První věc jsem nahrával v dětském pokoji u kamaráda, vzpomíná Zverina. Nosit tehdy široké kalhoty byl boj o život

Share

V sobě měl vždy zvíře, proto nebylo žádné překvapení, že i jeho hudební pseudonym se nese v tomto duchu. Vlastním jménem Daniel Pitoňák vyrůstal v obci Švábovce u Popradu a na hudební scéně začal pomalu vystrkovat růžky již v roce 2000. Kdysi jeden z největších feestyleových velikánů na Slovensku se rozhodl v roce 2025 oslavit čtvrtstoletí od vydání svého dema a místo dortu s pětadvaceti svíčkami se budou servírovat „Straty a nálezy“ na vinylu v limitovaném počtu kusu.

Na svém kontě má nesčetně spoluprací s předními tvářemi české a slovenské scény. Jsou to například Vec, Supa, DJ Wich nebo Orion, ale své síly spojil i některými jmény ze zahraničí. V roce 2015 například vystupoval s metalovou kapelou Rust2Dust jako předskokan skupiny Limp Bizkit a českému publiku utkvěl v paměti nejen úsměvnou skladbou „Já to žíkal“, ve které si dělal srandu ze sebe i svých krajanů v rámci remixu na fungující věcičku od PSH.

Nyní skrze RukaHore.sk vydává svůj demo projekt „Ztráty a nálezy“ vykazující celkem 6 archeologických stop. „Všechno to byly věci nahrávané před pětadvaceti lety. Ty nahrávky jsou šílené a vlastně i celý ten systém, jak se to tehdy dělalo,“ říká exklusivně pro Bbarak.cz Zverina, který má na svém kontě i pět sólových desek. Debut přišel již v roce 2005 s albem „Svetlo v tme“, o čtyři roky později pak „Zvierací inštinkt“, za další čtyři roky „Umelecké delo“, před deseti lety vyšla deska „Ženy, víno, rap a zatím naposledy o sobě dal tučnějším tracklistem vědět v roce 2018 skrze album “Mali ste sa lepšie učiť”.

„Oslavuju čtvrtstoletí v rapu. Krásných pětadvacet let od doby, kdy jsem nahrál první demo. Při této příležitosti vydávám vinyl dema Straty a nálezy, je na něm šest tracků, které byly nahrány v letech 2000 až 2005. Samozřejmě je k tomu třeba tak přistupovat, ta hudba i flow mají tolik roků a i ty texty jsou texty dvacetiletého člověka,“ uculoval se Zverina, který většinu své kariéry operoval na vlastní pěst. V tuzemských rapových vodách je ale známé také uskupení CP Kombo, které se však bohužel žádného releasu zatím nedočkalo.

Baví vás obsah bbarak.cz? Budeme vděční, když nás podpoříte na Buy Me a Coffee

Nyní jsme tu ale u pamětihodnosti, která byla v čistě jeho režii za přítomnosti několika producentů, DJ´s a lidí ochotných mu nějakou tu skladbu nahrát. „Psal se rok 2000, tehdy jsem už čtyři roky poslouchal album Chaozzu a tři roky desku legendární slovenské skupiny Trosky. Samozřejmě, že tím, že jsem poslouchal ty jejich skladby, tak mě to ovlivňovalo a pomalu jsem začal psát vlastní texty. Byla to doba, kdy hip-hopové party ještě ani nebyly a když už, tak byly jednou za rok. Každý DJ tam musel mít gramofony a většina z nich měla tak maximálně patnáct deset, takže když jsme freestylovali, tak je točili často furt dokola,“ vzpomíná Zverina na dobu, kterou si dnešní žánrové generace možná už jen stěží dokážou představit.

„Vlastně se tehdy za jeden večer podařilo i čtyřikrát až pětkrát rapovat do stejné instrumentálky. (smích) Na party tehdy chodilo 70 lidí a všichni se dobře znali. Když si pak na ulici střetl někoho v mikině někoho z tehdejších amerických umělců, tak jsi šel hned za ním a dali jste se do řeči. Byla to tehdy celkem ojedinělá záležitost, po ulici běhali náckové s baseballkami a bombery. Mít dlouhé nohavice nebo dredy signalizovalo boj o život. Nádherné na tom tehdy bylo, že se nebylo možné dostat ani do studia. Čas v něm stál tehdy tolik, co dnes člověk vydělá za půlku měsíce. Nebylo to tak, že ho má dnes každý doma a nahrává si svoje věci,“ rozpovídal se Zverina k samotným začátkům a důvodu, proč nahrávky na demo sbíral po všech koutech, možná i lehce řečeno čertech.

Historie již nabídla celou řadu zajímavých koncertů tuzemských rapových tváří, které popisovaly, jak vytvářely své první skladby a dema. Pro služebně starší posluchače to jsou památné a úsměvné momenty, ti mladší díky dnešní dostupnosti všeho již stěží vypochopí tu problematiku transformace textu a beatu do společné zvukové stopy.

