolem, jak už to nezávislých tvůrců bývá, vystoupil v sobotu večer v Praze Ancient Mith, pocházející z Mekky hip-hopu – z Colorada. Propagovat sem přijel svoji novou desku (Under) Mining Skies vydanou pod názvem Hungry Giant spolu s producentem Unconventional Science na labelu Ponowai Flora, který Ancient Mith v roce 2003 založil. Evropští fanoušci znají Ancient Mitha především díky kolaboraci RushYa (deska se jmenovala A Modern Day McCarthy) spolu s německým producentem XNDL, majitelem dnes již nefunkčního labelu subversiv*rec. Kromě připravované novinky pracuje Ancient Mith na desce s Rob Viktumem (remixérem kapely Hangar 18 z Defintive Jux) a do uší mu přitom hraje Lil Wayne. Jsi na turné už déle než dva týdny. Jak to zatím jde? Úžasně. Skvělé koncerty. Dneska je to už skoro měsíc. Takže jsi na dovolený? Ne, turné je moje dovolená. Žiješ tedy z muziky? Ne úplně, ale každý rok se k tomu přibližuji. Letos jsi v Evropě už potřetí. Jak se ti tu hraje v porovnání se Státy? Nádherně. Lidé jsou tu velmi otevření. Nemusím nikomu nic dokazovat. Užívají si to. V Americe to je více vyhrocené.

„V malých klubech přímo cítíš tu energii.“

Fakt? Jo. Nehrál jsem v Evropě zatím žádné velké kluby, ale neměnil bych. Takhle úplně cítíš tu energii z davu. Prvních pár měst jsi odehrál spolu s dvojicí Calm. Jak jsi je potkal? Jsou to přátelé z Denveru. Před osmi lety jsem hrál svůj první koncert, kde stejně i Calm poprvé veřejně vystupovali. Začali jsme spolu komunikovat a od té doby jsme přátelé. Na turné jsi ale byl i s Mr. Dibbsem, který hrál dříve jako DJ pro Sluga z Atmosphere. Dibbs působí trochu jako blázen, jaké to tedy bylo? Tak to bez diskuze i je (smích). Máš nějaké zážitky? Spoustu, ale nemůžu je veřejně říct (smích). Dibbs mě i seznámil s Rob Viktumem z Dallasu, se kterým teď pracuji na albu. Jakmile se vrátím do Colorada, měli bychom s tím výrazně pohnout. Propaguješ tu ale hlavně své nové album (Under) Mining Skies. Prý jsi byl bezdomovec, když jsi ho nahrával? Je to pravda, neměl jsem byt, spal různě po kamarádech a tak. Jeden z nich má filmovou společnost a nabídl mi práci, takže jsem s ním během dvou týdnů najezdil 7000 mil po celé Americe. Když jsme byli zrovna v Kalifornii, zavolal jsem producentovi Unconventional Science a řekl: Jsem tady, pojď něco nahrát. Pracuji s ním od roku 2003, ale vždycky to bylo jen živé vystupování, až teď i nahrávání. Ale ty beaty, co mi poslal, mě úplně oddělaly.

„Neměl jsem kde bydlet. Desku jsem nahrál při cestě dodávkou po Americe.“

Většina evropských fanoušků tě ale zná díky kolaboraci s XNDL jako RushYa. Jak jste se vlastně dali dohromady? Spolu s Th´ Mole a Demune jsme nahráli skladbu Bloody Flags pro mé album His Story In The Faking. XNDL ji chtěl vydat na sampleru jeho labelu Offbeaters, tím jsme spolu začali komunikovat. Pak mi dal beaty a první věc, co jsem napsal bylo 1980. Pak jsme během tří let tu desku po netu dokončili. Jeho beaty nejsou zrovna to, čemu se říká typický hip-hop. Jaká to pro tebe byla výzva? Velká, protože mě to poslalo úplně jiným směrem. Jako s flow? Určitě. Osobně si myslím, že od His Story In The Faking to byla obrovská změna k RushYa. A Hungry Giant je zase něco jiného. Četl jsem, že již pracujete na nové desce? Přesně tak. Mělo to být už hotové, ale začal jsem s Hungry Giant a RushYa poslal na chvíli stranou. XNDL se teď narodilo dítě, takže je taky zaneprázdněný. Hotovo ale máme asi dvacet věcí. Co si myslíš o tom, že skončil (XNDLův) label subversiv*rec? Je to hrozný. Vždyť kdykoli jsem tady na turné, chodí za mnou lidi: Milujeme tvorbu od subversiv. Sám ale řídím label Ponowai Flora, tak vím, co to stojí práce. Zbude tu po nich ale prázdné místo, vždyť vydali 30 desek během šesti let.

