hledat

Smif n‘ Wessun: Hip Hop je velice silným nástrojem a může napáchat hodně škod, pokud se zneužívá.

Sdílej

Pro společné album s Tupacem jsme měli nahráno cca 8-9 skladeb.

V roce 96 jste se měli stát součástí obrovského projektu, který měl spojit západní a východní pobřeží. Tento projekt odstartoval Tupac, říkat se mu mělo One Nation. Bohužel, finální fáze se nikdy nedočkal. Uvažovali jste někdy, že by jste podobný projekt oživili pod vlajkou Bootcamp Clik nebo Duckdown? Nahrály se ve skutečnosti nějaké skladby na tento projekt, nebo vše zůstalo pouze v teoretické rovině?

Plán byl takový, že jsme chtěli vydat první vinyl One Nation pod Makavelliho labelem a druhý pod Duckdown. To byl Tupacův plán. Byli jsme ve studiu každou noc, nahráli docela hodně tracků. Nevzpomenu si, kolik přesně, ale zdá se mi, že kolem 8-9 kusů bylo ready.

Své jméno Smif N Wessun jste nemohli nějakou dobu používat. Producent zbraní, firma Smith & Wesson vyhrožovala soudem. V roce 2005 jste se však vrátili a používáte tohle jméno do dnes – jak je to možné?

Rozhodli jsme se, že prostě budeme používat naše původní jméno. Od začátku jsme měli pocit, že to ta firma vzala ze špatného konce. My jsme byli mladí, pouze jsme začínali s naší kariérou a neměli jsme žádné právniky ani peníze na ně. Chtěli jsme jen dělat muziku. Postupem času jsme to řešili s několika právniky a ti řekli, že jsme se měli přít již v té době, ale na to jsmě prostě neměli náboje (smích). Poté jsme si však uvědomili, že máme dost silný základ pro to vyhrát případný soud, tak jsme jméno začali používat znovu. A hlavně, my neprodáváme zbraně!

V začátečních fázích vaši kariéry jste používali jamajský dialekt Patois daleko více, než je tomu dnes. Čím je to? Není snad Patois bráno fanoušky vaší hudby kladně?

To nebylo naschvál, nesnažili jsme se o vytvoření jakéhosi klišé. Jen jsme vždycky hraničili s jinýmy styly hudby. Když používáš Patois, nebo španělštinu, musí to být originál. Nechceš zabít tu energií, který ten, či onen jazyk dává a znít trapně. Musí se to dělat pořádně!

V roce 2013 jste vydali EP, které se orientovalo spíše do raggae. Nečelili jste poté vlně negativity ze strany ostřílených boombapových fanoušků? 

Vůbec ne. Naši fanoušci jsou zvyklí na to, že používame Patois a Španělštinu. Beatnick a K-Salaam jsou známi tím, že remixují jiné žánry do raggae a tak byli jasnou volbou. Nechtěli jsme to dělat nasilu. Energie mezi námi proudila, mělo to ten správný vibe. Myslím, že se nám povedlo ty žánry smíchat dobře a věřím, že čas ukáže, že toto album je další klasikou z naší dílny.


 

Slyšeli jsme nedávno Pete Rocka, člověka, se kterým máte i vy jedno album na kontě, vyjadřovat se na adresu mladších raperů, kteří necení kořeny. Souhlasíte s nim? A jaký je váš názor na dnešní generaci mumble raperů, kteří propagují zneužívání farmaceutických výrobků?

Souhlasím s Petem a respektuji jeho postoj. Mnoho umělců ukázalo svou ignoranci nebo nedostatek znalostí o historií svého hudebního žánru. Toto je kultura, která se musí zachovat, stejně tak jak historie jazzu, klasické hudby, atd. Je důležité znát svou historií, ale někteří si jednoduše myslí, že to tak není. A to je nebezpečné, protože když se vymaže vaše historie, nikdy nebude existovat žádný důkaz o tom, odkud jste přišli, kdo jste. Hip Hop je velice silným nástrojem a může napáchat hodně škod, pokud se zneužívá.
K zneužívaní farmaceutik a drogám – bohužel, drogy a alkohol byly a jsou nedílnou součástí mnoha uměleckých kruhů. A daleko více je tomu tak v oblastech, kde nezaměstnanost a chudoba řádí ve velkém. A to je tam, kde se rodí Hip Hop. Mnoho jedinců se uchýlí k drogám, nebo lékům, je to bohužel součástí toho, v čem žijeme.

Co chystá Smif N‘ Wessun v budoucnu? Můžeme se těšit na nějakou novou hudbu z vaší dílny?

Máme několik obchodních návrhů na stole momentálně. Já (General Steele) řídím BUCKTOWN USA ENTERTAINMENT spolu s Cynical Smithem. Máme několik umělců, se kterými spolupracujeme. V nejbližší době výjde album od našeho nového člena, VVS Verbal a možná i pár dalších. Co se týče mě s Tekem, makáme ve studiu s velice uznávaným producentem, kterého jméno zatím nemůžu zveřejnit. Plánujeme vydávat v druhé polovině roku 2018. Taky píšu několik knih, první z nich bude historie Bootcamp Clik z pohledu Generala Steelea.

Spolupracovali jste v minulost s českými PIO SQUAD, nebo německým Sidem. Jste v kontaktu s některými evropskými uskupeními pořád? Plánujete nějaké další spolupráce?

Udělali jsme několik spoluprací, jak s rapery, tak s producenty. Diskutovali jsme o budoucích projektech, které by pomohli překonat propast mezi evropskými a americkými umělci. Naše čtvrté studiové album bylo produkováno švédským producentem Kel Ring, za spolupráce Tommy Leeho. Počas této spolupráce se z nich stali dobří kamarádi. Taky fellíme s DOPE D.O.D. a Snowgoons!

Co je největším rozdílem ve srovnání amerických a evropských fans? Dostáváte více lásky doma, nebo v zámoří?

Fanoušci milují Smif N‘ Wessun stejně tak doma, jako v Evropě! Jelikož New York je našim domovem, máme velice intimní vztah s fanoušky od nás. Můžou se přímo vcítit do naši hudby, protože mluvíme o místech, ve kterých oni sami žijí. V zahraničí fanoušci ocení naši kulturu trochu jinak, protože vnímají historií rapu v USA jako celek. Zatímco fanoušek nebo raper v USA vnímá spíše ty podmínky a kulturu, ve které vyrostl on sám. Zvenčí nahlížíš na ten rap jinak, proces vnímaní a učení se o tomto umění je pro zahraničního fanouška stejně strhující, jak byl v 80. a 90. pro fanoušky v USA, kde v té době Hip Hop zažil explozivní růst popularity. Tudíž si ti fanoušci hledají spíše cestu k tomu, co označujeme dnes za nejčistší zvuk Hip Hopu v historií. Ale hudba se neustále vyvíjí. Je hodně míst, kde jsme ještě nehráli. I pro nás je to úžasný proces učení se a poznávání jiných kultur. Doufáme, že se nám povede udržet tyto dveře otevřené a Hip Hop tak bude moci růst dále! 

Díky, zdraví General Steele!

A ty můžeš dorazit na jejich koncert do Futurum Music Baru! Více info zde!

Diskutuj na Bbarak.cz