Historie slovenských přestřelek: Od H16 a Druhou stranu, přes legendární „Si zvonil“ a „Školu rapu“

Share

Dva týdny zpět jsme se ohlédli za historií tuzemského hovězího, ale také pod Tatrami se občas blýskalo. Po vzoru Jánošíka se některá jména slovenské scény vydala na rapové křížové výpravy a fanoušci byli svědky celé řady přestřelek, které se nesmazatelně zapsaly do myslí tamních posluchačů. Když se dva perou, třetí se směje, a je jedno, že to může být jen slovní mela. Někdy došlo i na pěsti, ale nás především zajímala kvalita za mikrofonem. Některé ty výstřely vyšuměly a zanikly v mlze, o jiných se ale vypráví i s odstupem času. Redakce Bbarak.cz se pokusila nejzajímavější momenty posbírat a slovenské rapové hovězí opět trochu připomenout.

Starověk:

Zatímco v Čechách se někteří jedinci hašteřili již v devadesátkách, na Slovensku dlouhou dobu panovalo mírové prostředí. Pamětníci si možná vzpomenou na vzestup nové generace v podobě legendárního bratislavského tělesa Názov Stavby složené s partiček L.U.Z.A a Drvivá Menšina, které v některých vyjádřeních vyjadřovaly nesouhlas s partou seskupenou okolo Davida zo Senca.

Poměrně živo začalo být až v roce 2007 a výraznou roli v tom sehrála jiná uskupení ze slovenské metropole. Na počátku toho všeho byla zášť a rapperské ego, kdy na jedné straně stály tváře H16 a na té druhé formace Druhá Strana. Odmítnutí vzájemné spolupráce na projektu Viktora Hazarda a jiskřící emoce se naplno projevily na desce „Hra sa začíná“ od DJe Kappy, kde Miky Mora tasí věc „P.A.R.T.Y.“ a H16 „GPS“. Polovička Druhé Strany přilila do ohně následně ještě věcí „1.6TDi“ a osobní nevraživost byla deklarována i po letech, kdy se Majk Spirit ve skladbě „Zbojník“ nezapomene otřít o dávného rivala.

Vrátíme se ale ještě zpátky do roku 2007, kdy vznikla skladba Druhé Strany s Jednookým agresorem, Momem a Suchým psem „Zavidim ti“, ve které je také na bedra H16 nakládáno. Zapomínat bychom ani neměli na tehdejšího nováčka z Trnavy Strapa, kterému příliš nevoněla tvorba Otecka, tehdy známějšího pod hudebním pseudonymem Kardinál Korec. Skladby „Aspirin“ či „Killa Khonec“ taktéž budily emoce především u fanoušků.

O rok později bylo opět živo, i když ke studiové aktivitě nedošlo. Spor se rozhořel mezi Jamesem Colem ze SuperCrooo a Rytmusem z Kontrafaktu. Jedni tuto přestřelku přisuzovali k nedorozumění, jiní jako skvělé promo alb „Orikoule“ a „Král“, ale málem došlo i na pěstní dohru, když se parta z Piešťan rozhodla dojet na koncert SC do Uherského Hradiště. Celý spor vyšuměl stejně rychle, jako začal, ale legendární výroky obou stran v magazínu Bbbarak.cz „Typický blbec poslouchá Indyho nebo Rytmuse“ či „Phat je vyjebaný bisexuál“ po čase zlidověly.

Středověk:

Středověk slovenského beefu je možné datovat mezi léty 2011 a 2013 a fanoušci se tehdy dočkali asi nejzajímavější éry tamního hovězího. Na startu toho všeho byl únor roku 2011 a skladba „Z ulice“ od Bacila z DM. V něm si mnozí všimli narážky na adresu Dramatikz a neunikla pozornosti ani Radikalovi, který se rozhodl svou značku bránit. Odpověď přišla obratem v podobě „Legendárná nula“, ale Lil Idea se později otřel také o Gramo Rokkaz.

