hledat

Tags:

Přemysl Krejčík – Malej NY (2019, Nakladatelství Host)

Sdílej

Kniha Malej NY je thriller o českým hip hopu, což samo o sobě zní dostatečně šíleně na to, aby to čtenáře zaujalo. Dá se očekávat opravdu cokoliv – minimálně bezpochyby prvenství ve zmíněném žánru. To, co v knize najdete, je ale příjemné překvapení. 

Především jde totiž o stroj času, který čtenáře hodí na začátek let 2000 a tam ho usadí hluboko do měkkýho gauče nostalgie. Pro starší fanoušky rapu je to výlet do doby mládí, pro ostatní autentická sonda do specifický doby, kdy se v našich končinách formoval dneska už mainstreamovej hudební styl. V knize najdeme spousty odkazů na českou rapovou scénu, v příběhu se mihne například Marpo, kterého sedmnáctiletý hlavní hrdina a jeho crew berou jako hudební vzor.

Nejde o žádnou složitou filozofii, spíš je to vyprávění kámoše u piva, které vás lehce napíná a dost baví. Krátké kapitoly, ne zrovna spisovná řeč, prošpikovaná vulgarismy, dává textu příjemný odpich. Kniha začíná momentem, kdy hlavní hrdina, někdejší rapper z fiktivní kapely Skylla, sedí u terapeuta v ordinaci. Vrací se zpátky do let, kdy to všechno začalo – jak rap, tak jeho problémy. Poklidný život mu zkomplikuje sms od mrtvého kamaráda, postupně se do děje přidá i podezřelá smrt první přítelkyně a objeví se další postavy, které by za tou záhadou mohly stát. Čtenář skutečně do poslední chvíle neví, kdo je pachatel a taky neví, jestli hlavní hrdina náhodou nezakuká taky, protože vstupování do nebezpečných situací snad odkoukal v prvoplánových hororech.

Mezi celkem napínavým aktuálním dějem, detektivníma dedukcema a sezeníma na terapii, se prolínají flashbaky do minulosti. Ty mají nejednou charakter zábavný historky podpořený litrama alkoholu, kilama trávy a hlavně rapovým beatem. Kniha se vrací do doby, kdy ulice byly bojiště, na kterých mezi sebou soupeřili i rappeři, pankáči a náckové. Několikrát je v knize zmiňovaný track ,,Mlať skinheada do hlavy” od Divokýho západu, který dané období více než trefně vystihuje a to ne jen textem, ale i celkovou kvalitou a náladou. Ty roky, kdy jsi za XXL mikinu a rovnej kšilt mohl dostat od plešky přes hubu, jsou už dávno pryč, je ale určitě důležitý na tu dobu pamatovat. 

Kniha je doplněná track listem, což je podařené časové vodítko pro čtenáře. Co jinýho má taky tu moc, navodit atmosféru specifický doby, než právě hudba? Každá kapitola má svůj track v podtitulu a nějakým způsobem je na něj v textu odkázáno. Najdeme tam hudební všehochuť, která se dá vyložit jako autorova osobní sbírka, většinu ale tvoří skladby, které v uplynulých letech neušly pozornosti rapového publika. Dlouholetýmu fanouškovi naskakují skladby v hlavě většinou samy, kdo je nezná, může se alespoň něco přiučit. (Přiznejte se, kdy jste si naposled pustili Dizzastarr, někdejší Jižní Pionýry, Supercroo, nebo Indyho & Wiche?) ,,Edukativní” složku knihy doplňují i vysvětlení určitých pojmů a zvyků, které s rapem neodmyslitelně souvisí. Autor čtenářům vysvětluje co je třeba mixtape, freestyle, nebo beat. Uvádí na pravou míru i trochu adolescentní styl řeči, který dominuje dialogům z minulosti (,,Wassup, G?!”, apod.)

Na tom všem je velmi dobře vidět, jak moc se za posledních 20 let změnilo. Chainy, baggy jeans a rovný kšilty už v ulicích ani na pódiích v klubech skoro nevidíme. Naštěstí ale pořád vznikají díla, který tuhle dobu udržují živou, kterým Malej NY bezpochyby je.

Text: Doktorka Quinnová

Tagy:
Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1