hledat

Tags:

Rytmus: Už mě nebaví něco někomu dokazovat. Nové album KF bude takové, jak to ucítíme ve studiu

Sdílej

Přes dvacet let otevírá zbytku scény dveře a svého postavení si je moc dobře vědom. Kontrafakt jsou fenomén, ale bez Rytmuse by byl tento projekt třetinový, možná spíše poloviční. Jedna z nejzásadnějších postav tuzemského hip-hopu nám věnovala na letošním ročníku Hip Hop Kempu chvilku svého času a výsledkem je rozhovor, který by mohl upoutat vaší pozornost. Odkrývá možná něco, co vám doposud unikalo…

Letos slaví Hip Hop Kemp svou plnoletost a Kontrafakt jsou spolu s Pio Squad jedinými kapelami, které ani jeden ročník koncertně nevynechaly. Jak na takový status nahlížíš? Je pro tebe výsadou nebo jen potvrzením role na scéně?

Kámo, některé ročníku už si ani nevybavím, protože to bylo hrozně dávno. Co to pro nás ale znamená? Rozhodně je to pro nás čest, že jsme tu od začátku. Asi je to vidět i na podiu, že si to užíváme. Mohl bych vzpomínat, jací fanoušci chodili dřív a jací chodí dnes, jak se dřív oblékali a co nosí dnes… Je to haluz. Ten festival je jako dospělé děcko…

Tento festival ale čítá celou řadu zahraničních jmen i návštěvníků. Kdybys to měl porovnat s československým festivalem Hip Hop Žije, kde tě to nabíjí více?

Asi bych se do porovnání ani nepouštěl, protože Hip Hop Žije je československý festival, kde jsou fanoušci odchovaní většinou na slovenském rapu. Čechů je tam stále minimum. A Hip Hop Kemp to začal od začátku stavět na úplně jiných věcech. Myslím, že na tyto festivaly chodí i jiná sorta lidí. Tady je to jsou fanoušci odchovaní na Bbaraku. Začalo to na tom ortodoxním klasickým rapu z devadesátých let. Měl jsi tu už lidi z Wu Tang Clanu, je tu velké množství polských a německých kapel. Hip Hop Kemp je tu od začátku a je tu až do teď. Hip Hop Žije je stále něco mladého, co se teprve vyvíjí a roste.

Co pro tebe znamenají beaty od DJe Premiera a možnost do nich rapovat?

Legendary, tady se není o čem bavit. DJ Premier je zásadní postava hip-hopu. Když se celosvětově poví hip hop, tak on tam má své čestné křeslo. Znamená to pro mě, že kdyby jej nebylo, tak ten hip-hop by třeba zněl i jinak. DJ Premier ovlivnil strašně moc světových producentů, definoval nějaký sound, ze kterého velmi mnoho rapperů a producentů poté vycházelo.

Kontrafakt má za sebou tři úspěšné desky, které vždy znamenaly nějakým způsobem zásadní milník na československé scéně. Hlasitě se hovoří o novém materiálu. Čím bude opět jedinečný? Dokáže navázat na ta předešlá alba svou silou?

Tomu ver, že na novém albu děláme. Necháváme to ale na tom, jak to budeme cítit ve studiu. Už mě nebaví něco někomu dokazovat. Už jsme v takovém levelu, že ani nemusíme. Jak jsem již na albu „Krstný otec“ řekl, já se už hudbou bavím. Byla to pro mě taková etapa, kdy jsem si už ve své kariéře všechno dokázal. Jestli sis všiml, tak je nyní mou kariérou rodina, ale tím rozhodně nechci říct, že rap je na vedlejší koleji. Jsem aktuálně vyskillovaný, vyrapovaný a rád, že jsme dlouho nic nedělali. Když dlouho nic nedělám, a pak to ze sebe pustím ven, vyjdou ze mě úplně jiné věci. Víš jak to myslím, ne? Kdybych furt jen nahrával bez přestávky, tak bych se sebou nebyl spokojený. Měl bych pocit, že se to nějakým způsobem opakuje. Cítím se být ale nový a strašně se na to těším. Nemám v hlavě ale to, že jdu něco nadefinovat. Dříve to tak bylo, ale když to dokážeš, tak už to dokazovat nemusíš.