Reakce přišla z osloveného tábora a postarali se o ni Separ a Decko skrze „Intrigánske dievčatká“. Radikal pokračoval ve verbální výměně formou „Separovaný odpad“ a „Na pravú mieru“. Následuje legendární odpověď „Si zvonil?!“ od Separa a Decka, které podpořil i Strapo a celá kapitola uhasíná reakcí „Si vypol zvonček!“.

Fanoušci byli při chuti, téma beefu a diss tracků bylo atraktivní a o dva roky později vypukla na slovenské scéně další pořádná mela. Lavinu skladeb spustilo vyjádření Rytmuse v roce 2013 na Hip Hop Kempu na adresu Rakbyho, který neváhal nahrát skladu „Čau Paťo“. Odvážný krok se setkal s rychlou reakcí v podobě legendární skladby „Škola rapu“ od Rytmuse, Separa a Moma, ve které si trio bere na paškál nejen výše zmíněného, ale i Bacila, Johnyho Machettu či Suverena.

Svoje vyjádření skrze několik videí vypustil Moloch Vlavo z Druhé Strany, které baví napříč internetem, ale za zmínění stojí určitě odpovědi „Čarodej“ od Suverena či „Rap není Hip Hop“ od Majka Spirita. Ve stínu skladeb pak zůstávají také ruční práce v zákulisí, kdy úderům pěstí čelí Boy Wonder od Moma či Pil C, kterého si bere na paškál Palermo. 

Novověk:

Moloch Vlavo vycítil, že může urvat dílec popularity skrze otírání se o ostatní a v roce 2017 vysílá pozdrav „Jagoda“. Živo je ale až o rok později, kdy součástka DS přileje do ohně spolu s Torulou skrze „Bum pelér“. Skloňovaná jména byla tehdy P.A.T. Mega M, Rytmus, HaHa Crew, h16 či Pil C. Následovala reakce „Konfident“ od Otise, P.A.T. a Mega M, na kterou odpověděl Torula skrze „Je ma Počut?“ či Moloch dissem „Zec ma“. Do hry se vložil také Majk Spirit se skladbou „Prvý a Posledný“ a nechyběla reakce od Molocha „Halooo“.

O rok později je tišeji, pokud přehlédneme instagramovou výměnu názorů mezi Momem, Ektorem a Strapem. Do studia s bars se však nešlo, a tak všechno po chvíli vyšumělo. Pozornost chtěl vyvolat Pater, který ve skladbě „Bullsh*t“ poukazoval na HaHa Crew či drogovou aféru Supy z Moja Reč. V roce 2019 se objevila také studiová výměna mezi P.A.T. a Fobiou Kidem. Druhý jmenovaný se vytasil věcí „FCKPAT“, součástka Pozor Records pak „Ripfábia“.

Rok 2020 zastihl v centru pozornosti opět Molocha Vlavo, který nejprve s Tlstým a  Čaprem vyslali pozdrav Separovi „Ok“. Emoce ale vzplály především po věci „Co keby“, ve které člen DS vykazuje podporu politickému uskupení LSNS. Zatímco Hafner a Zverina se do něj trefují jen skrze sociální sítě, Prezident Lourajder nahrává diss „Hanba!“. Decko na své desce „Akupunktúra“ ve spolupráci se Slavojem prezentuje skladbu „Nehanební bastardi“, ve které vyjadřují svůj subjektivní názor na politické dění. Ozývá se také Pater, který v tracku „Pozér“ konfrontuje interpreta Loko Loko. Covid sebou nepřináší jen koncertní půst, ale zřejmě i klid zbraní, takže na další větší přestřelku si budeme muset zase počkat, i když na startu roku 2022 ještě dělat unáhlené závěry nelze. Nedávno bavili fanoušky Ego a Separ svými příspěvky na Instagramu, ale zatím k ničemu ostřejšímu nedošlo, ačkoliv to scénu a některé interprety opět rozdělovalo na dva tábory.