„První track se tenkrát nahrával za úplně šílených podmínek, ale snad ani tato první věc na vinylu neodradí posluchače to dát celé. Snad to nikoho neodradí už na startu. (smích) Při její realizaci jsme vlastně ani ještě nevěděli, že se dá chodit do studia. Nahrávali jsme to u kamaráda v obci Hozelec v dětském pokoji na dvojkový kazeťák, kde se do jednoho decku dala audiopáska s instrumentem a v druhém se na čistou pásku nahrávala skladba. Nahoře toho kazeťáku byla taková dírka, kam se nahrával hlas. Skladba se jmenuje Realitný Deň, ale není to věc, která by opisovala jeden den člověka, který pracuje s nemovitostmi. Tenkrát jsem se u toho názvu spletl, měl to být vlastně Reálný deň. (smích) Je to celé ujeté včetně toho tracku,“ komentuje Zverina úvodní skladbu a její realizaci.

„Zajímavostí u této skladby je ještě to, že hudbu jsem dělal na ní já. V životě jsem žádnou jinou neudělal a ani asi neudělám. Vznikalo to tak, že jsme z jednoho CD, které jsme dostali z Bratislavy od kluků, kteří organizovali akci Podzemie slovenského rapu, bral zvuky a dělal to v programu, který se jmenoval Acid. Pomáhal mi s tím kámoš, který uměl s počítačem, protože já jsem v té době s ním ještě ani neuměl. Tehdy nebylo samozřejmostí, aby měl doma každý svůj počítač. Nahrávalo se to u mého parťáka, se kterým jsem měl skupinu THC. Tento člověk je momentálně známý slovenský spisovatel Karlos Kolbas,“ přidává Zverina i informace, které třeba pro mnohé byly do přečtení tohoto článku neznámé.

Tím však výčet zajímavostí kolem prvních skladeb tohoto slovenského interpreta ani zdaleka nekončí. Však můžete posoudit sami, že by ty vzpomínky nejspíše daly na celovečerní prostor. „V roce 2001 jsem se v Popradu na koncertě Syndrom Snopp seznámil s DJem Jazzym z Prešova. Následně jsme pak nahrávali skladbu Rým ako pravda s jeho kapelou Ilegálny Trik v tamním sídlišti Sekčov. Vtipné bylo, že všichni z jeho kapely byly takoví vyšší a on měl připevněný mikrofon ke skříni, tak když jsem chtěl nahrávat, nedalo se to dát níž a já musel stát na štosu asi padesáti desek, abych k němu dosáhl. Hudbu k této skladbě dělal Jazzy a na featu je jeden člen z té kapely,“ odtajnil další střípek z minulosti, především navázání spolupráce s DJem Jazzym, se kterým poté spojil své síly ještě nesčetněkrát.

„S DJem Jazzym jsme pak bydleli spolu v roce 2004 nebo 2005 na bytě v Bratislavě. Tehdy nahrával ve studiu na Kolibě. Přes den se tam točily tracky pro interprety ze Superstár a po večerech tam nahrávala 3/4 slovenské rapové scény. Jazzy mi vlastně udělal hudbu skoro ke všem skladbám mé první desky Svetlo v tme, které vyšlo v roce 2005,“ uvedl v exklusivním rozhovoru pro Bbarak.cz k příležitosti zvěčnění jeho dema na vinylu.

„Třetí skladba je na demu Omamia HH, kterou vlastně vytvořil malacký rapper Potrok. Udělal hudbu a je i na druhé sloce. Je to z období, kdy jsme zakládali Rap Sektor, kam patřily ještě kapely jako Iný Názor, Sedláci, Hlas Reality, AD, Sépia a mnoho dalších. Bylo to nádherné období, kdy jsem začal pendlovat mezi západem a východem. Často jsem byl v Malackách,“ přidává Zverina, který z minulosti může vyprávět dlouhé hodiny. Jak je vidno, vzpomínky jsou silné a formovaly jeho budoucí kroky na scéně.

Přestože má demo pouhých šest skladeb, nabízí se k nim celá řada příběhů a stop, které už čas částečně zavál prachem. I proto je vlastně super, že se do tohoto období můžeme skrze vzpomínky autora alespoň částečně vrátit. „Čtvrtá skladba je Hip Hop mi dal, jež je live verzí z klubu Dublin z Prievidze. Hudbu dělal AD, se kterým jsem se střetl, když se mi podařilo být jeden semestr na vysoké škole ve Zvoleně. Pátou skladbou v tracklistu je věc Sú věci, která byla i na záhoracké kompilaci To najhorší 1. Hudbu je opět od Jazzyho a scratche dělal Hlavolam,“ prozradil Zverina, který věří, že nový vinyl udělá radost nejen všem jeho fanouškům, ale vlastně i fanouškům slovenského rapu sledující dění kolem milénia.

„Poslední skladba je Rieka slov, ale je to originální verze věci, která se vlastně nachází na mém prvním sólovém albu. V této verzi, která se ještě nahrávala v Popradu, je i beatboxer Osemskij, DJ Tel a dvojice Ezop a Messo, což je legendární dvojice popradských rapperů. Bohužel jeden z nich už není mezi námi,“ dodává Zverina, jehož demo na vinylu si můžete pořídit v limitované edici na shopu Rukahore.sk.

Tracklist:

01) Realitný Deň (Demo Verzia)
02) Rým Ako Pravda ft. Ilegálny 3K
03) Omamia HH ft. Potrok
04) Hip Hop Mi Dal ft. AD
05) Sú Veci
06) Rieka Slov ft. Ezop, Messo (Originál Verzia)