Kde se dá v postavení lídra na scéně ještě posouvat hranice a hledat nové výzvy?

Všechno se dá, pokud sleduješ, co se okolo tebe děje. Nevadí mi převlékat kabáty. Nechci znít monotónně. Nevím, proč z toho mají někteří lidi schízu. Já jsem za to rád, že jsem multitalentovaný, že mám více stylů. Chci, aby si mě lidi pamatovali, že když jsem chtěl, tak jsem zarapoval takto, když jsem chtěl udělat starý styl, tak jsem ho udělal. Chci, aby věděli, že umím i nové styly, že když jsem chtěl, tak jsem použil zpěvorap nebo autotune. Prostě všechno. Miluju frázování a hudbu. Jsem pocitový a nechci znít stejně. Když se nad tím zamyslíme, tak nedokážeš definovat můj sound, protože jsem všelijaký. Ještě abych tedy ty kabáty nepřevlíkal, když po sobě zanechám tisíc a jednu flow.

Kromě rapu ti není cizí ani zpěv, což jsi sám naznačil. Troufl by sis na ryze takovou desku?

Bráško, všechno co si u mě dokážeš představit, tak se dá zrealizovat. Já nemám žádný blok, co můžeš a nemůžeš. Umím si představit i to, co by si vlastně ani nechtěl… (smích)

Ty jsi v sólové tvorbě ostříleným mazákem, ale Ego si dal na čas. Výsledek byl u veřejnosti přijat rozporuplně, kdy ho jedni označili za nadčasové dílo s unikátním projevem, jiní zase za pop. Jaký na tebe zanechala dojem?

Ego je frajer. Je pro mě extrémní inspirací, když vidím, co dělá ve studiu, a jak je daleko. Určitě bych chtěl mít kousek z něho. To, jak cítí hudbu… Jemu je málo dělat klasický hip-hop. Je umělec, a to, co na albu zanechal, tak to je prostě on. Kdo to nedokáže respektovat, tak není fanoušek. Každý fanoušek ega ví, že on je do rapu blázen. Je tak kreativní, co se týká hlasu či frázování. Pro mě, díky za něj, protože je něco, co tu nebylo. On převzal tu štafetu a definuje nové věci. Nechci se ale moc bavit o něm, když tu sám není. V tuto chvíli točím dokument, který půjde do kin. Dá se říct, že „Sídliskový sen“ nebyl o hudbě. Hodně fanoušků bylo možná i tehdy zklamaných, protože si mysleli, že to bude o Kontrafaktu, a jak to celé vzniklo. Momentálně dělám dokument o tom, kde jsem začal s rapem. Každý můj zásadní krok je tam rozebraný do detailu. Je tam i vysvětleno to, proč Ego nedělal sóla v době, kdy jsem je už dělal já.

Tvou hudbu znají dobře i polští fanoušci. Není to jen kvůli starým spolupracím s WWO, ale objevil ses třeba i na albech Soboty nebo Palucha. Zaznamenal jsi také, že u našich severních sousedů vznikl i remix ke skladbě „JBMNT“?

Asi se našli tři chlapci, kteří jsou talentovaní, a dělali to vždy jinak než ostatní. Každý, kdo to chtěl dělat po nás, tak to chtěl víceméně napodobit, ale bylo to takové poloviční. Každý chce definovat, ale často opakuje to, co už jsme dávno řekli. Nikdo tu podle mě nepřišel s něčím novým, co by to celé změnilo. Tu skladbu jsem samozřejmě zaznamenal. Nerozebíral jsem to do detailu, ale bral jsem to tak, že když v Polsku si jedou tuhle skladbu, tak je to asi level. Slovák, týpek z Piešťan z obyčejného paneláku, který si začal rapovat na sídlišti, to dotáhl tam, že na jeho věci dělají remixy za hranicemi.

Tagy:
Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012 se slabostí pro rap ze všech koutů Evropy

  • 1