Ghostface Killah (Wu-Tang Clan)

Share

Po včerejším slibu dnes předkládáme profil, který nám byl zaslán z Roxy… Jako jeden z původních členů klíčové rap crew 90. let – Wu-Tang Clan – si Ghostface Killah (nyní už jen Ghostface) vybudoval vliv ještě před vydáním svého debutu. Rapoval už na Wu-Tang prvotině „Enter The Wu-Tang“ (‘93) a hostoval i na sólových deskách kolegů z Wu-Tang Clan, ovšem mezi nejrespektovanější rappery ho katapultovalo až vynikající hostování na albu „Only Built 4 Cuban Linx“ klanového kolegy Raekwona. Stejně dobře byly přijaty i příspěvky na soundtracky k filmům „Sunset Park“ a „Don’t Be A Menace“, což s předchozími úspěchy výborně připravilo půdu pro debut „Ironman“ (‘96), produkovaným RZA. Velmi ceněná deska ihned zabodovala, startujíc na druhé příčce charts. Spolupráce s Wu-Tang klanem pak zaměstnávala Ghostface až do roku 1999, kdy začal singly avizovat drsnou druhotinu „Supreme Clientele“ (‘00), označovanou za jednu z nejlepších Wu-Tang sólových desek. Třetí album „Bulletproof Wallets“ (‘01) bylo ovšem na fanoušky příliš měkké, a tak si dal Ghostface s vlastní tvorbou na chvíli pauzu a fungoval pár let opět hlavně jako člen Wu-Tangu. Na jaře 2003 ale vyšla jeho kompilace „Shaolin’s Finest“, dokazující, jak se Ghostface odlišuje od zbytku klanu svou textovou i rapovou univerzálností, autentičností přednesu i dospělostí. Očekávání prvního vydání rapperova alba u labelu Def Jam pak podpořily oba singly, které mu předcházely: experimentálnější „Run“ s hostujícím Jadakissem a přístupnější „Tush“ s Missy Elliott. „Pretty Toney“ album (duben ‘04) si nakonec sice drží určitou jemnost „Bulletproof Wallets“, ovšem je uvolněnější, dravější a vyváženě obsahuje i „pure street“ tracky. Velmi aktuální záležitostí je také Ghostfacovo hostování na hitovém singlu „On My Knees“ anglických hip-hoperů The 411. A co čekat dále od tohoto „one of the most creative niggas in the game“, jak sám sebe označuje? Nechme se překvapit, zatím se prý cítí na počátku své cesty.