hledat

Řezník: Vždy mě bavilo stát v pozadí, pozorovat svět a pak ho pokrouceným způsobem interpretovat

Sdílej

Na rozhovor o labelu ZNK by nebylo možné oslovit někoho jiného než tebe. Můžeš mi hned na startu odtajnit, co vůbec ta zkratka znamená?

Zdravím všechny čtenáře a zvědavce! ZNK znamená „Život Není Krásný“ a vychází z počítačovejch her, který sem dělal v období od 14 do cca 20. Jednalo se o takový free point and click adventury, který sem dával na net a vycházely i ve Score a Levelu, bylo to tenkrát celkem oblíbený. Na motivy těch her sem pak natočil i film. Přišlo mi to jako takový správně nihilistický heslo, který ctím i v rapu, takže sem ho použil jako název labelu – ZNK Productions.

To si pamatuju, že jsi byl na herním průmyslu celkem závislý a ještě dnes novinky objednáváš mezi prvními. Nemáš do budoucna chuť v tomto odvětví přivést na trh hru, která by se stala kultovní a pro generaci svatým grálem?

Já hry miluju, v podstatě mě prováděli celým dětstvím a pubertou. Holky se mnou nechtěli šukat, protože sem byl divnej, tak sem byl zavřenej ve svým kutlochu, kde sem leveloval nebo sám vytvářel hry. Teď už ale na hraní nemám moc čas, ale snažím se to pořád sledovat. Naposledy sem si pořídil Resident Evil 7 na PS VR a je to pecka. Co se týká samotnýho vývoje – popravdě poslední dobou mě láká se do toho zase pustit – samozřejmě coby programátorovi mi za ty roky ten průmysl utekl mílovejma krokama, takže bych na to potřeboval tým lidí a asi bych to viděl na nějakou kampaň na Startovači. Jestli by o to měl nějakej programátor / grafik zájem, tak ať se mi ozve, pomalu to začínám dávat dohromady.

Dalším bočním zájmem je filmové plátno. V několika videoklipech ses postavil za kameru, tvých služeb využil i James Cole a další. Máš na svém kontě i dva filmy. Kdy jsi v sobě objevil choutky stát tam, kde tě diváci neuvidí? Jaké ambice máš v tomto průmyslu?

No mě vždycky bavilo spíš stát v pozadí, pozorovat svět a pak ho vlastním pokrouceným způsobem interpretovat – ať už skrz hudbu nebo film. Točil sem nějaký sračky už jako malej – pak sem se hlásil na FAMU, kam mě nevzali, vyhrál sem nějaký ceny s artovym kraťasem Deprivační Staniol a následně sem točil klipy a další filmy. Vždycky sem chtěl dělat film a dostal sem se k tomu paradoxně skrz hudbu. Teď momentálně mám před sebou fakt velkej projekt – povídkovej film Prokopat Se Ven, kterej produkuje Čestmír Kopecký. Je to normálně celovečerák, co půjde do kin. Psal to se mnou Bruno Ferrari z Vannesy a Pablo De Sax – pamětníci devadesátejch let, kde se celej děj odehrává. Teď akorát lítám do střižny a doděláváme teaser. Film by měl jít ven začátkem roku 2019.

Přejděme ale k rapu. V Rumburku asi před patnácti lety moc skalních k nalezení nebylo, navíc když jsi rapoval jako Marty da virgin slappa v angličtině a ještě unikátním stylem, který do té doby znali jen v naředěném odvaru od Rigora Mortise alias Depha alias Kata…

Aneb počátek horrorcoru v Čechách. Tenkrát sme začínali rapovat na lokální úrovni (už teda s DeSadem, známe se fakt kurva dlouho) a po neshodách se naše crew rozpadla. Já sem v podstatě náhodou natrefil na Insane Clown Posse a nějaký další zahraniční horrorcore projekty a velice mě to oslovilo, tak sem to zkusil rozjet po svym. V Rumburku v pokojíčku s maskou na ksichtě sem nahrál první dema a dost trnitou cestou sem to začal dostávat mezi lidi. No a zbytek je historie.

Vznikala myšlenka labelu ruku v ruce s tvou hudební tvorbou? Kdy jsi začal uvažovat o tom, že to není jen o tom něco nahrát a předat to publiku na stagi?

