Dnešní rubrika Profily se tak trochu ponese v netopýrském duchu, jelikož si něco málo povíme o jedné devítině tohoto slavného new yorského clanu, jenž byl svého času na čele peletonu a udával tempo žánru. Kdybych měl některé jeho členy obrazně charakterizovat, RZA mi přijde jako táta, tedy hlava rodiny,Method Man s Ghostfacem jako (oblíbení) synové,Ol´ Dirty Bastard jako (bláznivý) strýček, Gza jako (moudrý) dědeček atd… A právě u tohoto nejstaršího člena Wu-Teamu, kterého mimochodem považuju za jednoho z trojice nejlepších mc’s zmíněného devítihlavého kolosu, bych se na pár chvil v následujících několika řádcích zastavil. GZA (vlastním jménem Gary Grice, aka Genius, Maxmillion, Swordsman nebo Justice) přišel na svět 22. srpna 1966 v jedné z porodnic na State Islandu, ale již od útlého dětství ho byl doslova plný New York, poněvadž díky škole a zájmům pendloval mezi Manhattanem, rodnou čtvrtí a Brooklynem, kde ho také premiérově okouzlila věc zvaná rap. Své nabité zkušenosti předával svým dvěma, na stejnou muzikální vlnu laděným, mladším bratránkům, RZA (v té době známým jako Prince Rakeem) a ODB, se kterými také na přelomu 80. a 90. let založil skupinu All In Together Now, jenž však na tehdejší scéně kartami nějak výrazněji nezamíchala. V roce 1990 se GZAM upsal Cold Chillin’ Records, u kterých taky co nevidět do světa vypustil své debutové 15-ti trackové album “Words From The Genius”, nad kterým držel hlavní producentskou taktovku Easy Mo Bee, ale nechal se zde slyšet i Prince Rakeem. Deska se však oproti původním předpokladům mnoho neprodávala a samotný label měl nějaké problémy, které zanedlouho vyústily ke Geniusově odchodu. Další jeho štací už byl všem známý to projekt zvaný Wu-Tang Clan, jemuž po megafejmovém singlu “Protect Ya Neck” právě GZA (který mimochodem se vší hrdostí pronesl památná slova “Jednáte tu s devíti individualitami, kdy každá z nich má úžasný styl”) s RZA vyjednávali smlouvu na debutové album, jenž nakonec vydali u nikoho menšího, než u dinasaura Loud Records. Díky klauzuli zakotvené ve smlouvě, kdy měl každý člen volné ruce při výběru labelu pro svá sóla, GZA zakotvil u Geffen Records, u nichž co nevidět hodlal do světa vypustit svou další dlouhohrajku. Ta na sebe nenechala příliš dlouho čekat a po singlu “I Gotcha Back” z roku 1994, objevivším se taky mimo jiné na soundtracku k filmu “Fresh”, vydává o necelý rok později své druhé album “Liquid Swords”, kromě mnoha jiných obsahující takové peckovice, jako “Shadowboxin'”, “Investigative Reports” nebo “Swordsman”. Instrumentální stránku měl pod svými křídly samozřejmě, v té době ve vynikající fazóně produkující, RZA a na mikrofonu hlavnímu artistovi vypomáhali jak někteří členové netopýří základní sestavy (Inspectah Deck, Ghostface, RZA, Method, ODB, Raekwon), tak i Dreddy Kruger nebo další to člen rozšířeného realizačního WU teamu, Killah Priest. Po sólové odmlce, vyplněné společným dvoj albem “Wu-Tang Forever”, přišel Genius bojovat o přízeň posluchačů znovu, tentokráte v pořadí se třetím počinem, jenž nazval “Beneath The Surface” a který mu v roce 1999 vyšel u MCA Records. Zde hodně zářily kousky jako “Crash Your Crew”, “Breaker, Breaker”, “Publicity”, “Feel Like an Enemy” nebo “Mic Trippin”, které dotyčné album, i přesto, že nebylo kritikou přijato tak pozitivně jako jeho předchůdce “Liquid Swords”, drželo nad vodou. Produkce tu tentokrát nestála jen na RZA a kromě samotného Geniuse svými beaty přispěli třeba Arabien Priest, Inspectah Deck a Mathematics. do jejichž instrošek si kromě starých známých wu-members (mezi kterými nyní nechyběl minule opomenutý Masta Killa) zapěli i LA Darkman, či mě neznámí Hell Raizah, Njeri a Joan Davis. V době Geniusova sólového šlofíka vycházejí Wu-Tangu jako celku dvě desky “The Wu” (2000) a “Iron Flag” (2001), na kterých dostává samo sebou GZA také prostor, nicméně díky počtu členů ne tak velký, jaký by si asi zasloužil. Možná proto hnedle v následujícím roce se dvěma nulami a dvojkou na konci přichází znovu a povrch zemský uzřívá čtvrté album, které dostává název “Legend Of The Liquid Sword” a je zatím v jeho třináctileté (!!) sólokapří kariéře posledním. Kromě několika nováčků beaty dodali osvědčení plantážníci RZA, Arabian Knight, Mathematics či Dj Muggs, do jejichž podkladů se postupně nechali slyšet Garyho hosté, kterýchžto, jak je ostatně v dnešní době již zvykem, není málo (namátkou třebas Anthony Allen, Governor Two’s, Armel, Prodigal Sun, 12 O’Clock, Santi White + Wu-parťáci). S peckami typu “Uncut Material”, “Fame”, “Highway Robbery” či “Fam (Members Only)” si i po letech GZA udržuje reputaci jednoho z nejkomplexnějších mc’s (nejen) své party. Na závěr tohoto mini profilu mi tedy nezbývá opět nic jiného, než před tímto majitelem specifického hlasu, originálního flow a uvědomělých rýmů smeknout klobouk a jsem velice zvědav na další hudební Geniusovu tvorbu, ať už třeba co se týče nového matroše z Wu-Tang Clan tábora, či případnou budoucí pátou umělcovu sólovou vlaštovku.