hledat

Mr. Lif a L’Orange přinášejí LP ze světa, v němž je hudba zakázána

Sdílej
 
Jak by asi vypadal svět, v němž se vše, co má v lidském životě opravdovou cenu (jako voda nebo vzduch), dá sehnat pouze za peníze? Podobnou myšlenku se v minulosti pokoušela ztvárnit řada umělců napříč všemi typy umění. V literatuře je asi nejznámějším reprezentantem podobné myšlenky britský spisovatel George Orwell. Rapový žánr však s podobně tematicky laděnými deskami přichází jen málokdy, nebo je víra ve spiknutí nejmocnějších jedinců proti zbytku lidstva (mnohdy logicky) součástí jejich filosofie.
 
Mr. Lif a L’Orange tuhle vizi převedli na hřiště jim vlastní a na desce The Life & Death Of Scenery se rozhodli vyprávět o světě, v němž je zakázána hudba. Tento příměr však slouží autorům spíš ke zjednodušení hlubší myšlenky, jež se váže k současným, často těžko vysvětlitelným událostem, a vizi budoucnosti ve stylu celosvětové totality.
 
 
Oba autoři se o (místy překvapivě odlišných) pohledech na album rozhovořili pro server hiphopdx.com: „S alarmujícím růstem majetku velkých korporací a zřetelným úmyslem vypouštět směrem k průměrnému občanovi stále méně a méně finančních zdrojů si snadno vzpomenu na film Total Recall (míněna verze s Arnoldem Schwarzeneggerem), kde máte pracující třídu žijící v kopuli a platící za vzduch. Ale nebojte se, nejdřív bude na řadě voda," začal Mr. Lif ze široka.
 
Na albu hovoří Lif a L’Orange o světe "bez hudby", v němž je vše, od stromů po noční oblohu považováno za nedostatkové a hledá paralelu v současném stavu hudebního průmyslu. „Myslím, že kultura je dnes potlačována (specifickým způsobem i hiphopová hudba tak, jak jí chápu) pomocí několika systémů, jež hovoří o velmi malé skupině umělců jako skutečně podstatné, a které se dostává pozornost v rádiích. Když to spojím s existencí nových platforem (YouTube, iTunes, Spotify atd. pozn. red.), skrze něž se lze dostat k hudbě, a jež obcházejí svojí zodpovědnost za férové financování umělců všech velikostí (komerčních i nezávislých), ve spojení s tím, že fyzické obchody s hudbou přestávají fungovat, začínám se cítit jako ve světe bez hudby," řekl o vlastním pojetí konceptu Mr. Lif.
 
Po stránce zamyšlení, k němuž album vyzývá, se tak jedná o docela komplikovanou záležitost, jež si žádá vnímavého posluchače. Ten musí mít navíc při rozklíčování textů smysl pro obraznost. Mr. Lif při charakterizování konceptu cituje například kontroverzní Úvahu o vodě, jíž vydal předseda společnosti Nestle Peter Brabeck-Letmathe.
 
 
Méně konkrétní je v pojetí konceptu L’Orange, jenž nedělá žádné vlastní závěry a spíš se odvíjí od zřetelných událostí: „Já jen vidím, jak je umění potlačováno v důsledku míchání kultur a odstraňování příležitostí ke klidu pro práci. Nevidím, že by lidstvo spělo k bezkulturnosti, ale vidím ztrátu kulturního dědictví jako ten nejbližší příklad," řekl ke konceptu L’Orange.
 
Posluchači tak mají před sebou jedenáct skladeb, jež přináší řadu námětů k zamyšlení a navíc disponují souvislou příběhovou linkou, jež dokáže vhodně poutat na hlavní téma. Motivace autorů je zajímavá, přístup dost unikátní a mám-li být povrchní, i cover docela chytne za oko. Jen je zajímavé, že oproti jiným partám, jež na své releasy lákají velkým crew feelingem, mají oba autoři na album dost rozdílné pohledy, přičemž Mr. Lif podle hiphopdx.com přiznal, že spolupráce byla v začátcích složitá.
 
Album Mr. Lif & L’Orange – The Life & Death Of Scenery právě vychází a můžete si ho poslechnout pod článkem.
 
 
Zdroje: hiphopdx.com, 2dopeboyz.com, obrázek – watchloud.com

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?