To šlo tak nějak ruku v ruce, nějak sem to nepromejšlel. Ono to v podstatě doteď úplně nefunguje jako právoplatnej label, je to spíš takový řekněme rodinný sdružení. Nelajnuju ostatním ZNK homies, kdy mají něco vydávat, nebo kdy točit klipy atd. Spíš s nima sdílím svoje kontakty a nechávám je, ať si většinu věcí zařídí sami. Sme samostatný jednotky, ale sdružuje nás společná vize – dělat svobodně něco originálního, svýho a vymezit se vůči český scéně.

Proč vlastně to vymezení? Pamatuji si s vámi rozhovor před lety, kdy mi myslím DeSade řekl, že první český rap, který slyšel, byl až ten jeho. Neustále mluvíte o špatných interpretech, ale v minulosti ses objevil již po boku Jamese Colea či Vladimira 518. O jednoznačném vymezení se tedy mluvit nedá…

Ono je to takový vymezení vůči český hudební scéně obecně. Střední proud smrdí jak hovno, hudební ceny dostávaj geronti a ostatní nýmandi se jen hromadně plácaj po zádech. Všichni sou posraný a je to prostě celkově nuda. Konkrétně v tom rapu samozřejmě výjimky sou – Supercroo sem vždycky cenil, právě protože to znělo tak nečesky a bylo to zábavný. Spousta rapperů má dneska super produkci, super klipy, ale prostě když mě to začne po 20s nudit, tak je něco špatně.

Zmiňoval jsi toleranci ve vlastní stáji, ale jak by ses postavil k tomu, kdyby někdo z tvých členů vydal desku s hostem typu Lipo či Spirit?

To by nikdo neudělal, nejsou to kreténi. Vstup do labelu je založenej na dlouhobějších přátelstvích – jedeme na stejný vlně a v těhle věcech máme jasno, není potřeba o tom ani mluvit. Každej z nás má zabudovanej senzor na soft mrdky.

Znamená to tedy, že o nikom novém se neuvažuje? Napadá mě například MC Curwa, který zbyl po formaci MW nebo třeba Horror Avantgarda…

Momentálně nikdo na seznamu není, ale může se to změnit…

Nikdy jsi neměl problém urvat zahraniční hosty na své projekty i díky dobrému napojení a známosti v zahraničí. Pravdou je, že jsi jako jeden z malá tuzemských interpretů dokázal zaujmout i jiný trh, než jen ten náš. Čím to je? Vidíš tam třeba budoucnost ZNK? Že bys pokořil nějaké limity a ukázal cestu ostatním?

Podle mě je to tím, že ten rap je dostatečně agresivní a foneticky / rytmicky zajímavej, takže to zaujme i ucho zahraničního posluchače. Plus samozřejmě atraktivní videoklipy. Práce se zahraničníma interpretama mě na celý tý hudební tvorbě uspokojuje asi nejvíc a úplně největší zadostiučinění je, když mě zahraniční interpreti pozvou na svojí vlastní desku – ať už to byl Kardiac, Scum, nebo teď legenda underground horrorcore rapu Bob E. Nite, kterýho sem v podstatě poslouchal už ve svejch začátcích. Úplně nejvějtší radost mi ale udělalo pozvání na track od rappera, kterej se jmenuje Lex The Hex Master. Jeho deska vychází pod MNE Records a hostujou na ní  i Twiztid, Blaze Ya Dead Homie a další. To je pro mě kurva pecka. Nevím, jestli je to budoucnost pro label, protože přeci jen ta jazyková bariéra je dost velká, ale dveře se teď otevíráj pořád víc a víc, tak uvidíme!

I tvá tvorba byla na počátku v angličtině. Nešrotovalo ti třeba někdy v hlavě, že by ses k tomu vrátil? Třeba tě tvůj mateřský jazyk limituje v dalším rozletu…

Napadlo mě to, ale není to pro mě asi ta nejlepší cesta. Určitě bych nebyl schopnej to minimálně lyricky nasolit tak, jako v češtině.