„Konec subversiv*rec je neštěstí. Oni představili abstraktní hip-hopem lidem v Evropě.“

Bez pochyb. Navíc i na vinylu. Bohužel to není o lásce, ale o obchodu. Ale nesmí se zapomenout, že oni tenhle abstraktní styl hip-hopu představili v širším měřítku celé Evropě. Proč jsi tedy založil vlastní label? Už mi to s ostatními labely nebavilo. Byl jsem součástí Motion Recordings a jednoho dne prostě odešel. Zavolal jsem Demunovi a dal celé Ponowai Flora dohromady. Co teď budete vydávat? Zrovna jsme vydali EP Dreamers od Well, což je Demune a Cleen, kluk z Kalifornie. A tenhle týden pouštíme ven Pierra z Motionless z Francie a jeho kapelu. Ta muzika je skvělá. Jsem hrdý, že to můžeme vydat. Najdeš tam hosty jako Babelfishh nebo Beastmaster. A co se stalo s Tullie the Rapper? Není o něm slyšet. (smích) Měl bych mu zavolat a dát ti ho na telefon, abys mu to řekl. Pořád do něj hučím, že musí tvrději pracovat a teď se to ukázalo, že mám pravdu (smích). Na přelomu 2007 a 2008 mu ale vyšla nová deska, takže není tak dlouho nečinný. Změňme trochu téma. Minulý tok jsi vystupoval na Scribble Jamu. Jaké to bylo? Velmi dobré. Dostal mě tam Mr. Dibbs a hrál jsem tři ze čtyř dnů. Navíc jsem tam byl poprvé a rovnou v backstagei, takže jsem potkal spoustu lidí. Bylo to neuvěřitelné, protože v jeden moment tam vystupovali čtyři DJ´s Dibbs, Killa Jewelz z Kanady, Mike B z Animal Crackers, Rob Viktum a do toho rapovali MC´s Slug, Dez, Reflect June a já a to vše před 3000 lidmi. Máš to nahrané? (smích) Nemám, ale točilo to hodně lidí v davu. Víš, že oznámili, že Scribble Jam končí? Slyšel jsem to. Je to podobné jako u subversiv, prostě nebylo dostatečně diváků. Je to škoda, ale doufám, že to je pouze na jeden rok a pak se zase vrátí, jako se to už jednou stalo. Blížíme se ke konci. Četl jsem, že nemáš rád Kanye Westa. (smích) Nelíbí se mi ale většina komerčního rapu. Hodně lidí si myslí, že je přeceňovaný jako MC a producent. Jako MC ano, ale ne producent. Slyšel jsi Brooklyn (We Go Hard)? Ten beat je prostě geniální.

„Kanye West je přeceňovaný jako MC, ale ne producent. Beat v Brooklyn (We Go Hard) je geniální.“

To ano, ale stejné to je s Jesus Walks. Super beat, jenže pak začne rapovat a je konec. To mi nepřijde. Mě spíš vadí, když je ten rap stupidní kecání. Koho teda posloucháš z těch známějších jmen? Lil Waynea. To je to poslední, co by mě napadlo (smích). Fakt se mi jeho muzika líbí. Není špatný, ale je tak výjimečný, aby prodal 3 miliony desek? Dlouho jsem si to taky myslel, ale když slyšíš, jak kolikrát skládá slova, je to super. Celý rap je teď o stylu. Nemám rád třeba Joe Buddena, ale jeho video blog miluju. Třeba i ten Wayne. Vždyť rapuje asi od 14, on si to monstrum kolem sebe sám stvořil. Kdo další tě baví? V poslední době Jay-Z a Scarface. Mám rád gangster rap a třeba i Young Jeezyho nebo UGK. Co si myslíš o beefu 50 Cent vs. Rick Ross? Že je to bezvadný. Nechápu sice, proč 50 Cent rapuje, ale poslouchat Rick Rosse je zábava. Podle mě je to ale zase jen cesta k promování desek. Problém je, že 50 beef úplně degraduje, když jej používá jako reklamu, kdykoli má před albem. Ale ty animovaný skity jsou vtipný. Poslední otázka je politická. Co si myslíš o Obamovi jako prezidentovi? Bylo fajn vidět, jak je jednou zase celá země semknutá. Ale jinak nevím, jak je Obama odlišný. Nejsem si jistý, co dokáže změnit.

„ Doufám, že je Obama jiný, ale jistý si tím moc nejsem.“

Očekávání jsou pro něj vysoká. O tom to ani není. Možná jsem trochu paranoidní, ale četl jsem kdysi knihu, která popisovala proces problém-reakce-řešení. Vytvoříš problém, necháš ho vyvinout a nabídneš řešení. Podle mě ta vládnoucí struktura je stejná, ale Obama se jim teď akorát hodil do taktiky řešení vymyšleného problému. Doufám, že je jiný, ale nejsem si moc jistý. A hlasoval jsi pro něj? Ano (smích). Rozhovor pak dále pokračoval debatou, proč nevydrží Asher Roth, kompozicí Lil Jonových beatů, rvačkou Icon The Mic Kinga s Copywritem, vystupováním na Hip Hop Kempu, „soulful“ Little Brother a popularitě v Japonsku a Francii.

Diskutuj na Bbarak.cz