Pojďme se podívat i na prosperitu vaší stáje. Jaký je roční obrat celého labelu? Nebo si metete každý svůj píseček? Odtajni nám hospodaření ZNK…

Každej interpret dostává zpátky prachy ze svejch věcí, já si beru cut, ale není to žádná židovina, v podstatě spíš na pokrytí distribučních a skladovacích nákladů. Nechce se mi zabíhat do nějakejch konkrétních čísel, ale určitě to není špatný.

Ve kterém roce se to začalo stávat skutečně výdělečný? Z čeho jsi to pumpoval při studiu? Byly to zmiňované hry, nebo jsi měl i jiné brigádičky?

Dejme tomu přelom 2012/2013. Do tý doby to už nějak jelo, ale ne tak, že bych se na to mohl stoprocentně spolehnout. Do toho semtam nějaká brigáda – vypomáhal sem na kongresech, to byl celkem dobře placenej job a dali se tam luxovat rauty, takže to šlo přežít.

Co by dnes dělal Marty, kdyby nepřičichl k rapu a ZNK by dnes neexistovalo?

Nevim, asi bych byl otrokem nějakýho korporátu.

V řeči čísel ještě zůstaneme. Které desky byly nejprodávanější a které naopak nejméně? Se kterými byla největší práce vydat to, a stalo se vám někdy, že vám někdo házel klacky pod nohy a snažil se o to, aby to nevyšlo vůbec?

Nejvíc se fyzicky prodalo Batemana, nějakejch 1000ks a nejmíň mám pocit asi Dead Team. S tím vydáváním nás musel někdo proklít, protože téměř každej release je porod a něco posere – ať už přes pozdní dodání masteru či pak nějakej zádrhel ve výrobě. Teď u novýho Haadese zas. Na dalších albech už budu pro jistotu spolupracovat s jinejma lidma, protože mě to takhle nebaví a vypadáme pak jako amatéři, i když to není naší vinou.

Každý velký český label má už svou týmovou desku, ale ZNK se tomu zatím stále vyhýbá. Dočkáme se třeba již letos?

Už to plánujeme dlouho, tak možná, že to letos klapne. Zase sem ale rozjel práce na novým sólu, tak nevím, nevím.

ZNK však není živeno jen hudební tvorbou interpretů, ale i merchem. Vaše nabídka je poměrně pestrá od triček a čepic až po masky. Kdo to všechno vymejšlí? Podílíš se i nějakým způsobem na designu?

Jo, merch se prodává zdaleka nejlíp, proto se snažíme ty hladový hovada pořád krmit novejma designama. Osobně už se na tom moc nepodílím – maximálně nápadama – oslovuju spřátelený grafiky.

Koncerty jezdí Sodoma Gomora sama, občas sebou někoho ještě vezme. Nelákala vás někdy možnost dnes již hojně využívaných showcasů, kde na stagi vyřádí celej tým?

Mě tenhle formát moc nebaví – každej uděláme hovno a dohromady nepředvedem nic. Vyloženě se tomu nebráním, ale mám pocit, že každej z nás má sám tak dobrou show, že není důvod to takhle rozkouskovat.

Dalším unikátem je Sodoma Gomora Pub, který se transformoval z Martyho Pubu. Jak to vypadá v provozu? Opadl ten počáteční zájem a zůstala jen stálá klientela, nebo se těšíte stále plným stolům a velké výtoči?

Hele já sem z tohohle byznysu už vypadnul. Zjistil sem, že práce s lidma a celkově pohostinství není pro mě – navíc mi to žralo spoustu času, tak sem se na to radši vysral a číšnickou zástěru pověsil do skříně vedle kytary, kimona a krátkovlnýho rádia. Teď to vede DeSade, takže tohle je otázka spíš na něj. Já sem celkově kalby omezil, takže už tam ani tak často nejsem.

Na závěr se sluší klasické porovnání. Je ZNK podle tebe v top pětce nejsilnějších stájí v Česku? Může se stát i absolutní jedničkou do pár let, nebo specifická tvorba a nevybíravý slovník již pevně vytyčily jasné meze?       

V Top pětce určitě jo. Číslo jedna asi ne, protože to nikdy nebude mainstreamová záležitost, ale to ani není náš cíl, takže já sem takhle spokojenej. Hlavním posláním je nevydávat mrdky a nabídnout posluchačům zajímavou alternativu obyčejnýmu rap shitu, a to se daří.

Austy

Příslušník rapové policie od roku 2012...

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz